Gå til innhold
Arkivverket

[#41901] hjelp til tyding av Klokkerbok for Modum


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei,jeg håper noen kan hjelpe meg med å tyde det som står nederst på side 191 (191-192) under 'døde i 1833', Klokkerbok for Modum 1832 - 1842.Jeg TROR det står noe om Knud Echen (en av mine forfedre, jfr. tidligere innlegg om Ole Knudsen Echen/Eikje, bl.a.) og at han ble borte i Kaggestad-fossen i september og derfor føres opp blant de døde. MEN jeg skulle gjerne ha tydet alt som står der. Kan noen hjelpe meg???vennlig hilsen Astrid K. NatvigPS: jeg har tappert prøvde å få til en 'lenke', men dengang ei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det står omtrent dette: Det anmerkes her at Enkemand Knud Ørken(?) i Septtr. Maaned blev borte og formoedes at være druknet i Kaggestad-Fossen, men da aldeles ingen Vished derfor haves, har han ikke kunnet anføres blandt de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk for kjapp tilbakemelding. Kan nok være Ørken det står, ja, og ikke Echen, men det var flott å få 'tydet' resten (ikke alle skrev like pent....). Jeg får lete videre etter MIN mann!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tror forsyne meg at det skal være Echen, likevel, jeg. Har sett nærmere etter og funnet mange navn som begynner på E, og som skrives på samme måte, men det viktigste er at Knud Echen på Hilsen-eie begraver datteren Ragne 14. april 1833, 3 1/2 år gammel, og det stemmer med det yngste barnet til Knud Olsen Echen (Eken/Eikje - mange stavemåter). I tillegg finner jeg at Knud Echens kone, Anne Berntsdatter, døde 15. mars 1832 i en alder av 43, og da bodde de på Hovde-eie.Nevner i samme slengen at Knud Olsen Eichen m/hustru kom flyttende til Modum fra Krødsherad (der Ragne ble døpt i 1829) ved årsskiftet 1830/31 for å jobbe på Snarumsverket.Så nå er jeg nesten 100% sikker på at det var min tipp-tipp som ble borte i Kaggestad-fossen høsten 1833 (ca. 40-42 år). Stakkars gjenlevende foreldreløse unger...Tippoldefaren min, Ole Knudsen Echen, giftet seg med Randi, hvis far også jobba på Snarumsverket og som døde samme år - 1833, og han var ikke stort eldre. Vet ikke om det var kolera - men det var virkelig tøffe tider!. Ole ble heller ingen gammel mann, så Blaafarveværket krevde sitt....hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.