Gå til innhold
Arkivverket

[#41906] Oppslag Ættebok for Hosanger


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Kan noen med tilgang til Ættebøkene for Hosanger finne ut når Nils Amundsen (51 år i 1865) og Karen Olsdatter (47 år i 1865) på Mjøs, gard 69 (iflg 1865-tellingen) døde?..og hva står om denne familien og deres sønn Ole/Olaus/Olai d.y. (7 år i 1865) i Ætteboken?MvhArnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kan ta med at det står en lengre fotnote om det nevnte paret i Hosangerboka, og at Nils sin far er bror av Karis mor. Ole og Kari er altså søskenbarn, av Møinichen de Fine-slekten i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da må dette være dåpen til Kari Olsdatter Lillehammer; foreldre Ole Hansen og Marta Omundsdatter[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=157&filnamn=dp12541816&gardpostnr=369&personpostnr=1105&merk=1105#ovre>Lenkeog dette dåpen til Marta Amundssdatter LillehammerLenkeog disse må være Marta og Amunds brødre, men jeg finner ikke Amund selv (far til Nils)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ja, dette stemmer. Du finner familien i Hamreboka, bind I s. 419.Amund Olsen Lillehammer er identisk med Amund Olsen Øvsthus fra Hosanger, med far fra Kleiveland (i Hosanger) og mor fra Røsland, begge ætlinger av lensmannsslekten Midtgård (Leknes), faren også av lensmannsslekten Birkeland (lensmenn i Hosanger, men bosatt i Hamre), samt dobbelt av Tideke Kleiveland. Amunds tippoldefar på Heimvik eier for øvrig i 1692 størstedelen av Kirke-Bruvik. Min teori har lenge vært at sistnevntes kone fra Fjellskål, datter av Siri Eilevsd. Fjellskål (kjent fra den i lokallitteraturen omtalte 'frierskandalen' rundt 1650) muligens kan være et oldebarn av Sandefjordsprosten Peder Vemundsen fra Fjellskål (som får kongelig forleningsbrev på sin farsgård i Hosanger), gift i 1601 med borgermesterdatteren Raune Lauritsd. Holck fra Tønsberg, som da er enke. Her har jeg imidlertid kun en del indikasjoner, men ikke noe sikkert bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Klokker Amund Olson Øvsthus f: 1757 i Hosanger, d: 1834 i Hamre, ble gm Malene Jensdtr. de Fine f: 1759 i Hosanger i 1783 i Hosanger. Malene døde i 1835 i Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det finnes ennå mye interessant å oppdage i dette miljøet, siden den uoppdaterte Hosangerboka kun viser et 'amputert skjelett' av det hele, men det tar jeg helst på en annen årstid, med litt mer tid til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.