Gå til innhold
Arkivverket

[#41912] Sigdal, BU. Gyri Fingarsdatter og Viar Torsteinsen


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som kan hjelpe med med dette problemet. Det går trill rundt for meg når det er like navn og ikke oppgitt noen årstall.Jeg leter etter opphavet til Gyri Fingarsdatter født en gang i siste halvdel av 1500, og gift 3 ganger.Gyri skal først ha blitt gift med Viar Torsteinsen Rolstad. De fikk ingen barn.Mulig Viar var sønn av Torstein Olsen? Engar, men det får jeg ikke til å stemme ang. alder. Tror heller sønn av 'gamle' Torstein Engar som var lagrettemann i 1582.Viars søsterbarn arvet ham. Det var etterkommerne etter Ales Torsteinsdt. gm. Gullik Helleksen Gjerde i Flesberg og Tønni Torsteinsdt. gm. Ole Halvorsen Mårdalen i Tinn.Her forstår jeg ikke helt hvem som er hvem. Er Ales og Tønni søstrene til Viar eller hans søsterbarn? Jeg forstår det som om de var søsterbarn, og de var døtrene til Torstein Olsen Engar,og da må Torstein ha vært gift med en søster av Viar.Hadde Viar også en søster som het Ingebjørg som ble 1. gift med Hellek Kittelsen Lande som ble far til Gullik Helleksen Gjerde (Ales Torsteinsdt.), og så gift 2. gang med en Knut, sønn Ole Knutsen.Gyri gift andre gang med Kittel Helleksen Lande N i Flesberg. (Jeg fatter ikke hvor han kommer inn i rekkefølgen her i forhold til Hellek K. gift med Ingebjørg og Gullik Helleksen gift med Ales Torsteinsdt.Gyri gift 3. gang med en Ole Olsen som bosatte seg eller allerede bodde på Lande i Flesberg. De var gift i 1621.Gyri skal visstnok være søster av Jens Fingarsen Rolstad, og jeg har flere steder på nettet funnet at det står at hans far var Fingar Jensen på Gren, men jeg stoler ikke helt på det.Jeg har lest i bøkene fra Sigdal og Flesberg, men blir bare mere og mere forvirret av det. Jeg har ikke fått sjekket Gren i Sigdalboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei Berit, Jeg har følgende:Gyri Fingarsdtr. (søster av Jens Fingarson)g.1.m. Viar Torsteinson Rolstad (sønn av Torstein Viarson Rolstad),g.2.m Kittil Hellikson Lande (sønn av Hellik Kittilson Lande og bror til Gullik Hellikson Gjerde),g.3.m Ola OlsonIngebjørg Torsteinsdtr. Rolstad (søster av Viar Torsteinson Rolstad og datter av Torstein Viarson Rolstad) g.m. Torstein Olsen Engar/Strand. De hadde døtrene Ales g.m. Gullik Hellikson Gjerde og Tønni g.m. Ola Halvorsen Mårdalen.Noe av forvirring stammer trolig fra en rettsak i 1653 mellom Ola Halvorson Mårdalen og arvingene etter Gullik Hellikson Gjerde angående gårdene Rolstad og Enger. Der blir Ingebjørg Torsteinsdtr. Rolstad nevnt som Gullik Hellikson Gjerdes mor, men det er vel heller svigermor som er korrekt.Hellik Kittilsen Lande var dermed IKKE gift med Ingebjørg Torsteinsdtr. Rolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for oppklaringen Odd. Det var en lettelse. Har du noen kilder for dette eller er du bare mye flinkere til å lese bøkene på riktig måte. Var det du som på RA viste meg det som sto om dem i Flesbergbøkene ?Da var vel Gyri først tante til Ales og Tønni og siden avanserte Gyri til også å bli svigerinne til Ales. Godt Ingebjørg kom på plass oppi dette kaoset.Da står det igjen å finne foreldrene til Gyri og Jens. Er det kanskje noen som kjenner til hvem det var ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket Sigdalbok ang. Fingar Jensen Rolstad.Gren, s.57-58. Fingar Jensen Rolstad ca. 1625-ca.1671, gift med en datter av Engebret Reidarsen Gren N.Denne Fingar Jensen er SØNN av Jens Fingarsen Rolstad, og ikke far til.På flere hjemmesider på nettet står Fingar Jensen (1625-1671) oppført som far til Jens Fingarsen Rolstad (15..-ca.1643), og det er jo tydelig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei igjen, Her er det nok flere som har vært forvirret inkludert meg. Mine kilder for mitt forrige innlegg var bygdebøkene for Flesberg og Sigdal.Jeg hadde i farten glemt at det her dreier seg om en gren av Vebrandsætten.Og i Gjallarhorn nr.33 i sin tredje del om Vebrandsætta fra Veggli har Odd Arne Hellebeg en grundig gjennomgang av denne grenen av slekta. (om Sigdalslinjen se Gjallarhorn nr.33, s.118-124)Torstein (Viarsen) på Rolstad var gift med Gro Torjusdtr. fra Glaim. De hadde a) ei datter g.m en Knut - hadde sønnen Ola og døtrene Annbjørg og Ingeborg. b) Viar Torsteinson g.m Gyri Fingarsdtr. c) ei datter g.m. Torstein Olsen på Enger - hadde døtrene Tone, Turid og Alis Torsteinsdøtre.I 1609 er det skifte etter Ola Torsteinson på Vingereid i Bamble. Han eide 17 skinn i Rolstad. Datteren Tone arvet 11 skinn og døtrene Anne, Siri og Sissel arvet 2 skinn. De hadde søsteren Ingebjørg som var mor til Gullik Hellikson Gjerde. Gullik Hellikson kjøper i 1622 15 skinn i Rolstad fra sin tante Anne Olsdtr. Gullik Hellikson hadde dermed rett til Rolstad både på sin egen og på konas vegne.Så, basert på rettsaken fra 1655 har det i bygdebøkene blitt en sammenblanding av Ingborg Olsdatter Vingereid og den ikke navngitte moren til Alis Torsteinsdtr. på Engar. Resultatet har blitt en ikke-eksisterende Ingebjørg Torsteinsdtr.Hvis du er interresert i Vebrandsætta videre bakover til stamfaren Vebrand (f.omk. 1390) anbefaler jeg Odd Arne Hellebergs 3 artikler i Gjallarhorn nr. 31, 32 og 33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk igjen. Like imponerende som forrige svar. Men noe enkelt material å sette seg inn i er det ikke siden jeg aldri har forsket på noe med arv og gårdsparter før.Det første som slår meg er: Hvordan kan det ha seg at: I 1609 arvet datteren Tone Olsdt. 11 skinn i Rolstad, mens 3 andre søstre bare arvet 2 skinn hver seg.(tenker da at de kanskje fikk litt i andre gårder i tillegg for at det skulle bli likt?) Deres søster Ingebjørg Olsdt. arver ingenting i Rolstad, men sønnen til Ingebjørg Olsdt., Gullik Hellikson Gjerde, kjøper 15 skinn i Rolstad av tanta Anne Olsdt. som opprinnelig bare hadde arvet 2 skinn i Rolstad.Jeg skal få se om jeg kan få lest Gjallarhornet i nærmeste framtid. Men det er Fingarbarna jeg er interessert i, og de kan jo komme fra hvorsomhelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.