Gå til innhold
Arkivverket

[#41914] Hva er 'troverdige' kilder: Kan vi stole på kirkebøkene?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har vært bort i noen tilfeller hvor dåps/fødselsdatoen har avviket fra det som etterkommere har opplyst.Når det gjelder oppgitt far er det for meg litt underlig at det kanskje er totalt feil. Kunne ikke presten på en eller annen måte undersøke om den oppgitte far var riktig, eller kunne moren oppgi 'hvem som helst'?Og kunne en potensiell far betale for å unngå farskapet?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Senest idag søkte jeg i skannede kirkebøker etter forfedrene til en eldre nabo av meg. Hun viste at hennes bestemor var same og var ugift da hennes far ble født i 1897, og at han hadde sin biologiske fars etternavn. Jeg fant hennes far både da han ble døpt og da han giftet seg, men begge stedene med en annen far, en ugift mann med et helt annet navn og fra en annen bygd. Hun ble veldig overrasket siden hun husket godt hennes farfar.Hun kunne fortelle at hennes fars biologiske far var sønn av en av datidens 'storfolk' i bygda og at de ville holde det skjult at sønnen hadde et uekte barn. Hun mente det kunne være årsaken til at hennes far sto oppført med en annen far i kirkebøkene.Mvh Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ei grandtante (død 1959)av meg feiret fødselsdag 18. mars. Me har eit gammalt skrin med ein del gamle gratulasjonstelegram, m.a. frå søstrene. I kyrkjeboka står ho oppført med ein annan dato. Kan det vera fordi foreldra (fødde ca 1840)knapt nok kunne lesa og skriva?Når det gjaldt farskap, har eg høyrt at rikfolk kunne betala ein unggut til å påta seg farskapet; i somme tilfelle fekk han betaling for å gifta seg med den gravide jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den var artig.Har du noe forslag om hvordan presten skulle klare å finne ut hvem som virkelig er far til barnet? Det er vel kun en måte det kan gjøres på om presten skal være sikker i sin sak, men jeg tror ikke det ville ha blitt satt pris på av hverken moren eller faren, selv ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg vil tru at i gamle dagar kunne ikkje presten finna ut om oppgjeven far var korrekt. For nokre 10-år sidan kunne ein med blodprøvar utelukka ein som far, eller kunne finna at ein kunne vera far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Farmor mi fekk velja fødselsdato og -år på far min. Han var fødd nyttårsafta, og jordmora var i tvil om det var før eller etter midnatt!I 1940 var forresten farmor i tvil om ho valde rett fødselsår for sonen. Han var på repetisjonsøving då krigen kom og vart sett i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Om eit barn var fødd før eller etter midnatt var nok ikkje alltid så godt å avgjere i heimar utan klokke, særleg ikkje om vinteren når det var mørkt 'heile' døgnet. På den tida hadde ein ikkje rakettane å rette seg etter heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er tydelig at der har foregått ymse når det gjeld føring av farskap. År 1873 19 mars.Skrivelsse fra Kirke Departemente om, at en Sogneprest,når en Moder ved Begjæring om sit uægte Barns Dåp opgiver flere Personer som Barnets Fædre og ikke drister sig til at opgive en Enkelt som Barnefader,bør anføre samtlige som Barnets Fædre nævnte Personer i Ministrialbogen,uden at påtage sig at øve noget Skjøn i så Hensende. Har ikke sett etter hva presten Langhorn skrev om sine bedrifter eller drifter,han konfirmerte Kari det ene år og satte barn på henne året etter ,hun ble kalt LanghornsKari all sin dag etterpå;-) Der var utallige påfunn for å vri seg unna et farskap både innen prestestanden og ellers. Det kan jo også være lurt å se etter i klokkerboken om det samsvaret med prestens innførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.