Gå til innhold
Arkivverket

[#41924] Fredrikstad Mek. Verksted 1890


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

I hvilket kirkesogn var det mest naturlig at ansatte ved Fredrikstad Mek Verksted i 1890 kunne være bosatt, Østre- eller Vestre Fredrikstad, evt andre alternativer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Ja her kan det være flere alternativer: Glemminge (Glemmen) er vel det mest aktuelle, deretter Fredrikstad (Vestre/Østre) og Borge. mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for tips. Da kan det se ut som om jeg må gå 'hele runden' av kirkebøker for de sogn du nevner, for om mulig å finne inn- og utflytting for Kaspar Bertram Holm Strøm. Ved vielse i Fredrikshald 9/11 1890, til min grandtante Julie Ermanze Inanda Halvorsen, oppga han å være 'Ingeniør ved mek. verksted, Frstad v'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Det spørs vel om ingeniøren la ut på rotur fra Onsøy:-) Det er utgitt en bok om Fredrikstad Mek. Verksted nylig, husker ikke tittelen, men kan sjekke det. Forøvrig kan jeg gjøre oppslag i kirkebøker for deg dersom du ønsker det.(men ikke før på tirsdag) mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for kjapp og positiv respons. I første omgang ønsker jeg ikke å be deg om tjenester som oppslag i kirkebøker men kan kanskje få lov å komme tilbake til det senere ? Derimot ville jeg satt pris på om du kunne finne ut av tittel/forfatter/ISBN eller lignende på den boka du nevner.Jeg er i utgangspunktet på let etter info om Kaspar Strøm i tiden 1885-1891/92, da dette kan være av betydning for mitt søk etter ham/dem i Amerika. De opptrer i emigrantprotokoll fra Kristiania 04.08.1892, da med hjemsted oppgitt som Lillestrøm (hans fødested). Problemet er at HAN aldri dukket opp på Ellis Island 14 dager senere, han finnes i hvert fall ikke på skipsmanifestet ved ankomst New York ! Har heller ikke funnet ham i Norge (FT 1900 inkl skipslistene).Dette er bakgrunnen for å søke å skaffe meg mest mulig info om mannen fra de siste årene jeg vet han var i Norge.Mvh Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Hei Det var nok ingen ny bok, men den heter i alle fall 'Aktieselskabet Fredriksstad Mek.Verksted, Fredrikstad, Norway 1870-1970' og antagelig utgitt i anledning 100-års jubileet i 1970. Intet ISBN-nr. eller forfatter oppgitt. Boka kan lånes på Fr.stad Bibl. Jeg har bladd igjennom den, og det er endel historikk der.Dessuten finnes det en DVD laget i 2004,utgitt av Fr.stad museum som heter 'Fredriksstad mek.Verksted'. Denne inneholder mennesker, maskiner og skip, historiske bilder og film fra FMV-arkivet. Kan lånes på Fr.stad bibl. mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

FT Fredrikstad by 1885: Casper Strøm f. 1854 på Lillestrøm. Stilling: Tegner ved FMV (Fr.stad mek.verksted). Bosted:Seiersten. Seiersten er et boligområde tvers over elva for FMV (FMV ligger på Kråkerøy).mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for hjelpen. Da skal jeg prøve meg på fjernlån fra bibl. i Fredrikstad. Flott at du kunne slå opp FT 1885 som viser at Casper allerede da hadde flyttet fra Horten. I tillegg fikk jeg bosted. Bra ! Takk igjen.Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.