Gå til innhold
Arkivverket

[#41930] Brita Maria och hennes barn - i Norge?


Gjest Marianne Westman
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Westman

HejJag har tidigare fått fin hjälp att hitta Brita Marias bror Erik Westberg i Brevik ohh Stina från Bamble.Brita Maria, f 1850 i Torp Medelpad försvinner med sina barn Anna Maria, f 1874 och Johan Albin f 1870. Johan Albin har jag återfunnit i folkräkningen för Stockholm 1890 och Anna Maria i Torp för 1900. Men modern är borta. Enligt den muntliga traditionen skulle hon och barnen ha gått över till Norge, Verdalsöra har nämnts, men vi har inte funnit henne där. Barnen sägs ha blivit tillbakaskickade till Sverige när Anna Maria var 5-6 år. Kan Brita Maria ha dött på vägen? Det sägs att fadern till barnen och den hon försvann med var en kringvandrande förtennare.Brita Marias efternamn växlar mellan Westberg/Västman. Också stavningen varierar v-w och e-ä.Finns det några berättelser om kringvandrande förtennare och svenska kvinnor och barn någonstans i Norge?Tacksam för alla ledtrådar.Bästa hälsningar Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnKristin Elvsveen

Hej Marianne.Jag vet inte om du har sett husförhör och födelse och dopböcker. Men Brita Maria och hennes barn finns med i Husförhör för Torp 1871-1880. Det finns ingen anteckning om någon flyttning, annat en N.B och några tal som er svåra att tyda. N.B srår för nya boken, alltså nästa husföhörsbok,1881-1891. I födelse och dopboken nämns ingen far, bara att barnen är oäkta.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marianne Westman

Tack Lars-Ove men det verkar inte vara rätt kvinna tyvärr. Min Britta Maria är född 1850.Hej AnnKristin Jag personligen har inte sett HFL, födelse och dopböcker utan har uppgifterna från en Torp-forskare samt vårt Landsarkiv.Det var en chansning, den muntliga traditionen säger att hon var över till Norge, men detta är inte styrkt någonstans.Tack till er båda.Hälsningar Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.