Gå til innhold
Arkivverket

[#41939] Mari Andersdatter født 1794 på Gran på Hadeland


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg leter etter en Mari Andersdatter som giftet seg i 1823 i Norderhov. Jeg prøver nå å finne denne Mari, da hun ikke nødvendigvis var fra Norderhov. Jeg finner på FS en akseptabel mulighet: Mari Andersdatter døpt 16.11.1794 på Gran. Hun kan passe inn da hennes mor heter Siri.Mari Andersdatter som giftet seg med Knud Nilsen ga sin første pige , som er min ane , navnet Siri.Foreldrene var: Anders Engebretsen og Siri Christophersdatter. De bor i 1801 på gården? Skaarud på Gran. Begge foreldrene er Betlere, og gift 1 gang. Det finnes også en søster til Mari; Randi 3 år. Noen som kan hjelpe til med å se at hun ble konfirmert på Gran og helst sjekke om hun giftet seg der.MVH Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest M. Nicolaisen

Hei!Først må jeg si at jeg ikke kan hjelpe deg med konfirmasjon og giftemål til Mari. Har bare noen dåpsopplysninger om Mari og hennes fire søsken:Mari: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=Dp05341788&gardpostnr=1177&personpostnr=9290&merk=9290#ovre>LenkeRandi: LenkeIngeborg: LenkeAnne Maria: LenkeAnders:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk skal du ha. En av døtrene til 'min' Mari ble døpt Inger. Hadde det vært en sønn hadde det kanskje ha blitt Ingebret??.Det får vi ikke vite.Jeg må nok dobbeltsjekke konfirmasjonen og eventuelt ekteskap, før jeg er sikker.Takk skal du ha!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Tormod !Jeg kan bidra med bokstavelig talt å ''avlive'' teorien som knytter Knut Nilsens hustru Mari til Skårud i V. Gran.Denne Mari ble altså f. på en ikke navngitt husmannsplass under Skårud, og dpt. 22. sønd. et. Trin. (eller 16.11.) 1794. Anders Ingebretsen og Siri Christophersdtr. bosatte seg noen år senere på en plass under Lysen i Brandbu. Her, på ''Lyseneiet'', dør Mari 1810 i en alder av 16 år. Hun ble begravet 23.09. ved Grinaker stavkirke !Jeg har forøvrig ikke gjenfunnet verken Mari Andersdtr. eller Knut Nilsen i ft. 1865, Norderhov; men de kan selvsagt begge ha gått bort innen dette tidspunkt. Ei heller finner jeg listet datteren Siri, men hun har kanskje flyttet ut av herredet (?)Dersom en legger til grunn at sedvanlige oppkallingsregler ble fulgt - hvilket de oftest gjorde i den samtid vi her har med å gjøre - er det lite sannsynlig at Siri, som du refererer til som dette parets eldste datter, ble navngitt etter sin mormor, slik tilfellet ville vært dersom Mari Andersdtr. fra Skårudeiet hadde vært identisk med Siris mor. Sannsynligheten er nok langt større for at Knut Nilsens mor var bærer av navnet Siri (eller evt. Sigrid)Mvh. K. Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk for innlegget.Jeg har også trodd og ment at Siri var oppkallt etter moren til knut. Og jeg har en mor til Knut som passer utmerket.Siri Knudsdatter dør i juni 1800 , mens familien bor i Soknaområdet.Og da heller jeg også ganske mye til at moren til Mari het Live. Jeg har 2 alternativer, men finner ingen bevis,dessverre.En aktuell er Live Torgersdatter som får sin MariAndersdatter , som uægte. Denne Mari finner jeg ikke i 1801 tellingen. Familien til Knut Nilsen er også uteglemt der, men bor i området. En annen Live; Live Amundsen som bor inderst under Heggen er også en aktuell. Hun har en datter på 7 år i 1801, passer brukbart, men jeg finner henne ikke født i området.Kanskje er Live Amunsdatter en fostermor for Mari??? Den er jo meget tynn, og jeg fraviker tanken umiddelbart. Om jeg finner de 2 aktuelle Live'ne døde, kan det være mulig at jeg finner løsningen.Takk for innlegget.Ellers så bodde Siri Knudsdatter (tippoldemore) sammen med min tippoldefar og deres familie på Øen i Hønefoss i 1865.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.