Gå til innhold
Arkivverket

[#41953] Ole Gofvert Sandefjord Mek. Verksted 1885


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Søker opplysninger om denne mannen. Det eneste jeg har hørt om han er at han skal ha vært ansatt på Sandefjord. Mek. Verksted og vært med å bygge båten Farris II,i 1885. Da båten ble satt i drift på Farrisvannet ble han med som maskinist ombord.Jeg har lett i folketellinger 1865, 1875 og 1900 uten å finne han der. Etternavnet GOFVERT finner jeg ikke i Norge i noen disse tellingene. Har lurt litt på om han kan være av svensk opprinnelse? Har prøvd å søke på etternavn Gofvert i Fam. s og der fant jeg en Olof Gofvert som var nevnt gift i Varmland. Ellers ingen som kunne passe.Om noen kjenner til dette navnet ville jeg sette pris på hvilke kilder jeg kan lete i.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom Gofvert kan være en forvanskning av Govertsen, finnes det noen muligheter i Aust- og Vest-Agder (og muligens Rogaland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På dette nettstedet finnes mange historiske opplysninger om Framnæs Mek. Verksted og her fant jeg også et foto av båten FARRIS II. LenkeJeg har Sandarbøkene til Vilhelm Møller og der står også mye om både Framnæs vervene og mekaniske verksteder, men jeg finner ikke navnet Ole Gofvert på navnlistene i bøkene.Det står en opplysning der om at en Hans Borgen skal ha skrevet en bok om Framnæs Mek. Verksted og at der også skal være navnlister over arbeidstokken? Om noen av dere har denne boka, ville jeg sette pris på et oppslag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den teorien til Oddbjørn ga flere mulige kandidater. Her er en Ole Govertsen som geografisk vel er nærmest? 1865. LenkeLurer på om noen vet om han kan ha flyttet til Sandefjord 20 år senere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Jag har hørt at navnet Gefvert, Gäfvert, Gävert, Gevert opprinnelig er vallonsk (eller fra Flanderen? - ifølge www.rotter.se - de har en del under 'smedsläkter').Det er ganske mange Gefvert/Gevert/Gäfvert/Gävert i Sverige, särlig hvor det er eller var noen form av metallindustri.Er det han som er Olaues Gefvert f. i Sverige som er busatt i Skoger i 1900-tellingen?Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for dette tipset, Vibeke. Det så ganske lovende ut med den mannen i Skoger, det kan ha vært den samme jeg fant gift i Sverige. Legger lenke til familien i Skoger med navnlikhet: LenkeSkal se om jeg finner igjen han som giftet seg i Sverige.Har erfart at navn kan forandre seg og muligens fornorskes? Takk for et spennende tips! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver å finne ut hvilke kirkebøker jeg skal søke etter opplysninger om Gefvertfamilien i 1900-tellingen: LenkeDe står her oppført med bosted Nøsted det er tydeligvis i Skoger den gang, senere mener jeg det også har hørt under Lier.( Buskerud) Stedet ligger mot Liers grense i dag. Har muligens hørt til Bragernes , Landfalløya før?Håper noen lokalkjente kan hjelpe meg med hvilke kirkebøker det burde være naturlig å lete i? ( I digitalarkivets telling 1900 står det at de tilhørte den Lutherske frikirkemenighet.) Hvor finner jeg i så fall døpte her 1898 og 1899?Har sett litt i digitale kirkebøker for Strømsgodset og Skoger, og har ikke funnet dem der. (Det er etter mine begrep også på den andre siden av Drammenselva i forhold til Nøstet.) Det jeg lurer på er om det må søkes under Vestfold eller Buskerud, siden kom. grenser er flyttet her?Håper fortsatt på gode råd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en med navnlikhet døpt i Stafnes i Varemland i 1859, alder kan passe , men om dette kan være han som senere kalles Ole Gofvert i Norge vites ikke? LenkePussig nok har jeg i sommer nettopp besøkt Stavnes kirke og kirkegård i Høgerud Sokn. ( Også på leting etter slekt)Håper fortsatt på råd og hjelp her. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har fått en kopi av kirkebok for Stavnas kirke, der den Ole ( Olaf) som nevnt døpt i 1859 ,foreldre Gustav Gafvert og Anne Persdatter er funnet.Jeg prøver med en kopi av et utsnitt her for å se om det går an å lese?Mitt problem er at jeg ikke greier å tolke stedsnavn som står foran navnet i dåp nr. 6 :

bilete1240.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til at første ordet begynner på No- og at det siste slutter på -valla. Yrkestittelen på Olofs far er, så vidt jeg kan se, 'Smältare'. Dermed arbeidet han nok ved et av jernverkene i Stavnäs. Faren i den øverste dåpen er tydeligvis glassblåser ved Sölje glassverk. Der var det også et jernverk, men det var minst ett til i Stavnäs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Jeg har sett i husforhør og kan ikke finne noen plass i Stavnäs som passer. Ingen som kan ha noen formening om hva som faktisk kan stå ? Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken til forrige innlegg ble ikke helt presis. Man må klikke på 'Ortlista' i menyen til venstre for å få fram stedsnavnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Takk til både Oddbjørn og Anne Lene! Beklager mitt sene svar. Har dessverre vært syk de siste 14 dagene, uten tilgang til PC.Jeg har sett på stedsnavnet i sterk forstørrelse, og lurer faktisk på om det kan stå Norge , bosatt? Det blir bare gjetting, men Oddbjørns tolkning om smaeltare er interessant.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Jeg mener at stedsnavnet må være Nor...Edsvalla. Ved søk på nettet fant jeg bl.a. 'Edsvalla, Nor parish in Värmland'. Edsvalla ligger heller ikke langt fra Stavnäs.Mvh Toril Skovly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Enig med Toril. Jeg har fått greie på flg: Nor, Edsvalla. Nor forsamlingen og ligger vest for Karlstad ved Norselven. Edsvalla er en forsamling i Nor. Gäfvert skal være et kjent navn i området der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til både Toril og Anne Lene for dette tipset. Høres ganske riktig ut! Mulig det går an å få tak i utflytterlister fra området?Takk for all god hjelp! Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag fant jeg en interessant opplysning om en herremann med samme navn som emigrerer til Amerika i 1888: LenkeHar fått en del opplysninger og tips fra Anne Lene Hagen med opplysninger på Anbytarforum om Smedslekter og Valonerslekt i Sverige.Her er funnet den samme familien som døper sønnen innlegg 12.Den Olaf som døpes i 1859 døde tidlig, men det finnes en sønn som er oppkalt f. 10 år senere.Foreldreparet Gustav Gaefvert f.9/3 1827 i Stavnaes og hustru Anne Persdotter fikk følgende barn i følge Anbytarforum: 1. Lars Gustav f. 26/6 1851 Stavnaes 2. Maren Sofia f. 1856 Norge 3. Karl Johan f. 1857, Norge 4. Olaf f. 1859 i Stavnaes ( * se dåp innlegg bilde) Død tidlig. 5. Emil f. 2/11 1860 i Sunne 6. Axel Viktor f. 14/3 1863 Sunne 7. OLAF TEODOR f. 9/11 1868 i FREDRIKSHALD. ( Med forbehold om rett avskrift) Den siste Olaf Teodor kan muligens være identisk med den Ole Gofvert som arbeidet i Sandefjord i 1885?Alder kan passe med den jeg fant på emigrantlista i lenken over.Har fått et tips om at han kan ha emigrert i 1888. Riktignok stemmer ikke utreisedato fra tipset helt, men navnlikhet og alder på mannen gjør dette funnet interessant.Takk igjen til Anne Lene som har skaffet meg så mange opplysninger her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.