Gå til innhold
Arkivverket

[#41957] Ole Olsen og Cecilie Larsdtr Sandvoll, Kvinnherad, forfedre?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Folketellingen 1801: Cicilia og Ole bor på Sandvoll i Kvinnherad med barna Guri, 10 år, Britha, 7 år, og Ole, 1 år.Hvem var Ole og Cecilias foreldrene?Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Faren til Ole Olsen het etter datidens språkbruk Ole Lille Brandvigen. Lille Brandvigen lå i Eids annexsogn i Fjelberg, mens Brandvigen hørte inn under Storøen(Stord). LenkeIkke alle er så lokalkjente at de kan kjenne til at begge disse sognene ble overført til Kvinnherad først 163 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis det er denne familien du mener (3), så kan det ikke være Ole Knudsen som er Ole Olsens far, for han er i 1. ekteskap og konen er kun 30 år. Ole Olsen og Cecilie Larsdtr ble gift ca 1790.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel omsider den familien du søker opplysninger om i Schaanevig i 1801: LenkeLegger inn dette for jeg søkte føst på Kvinnherad, og der fant jeg dem ikke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja dette er riktig (1), spørsmålet er hvem som er Ole og Cecilies foreldre. Ingvard nevner Ole Lille Barndvigen som Ole Sandvolds far, men jeg ser ikke helt forbindelsen enda, men kanskje den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Stord bygdebok står følgende under Brandvik litle: Ola Olsson Ånuglo f.1726 d.1797 g.m Synneva Simonsdtr. Brandvik litle f.1724 d.1793. De hadde bl.a sønnen Ole f.1764,d.1840. Han ble gift med Anna Johannesdtr. f.1771,d.1804. Dette stemmer dårlig med Ole og Cecelie. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nok en kandidat til Ole Olsen med disse foreldrene? LenkeSkal se om jeg finner noe om familien på Lille Brandvigen, Lurer på om dette ikke er på Huglo under Stord, der min manns slekt kommer fra. Skal kikke litt i gamle papirer . mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har jeg en kandidat til Cicilia Larsdatter født på samme sted som den Ole jeg fant i innlegg nr. 8. LenkeFant ingen passende kandidater i vår slekt fra Brandvik, Huglo. Det var flere mulige Ciciliaer f. i samme tidsrommet i Hordaland. Her må nok kirkebokoppslag til tror jeg?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Strandvik (Fusa) er jo et godt stykke fra Sandvoll, men det kan jo være.. Der er et par på Vinnes som heter Marta og Hans, som det ble skiftet etter i 1768, men da var jo ikke Cecilie engang født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

I den tiden du leter i, hørte Lille Brandvigen som jeg skrev til Eid sogn i Fjelberg. Gården ble overført knapt 100 år senere til Stord, se her: Ved kgl.res. av 11.12.1897 1) Fra 1ste januar 1898 at regne skal samtlige brug i gaardene Brandvik lille, Tveit, Sørhuglen og Rossbø, henholdsvis g.n. 7, 8, 9 og 10, af samlet skyld 36 mark 53 øre, henlægges fra Eid unnersogn i Fjeldberg prestegjæld under Nordre Søndhordland provsti i Bergen stift til Stord prestegjæld under samme provsti og stift. 2) Fra samme tid skal de nævnte gaarde endvidere overgaa fra Fjeldberg herred, thinglag og lensmandsdistrikt i Søndhordland Fogderi til Stord herred, thinglag og lensmandsdistrikt i samme fogderi. 'Jeg synes sånne bestemmelser ofte er helt avgjørende for hvor man skal lete.Forøvrig var Cesilia etter mitt skjønn født i 1767 og gift 6.6.1790 i Skånevik som datter av Lars Simonsen Ølfarnes f.1713 og Guri Nielsdatter f.1731, gifte 24.6.1749 i Skånevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Hvis Cecilie er datter til Lars og Guri på Ølfernes så er jo de allerede mine 4xtipper, hun er da søster til min 3xtipp Kari Larsdatter gm Tørres Tørresen Skarveland.Ingvard, jeg vet det du skriver om soknene i Sunnhordland opp gjennom historien, men jeg finner ikke kilden til at Ole Olsens far var fra Lille Brandvik, det er det jeg lurer på...Står det i Bygdeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg forstår fortsatt ikke at den Ola f 1764 kan være identisk med min Ola (Sandvoll), som var gm Cecilie Larsdtr. (Ølfernes). Noen må forklare meg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, her melder jeg pass jeg også. Tror ikke det kan være samme personer? Håper du får en forklaring av Johan Arthur eller Ingvar her. Lykke til med letingen. Jeg tror du må til Skånevig:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg et ekteskap mellom Lars Simonsen og Guri : LenkeRiktignok sier en annen kilde at vielsen var året etter, men Fam. s. er vel ikke helt til å stole på her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Kilden for Ole Olesen's dåp 6.3.1755 er Kirkeboken for fødte i Fjelberg 1739-1822, der farens navn er oppgitt til 'Ole Lille Brandvigen'. (Hentet fra originalkildens mikrofish) Mvh Ingvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, (23) Gunn, det kan ikke være dem, se (16). Under Konfirmerte i Fjelberg 1739-1777 finner jeg en Olsdatter; Britha, i 1769. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=fjelbkf&gardpostnr=926&merk=926#ovre>Lenke er det min Olas søster?Synneve Brandvik var g 2 gng først i 1751Lenkeså som enke i 1754Lenke..så hvis fødselsdatoen (22) er min Ola, så må han være fra ekteskp nr 2.der er 2 skifter etter Ole JohannesenLenkeog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er de som bor på Lille Brandvik i 1777LenkeOle Olsen, Synneve Simonsdatter, Ole 10 år, Synneve 8 år, Britha 28 år (sikker ds so (24)), + en Kari.Altså må Britha Olsdatter være f ca 1750 (28 år i 1777 og konfirmert i 1769), hun må da være av Synnevas 1. ekteskap. Men hva med min Ola, som er f i 1755, iflg Ingvards opplysninger om krikeboken. Synneva ble g 2. gng i 1754, og fikk Ola i 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.