Gå til innhold
Arkivverket

[#41958] Sunnhordlandsslekt Lien, Levaag, Hiksdal, Andatjørn


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har ikke klarlagt anene til min tippoldemor i Ølen; Marta Villeiksdtr Lien gm Ingebrigt 'Målar' Brekke fra Tuddal. Hennes foreldre var Villeik Erichsen Andatjørn (1772-1843) og Anna Hansdtr Hiksdal (1775-). Villeiks foreldre skal ha vært Erich Villiksen Andatjørn og Anna Olsdtr. Annas foreldre skal ha vært Hans Chrstophersen Levaag og Maritte Persdtr Hiksdal.I neste generasjon har jeg så Willich Erichsen??, Christopher Paulsen Levaag??, og som Marittes foreldre har jeg Per Olsen og Gyri Jonsdatter.Noen som kan hjelpe?Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ser at den som trolig er Hans Christophersens søster, Guro, lever på Øvre Levaag i 1801, 80 år. Det skulle bety at Christopher Paulsen lever i 1701, finner disse, både Remmereid og Vestbøstad ligger i Fitjar;Christopher Pofvelsen* Remmereid 14 sønn tiener paa Wespestad Storøen Christopher Pofvelsen* Remmereid 8 sønn hieme Storøen Christopher Povelsen Wespestad 14 tjener tegned paa Rembereid Storøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Som kandidater til Per Olsen (Hiksdal) finner jeg disse i 1701;Peder Olsen Lille Giereviig 20 tjener Soldat under Baroniet Fieldberg Peder Olsen* Sæbøe 13 sønn hieme Fieldberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her fant jeg Maritte Persdtr, og søsteren?, under konfirmerte i Fjellberg.Britte Persd. Hixdal f Dom. 1ma Advent 1757 Marite Persd. Hixdal f Dom. 1ma Advent 1757Det skulle tyde på fødsel ca 1740, så da er det slitt ikke sikkert at Per var født i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er vel din Hans Chr. og Marthe Persdtr. LenkeEllers har jeg en Kristoffer Paulsson i min data, f. ca 1687 og gift med Guri Pedersdtr f. ca 1686, d. 1745De har jeg fölgende barn til:Peder 1721-1803, gm Anna Olsdt Helland f. ca 1707, d. 1775Guro 1721-1770Paul 1722 - må være död för 1730Ola 1725-1804Ragna 1727-1800Paul 1730-1799Finner dem og på FS med litt avvik av födselsår, men har ingen Hans. Som foreldre til Kristoffer Paulsson Rimbareid har jeg: Paul Simonsson Rimbareid 1653-1738 og Guro Kristoffersdtr ca 1654-1741Foreldra til Paul:Simon Olsson Rimbareid 1615-1697 og Anna Endresdtr LevågForeldra til Simon:Ola Pedersson Förde (d. 1656)og Målfrid Gunnarsdtr Rimbareid (d. 1668)Ola var fra Sveio. Han bodde på Bruk A, Rimbareid, FitjarHan blei kalla Unge Ola.Anna Endresdtr var datter til Endre Levåg og Brita Taraldsdtr Levåg som det var skifte etter i 1669.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Min Hans Christophers ble iflg FS gift i 1768. Kan Christopher Paulsen og Guri Pedersdtr (hun var ca 44 i 1730) ha fått flere barn etter 1730? Der er også plass til flere barn mellom Paul og Ola og mellom Ragna og Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS fant jeg en Hans Christophersen döpt 17 juli 1734 i Fedje (skal sikker være Fitjar), Stord, Hordaland. Faren bare oppgidt som Christopher. Marite Pedersdtr Hixdal fant jeg döpt 28/8-1741.Det hadde vært interessant å vite om han virkelig var sönn til Kristoffer Paulsson og Guri Pedersdt, det er jo en mulighet. Dette paret var mine barnebarns tipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, (10) og (12) er de jeg har gjengitt i (4) og (2).Ser (9) at Peder Olsen i 1777 bor sammen med Christopher og Maritte på Hiksdal. Vi vet ikke når Peder Olsen ble født eller døde, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg kikka i Ølensboka då eg var på biblioteket i dag. Marittes foreldre er: Peder Olsen Hiksdal ca. 1706-1782 og Gyri Jonsdtr ca. 1706-1776. Ein veit ikkje kor dei kjem frå.Kristoffer er son av Anna Salomonsdtr og Kristoffer Paulson, Øvre Levåg, Fitjar.Etterkommarar etter desse åtte Hiksdal bruk 3 heilt fram til 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg kikka i Ølensboka då eg var på biblioteket i dag. Marittes foreldre er: Peder Olsen Hiksdal ca. 1706-1782 og Gyri Jonsdtr ca. 1706-1776. Ein veit ikkje kor dei kjem frå.Hans er son av Anna Salomonsdtr og Kristoffer Paulson, Øvre Levåg, Fitjar.Etterkommarar etter desse åtte Hiksdal bruk 3 heilt fram til 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Marie,da får vi starte jakten på Peder Olsen og Gyri Jonsdatter, da.Regner med at opplysningene om at Hans virkelig var sønn av Christopher er korrekte, og at Kjellaug av en eller annen grunn ikke har funnet Hans i sitt søk etter Christopher og Annas barn.Ha en fin lørdag,Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Kjellaug og eg har ulike koner til Kristoffer paulson. Anten er det fleire Kristoffer, eller så var han gift fleire gonger. Under 12 skriv eg at eg fann 3 stk. kristoffer Paulsson, men det er nok berre to, for den eine er oppført både under Rimbareid og Vespestad.I 1701 er det ein Salamon på Øvre Levåg, Kan Anna vera dotter hans: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For meg ser det katisk ut som om der er to forskjellige. Finner flere barn til Kristoffer paulson og Anna Salomonsdtr på FS, noen har samme navn som de jeg har til Kristoffer Paulson og Guri Pedersdtr, men födselsåra er ikke de samme.'Min' har datteren Guro f. ca 1721 og död 1770. Den andre har en datter Guri f. 1724 og död 1803 (det er vel hun som er enke i FT 1800)Her er de barna til Kristoffer og Anna som jeg fant på FS:1. Simon Christoffersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 28 FEB 1733 Levaag, Fitjar, Hordaland, Norway 2. Guri Christofferson - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1724 Levaag, Fitjar, Hordaland, Norway 3. Synnove Christoffersen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1726 Levaag, Fitjar, Hordaland, Norway 4. Paul Christoffersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1727 Levaag, Fitjar, Hordaland, Norway 5. Synnove Christoffersen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1729 Levaag, Fitjar, Hordaland, Norway 6. Salamon Christoffersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1731 Levaag, Fitjar, Hordaland, NorwayHer er Kristoffer og Guris barn ifölge FS:1. Guro Christoffersen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1722 Rimbereid, Fitjar, Hordaland, Norway 2. Peder Christoffersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1720 Rimbereid, Fitjar, Hordaland, Norway 3. Paul Christoffersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1731 Rimbereid, Fitjar, Hordaland, Norway 4. Ole Christoffersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1725 Rimbereid, Fitjar, Hordaland, Norway 7. Ragna Christoffersen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1727 Rimbereid, Fitjar, Hordaland, NorwayDet må muligens ha vært en Kristoffer Paulsson på Levåg og en på Rimbareid. Tror heller ikke at han var gift flere ganger, da barna var födt omtrent på samme tidspunkt.Er det noen som har bygdebökene fra Fitjar og kan sjekke der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med navneoppkalling? Det kan ofte vise seg å være en pekepinn.I og med at Hans hadde en datter som var kalt Anna, så skulle en tro at det var paret på Levåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Frå Fitjar bygdebok nr. 1 : Levåg, øvre s. 555:Kristoffer Paulson Rimbereid (nr.35), f. ikr. 1694, d.1741. Gift med Anna Salomonsdatter Levåg, øvre (nr.6), f. ikr.1692, død 1739.Barn: a) Paul f. 1722, g. Lillenes (nr.7) b)Guro f. ikr. 1724, g. Levåg, øvre (nr.8) c)Synneva f. og død 1728 d) Synneva f. 1729 død 1730 e) Salomon f. 1731, g. Tveit (nr.13) f) Simon f. og død 1733 g)Hans f. 1734 g.m. Marta pedersdtr. HiksdalKristoffer bygsla garden i 1723 og var brukar so lenge han levde.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Helga,da bør det være så godt som sikkert at min Hans var sønn av Kristoffer Paulson Rimbereid og Anna Salomonsdatter Levåg.Da er det å finne MartaPedersdatters bestforeldre, noen som kan bistå. Foreldrene skal være Peder (Per) Olsen og Gyri (Guri/Guro) Jonsdatter. Hvem var de, hvor kom de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Anna Salomonsdatter Levåg sine foreldre var vidare i flg. Fitjar bygdebok 1 s.555:Salomon Nilsson Levåg, øvre (nr.4) f. ikr. 1658, d.1722. Gift med Synneva Ingebrigtsdatter Landa (nr.8) Alder ukjent.Dei hadde barna:a) Anna f. ikr.1692. g. Levåg, øvre (nr. 7) b) Nils, f. ikr. 1698, g. Haukanes, Stord. C) Ingebrigt f. ikr.1701 d) Kristoffer f. 1704 e) Jakob, f. ikr. 1706 F)Gregorius f. ikr. 1712Salomon var kommen til gards i 1686 og brukte halve garden til han dydde. I synfaringa i 1703 er sagt at Salomon stod seg ringt. Husa var i toleg bra stand. Han sådde 2 t. havre, fostra 7 storfe og 6 smaler. Han åtte sjølv krøttera og var skuld i 3 rdl. Han må ha kome seg opp økonomisk, for i 1716 var han kyrkjeverje.Foreldre til Salomon var Nils Salomonsen Vinnes, Austevoll, 55 år i 1664. Kona hans var dotter til Kristoffer, namnet hennar er ukjent. (Kristoffer var brukar i Levåg, øvre frå 1610 og utover).Bygdeboka nemner 3 kjende barn av Nils Salomonsen: a) Kristoffer f. ikr. 1640 b) Gyri f. 1642 c) Salomon f. 1658 g. Levåg, øvre (nr.6).Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Kanskje oppklaringa ligg her:I bygdeboka under Rimbareid (nr. 35) s. 163 er det oppgitt at Paul Simonson Rimbareid hadde 2 søner ved namn Kristoffer.Altså: Paul Simonson Rimbareid (nr. 34) f. ikr. 1653 d. 1738 gift med Guro Kristoffersdatter d. 87 år gml. i 1741.Barn: a) Ola f. ikr. 1681. b) Nils f. ikr. 1683, g. Vihovda, Sveio. c) Kristoffer de. f. ikr. 1687, g.m. Guri Pedersdatter d. 59 år i 1745 Rimbareid (nr.9). d) Kristoffer dy. f. ikr. 1694, g. Levåg, øvre (nr.7) e) Simon f. ikr. 1696, g. Rimbareid. f) Rasmus, f. ikr. 1699, g. Rimbareid (nr. 36). Kristoffer Paulsen de. og Guri Pedersdatter hadde barna: Peder, Guro, Paul, Ola, Ragna, Paul.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.