Gå til innhold
Arkivverket

[#41960] Willum Stephansen født ca 1762


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Willum Stephansen finner jeg i ft 1801 i Trondheim. Han er gift med Sophia Holm født ca 1768. LenkeJeg har fått opplyst at Willum var født i København (far Stephan Hansen). Han døde 1816 i Vevelstad, Nordland, og har mange etterkommere bl a i Sømna og Brønnøy.Kjenner noen til anene til Stephan Hansen og Sophia Holm ?Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett dette Lenkeog her er noe i forbindelse med Hans Nilsen HaugeHauge møtte mange vansker. En av dem var å finne trykkerier som var villige til å trykke skriftene hans. Dette var den viktigste grunnen til at han avslutta et opphold i Bergen i 1799. Etter en treukers fottur via Vestlandet, Romsdalen, Surnadalen og Orkdal, kom han tilTrondheim i august 1799. Her var det en trykker som han kunne samarbeide med: Willum Stephansen. Stephansen var en fargerik skikkelse i bylivet. Han var levende opptatt av allmueopplysning, og ga sjøl ut avisa Trondhiemske Tidender. Hos ham fikk Hauge trykt bl.a. ei prekensamling og ei salmebok.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel ekteskapsinngåelsen?IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 DenmarkWILLUM STEPHENSEN Male FamilyMarriages: Spouse: SOPHIA SIMONSDR Family Marriage: 26 AUG 1796 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkMessages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.Dåpen til Sophia Holm:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 DenmarkSOPHIE SIMONSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 07 JAN 1770 Fladstrand, Hjorring, DenmarkParents: Father: SIMON PEDERSEN HOLM Family Mother: METTE CHRISTIANSDR MORCHMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Hjertelig takk for all informasjon ! Hermed fikk jeg anene til Sophia Holm. Opplysningene om Willum Stephansen var ukjent for meg. Når det gjelder avisartikkelen vedr. Willum (bibliotek.dk),har jeg foreløpig ikke funnet hvordan jeg kan få tak i den (henvendelse til Lørenskog bibliotek ? Mail til hotmail@blbliotek.dk ?)Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Klaus Johnsen

Takk skal du ha. Disse opplysningene hadde jeg ikke. Derimot fikk jeg tak i avisartikkelen (se innlegg 5) gjennom Lørenskog bibliotek.Hva er tittelen på den boka du her viser til ?Når det gjelder sønnen Carl født 1799 i Trondheim hadde jeg ikke noe om ham. Arnt O. Åsvang skriver i ' Vevelstad II' på side 74: Carl Stephansen født 1799 i Trondheim, gift 1825 på Vevelstad med Georgine født i Trondheim 31.mai 1805, død på Kvaløy 8.mai 1846.Jeg finner Carl Stephansen i Trondheim i 1865, se Lenke Han er her gift på nytt med Charlotte Arentz (Arentzen ?)- betydelig yngre enn ham.Barn av Carl har jeg ikke registrert, men her ser jeg Ditmar og Nicoline. Hvem mora til disse var er ukjent for meg. Kanskje Carl hadde flere barn ?Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Boka er en digitalisert versjon av 'Personalhistorie for Trondhjems by og omegn i et tidsrum af circa 1 1/2 aarhundrede' av Chr. Thaulow. Den ble avsluttet ca 1876, men supplert og utgitt først i 1919 av sønnesønnen Chr. Thaulow.Se denne for mer info: LenkeBruk evt registeret hvis du vil finne andre personer fra Trondheim. Boka inneholder info av varierende grad om ca 1300 personer.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Carl døde 13/6 1872 Trondheim. Bosted var da Gløshaugen i Strinda. g. I 1824 Domkirken Trondheim, Johanna Jørgine Vige f. 31/5 1805, dtr. av byggmester Hans Vige og h. Gunnhild Dorthea av Trondheim. g. II 9/3 1847 Brønnøy, Charlotte Eleanore Tidemann Arentz f. 12/12 1827, dtr. av capellan Peter Arentz og Margaretha Friele, Bergen. Vet ikke da hun døde. Barna f. 1817 Mathias i Vevelstad. Mor var Elen Jonsdtr. Svalvig. Mathias g. 1841 9/2 Domk. Trondheim, Thorine Wilhelmine Torkilsdtr. Dahl. Mathias hos faren i 1835; f. 1825 Villum i Vevelstad, d. 1830 druknet i en 'brønd'; f. 1827 Herman Gunerius f. 1827 Kvaløya Brønnøy d. 1875 Bergen g. 1849 Fana HO.; f. 1829 Sophia Jørgine d. 1867 Trondheim, g. 1846 Brønnøy; f. 1840 Birgithe Kristine d. 1903. Mor ga som barnefar Ole Kristian fra Vesteraalen, men ved konf. 1855 (Sømna) var Carl Stephansen oppgitt aa vaere faren. Mor var Karen Marie Kristiansdtr. Rodal Brø. Birgithe g. 1871 fetter Peter Stephansen Vedal Brø.; 1848 Caroline Johanne d. 1924 g. 1865 Domk. Trondheim; 1849 Ditmar Lothe g. 1876 Domk. Trondh. og i Oslo 1900; f. 1850 Nikoline Hendrike g. 1869 Strinda (Lade); f. 1852 Oline Josefine paa Vaag Sømna. Mor var Johanne Dortea Olsdtr. Vaag. Oline g. 1876 Sømna, Rafael Johan Kornelius Hansen Hussand Sømna. De reiste til Amerika i 1887. Jeg har hørt at Carl hadde flere uekte barn til, men jeg vet ikke hvem de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Liten avsporing: Denne Johanna Jørgine Vige f 1805 i Tr.heim, hadde hun en bror Hans Andreas Vige f. 1809 i Tr.heim?En fjern slektning av meg, Johanna Kirstine Torgersdatter f. 1806 Almosen, Vevelstad, ble gift med denne Hans Andreas Vige 20. mai 1839 i Vevelstad. Hans Andreas sin far var da oppgitt å være en Hans Haagensen. Hans Andreas og Johanna kalte sin datter f 1843 for Johanna Jørgine.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg vet ikke om Hans. Jeg kan ikke finne daapen for Hans eller konf. for Johanna eller Hans i Alstahaug. Kanskje det er i Vevelstad kirkebok. Meget interessant. Hvis du finner noe kan du skrive med: margaretmiller4@charter.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.