Gå til innhold
Arkivverket

[#41962] Rogaland: Jeg gjør oppslag i bygdebøker for Hjelmeland og Fister for deg !


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har nå Hjelmeland og Fister for en begrenset preriode. Trenger du oppslag så hjelper jeg deg ! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei Jan Frode (Takk for tilbudet)Jeg leter etter foreldrene til ekteparet Anders Svendsen Økstra f.o.1720 og Karen Bjørnsdtr.f.o.1744.På FS har jeg funnet følgende kandidater for Anders: Svend Svendsen(Fister)og Ellen Andersdtr.For Karen/Kari: Bjørn Nilsen Hovda og Anna Olavsdtr.Hvis du kan bekrefte/avkrefte mine funn ville det vært fint. Jeg er også interessert i mer personoplysninger hvis det er de rette jeg har funnet.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marilla Schenk

Hello, I am not sure I have understood but I think that you are offering to look up in the Hjelmeland bygdebok? I was able to look at the bygdebok in a library in North Dakota some years ago and have a question your knowledge may be able to help me with. I am descended from Ingeborg Povelsdtr f. Husstøl ca 1745. Ref. Bind II, s 205. Her parents are listed there but as far as I could tell they were not from that farm. If you look at it can you tell me if I missed something that tells about where they were born, is there an index to all the books that might tell if their names are mentioned somewhere else in the Hjelmeland books? Thank you very much,...perhaps I have misunderstood and if you see it would take too much time to answer this, I certainly can understand that! You are kind to help people. Sincerely Marilla Schenk, Saskatchewan Canada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

I am very sorry Marilla, but there are no other references about her parents than you also have.On familysearch there was only the year of burth ,the same year as in Hjelmeland books. Sincerely yours, Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til Harald Kvale innlegg (3):Hjelmeland,bd.3 Garden Hovda s.248:Kari Bjørnsdatter g.m Anders Sveinson (Økstra,Jelsa) Hennes foreldre var: Bjørn Nilsson f.ca.1718 på Litle Bokn,Finnøy,d.1789 Gift med enke Anna Olsdatter f.ca.1715 på Midt-Fister d.1777Kan komme videre med hennes slekt men når det gjelder Bjørn Nilsson må vi til Finnøy,og Anders Svrendsen Økstra så må vi til Jelsa. Kontakt meg gjerne på e-mail for flere opplysninger om Anna Olsdatter. jafjohan@start.no Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk Jan Frode,Det stemmer med de opplysningene jeg fant, men har du peiling på om Litle Bokn også har et annet navn? Jeg finner den ikke i Sjelereg.1758.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg viser til innslag nr 6, Foreldre til Bjørn Nilsen f ca 1718 , Nils Pederson f ca 1694 på Halsne, skifte etter han i 1756. og Marit Sjovatsdatter f på Byre , skifte etter Marit 1766.Nils Pederson f ca 1664 på Kaltveit i Årdal og død ca 1715. Hans kone het Anna Olsdatter f på Tjentland i Årdal.Byre; Sjovat Steinson f på Barkeland i jelsa ca 1654, Skifte etter han i 1731. I kone Kari Eriksdatter , datter til Erik Ormson Blank . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marilla Schenk

Harald, there is more about the ancestors of Kari Eriksdtr (entry 9 above)in Finnøy book III s 366 and 367 under Byre. I am not good enough in Norsk to explain but it links her to Jørstad 'Sjernarøy' s 53-53 , to N Fevoll and Jakob Knutson , lensmann i Saebo in the 1590's and more. I think you will be interested to see it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Bare til opplysning: Hjelmeland prestegjeld kom aldri med i Sjæleregisteret i 1758. Tellingen ble sannsynligvis avholdt, men listene kom aldri fram til Stavanger. Fisterøyane hørte den gang til under Hjelmeland (bla. Lille Bokn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Parents to Bjørn Nilsen born about 1718 , Nils Pederson born about 1694 in Halsne, Probate after him in 1756. og Marit Sjovatsdatter born in Byre , probate after Marit the year of 1766. Nils Pederson born about 1664 on Kaltveit in Årdal and dead about 1715. His wife was Anna Olsdatter born on Tjentland in Årdal.Byre; Sjovat Steinson born on Barkeland in jelsa about 1654, Probate the year of 1731. I Wife Kari Eriksdatter , daughter til Erik Ormson Blank .Hope it was some help in this! Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marilla Schenk

Til Harald: Finnøy III s. 375 refers to Kari Eriksdtr's father as Erik Olson Blank which is different than Ormson so I don't know which is right? The Finnøy bk s. 367 says Erik's parents were Karin Eriksdtr., f. ca 1600 and Ola Henrikson, N. Fister. 'Han var son til Henrik Henrikson Blank, eind skotte som truleg kom til Noreg kring 1580 som tømmerhandlar. see more 'Hjelmeland III s 61-2, Sjernarøy s 229 and Erfjord s 64-5' The Finnøy book goes on to give Karin Eriksdtr's parents as Erik Jakobson (son to Jakob Knutson lensmann i Saebø and av Koll-aetta from Nessa i Nedstrand and Marit Ormsdtr who was dotter to Orm from Byre, the Orm who was named living there in 1599.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk til alle som har hjulpet meg med mitt spørsmål. Nå har jeg jo kommet så langt tilbake at det er like før Adam og Eva dukker opp.MEN, Jeg har et nytt spørsmål:Jeg er etterkommer av Endre Olsen Kleppa, som levde på begynnelsen av 1700-tallet. Jeg har notert at hans kone muligens het Siri...?Er det noen som VET hva kona het?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Bygdebok forfatteren har ikke navn på kona hans , for du mener Endre Olson Kleppa som har døtrene ; Anna f ca 1723 og Guro f ca 1733 .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Ja Tove, det er han jeg mener, og jeg er klar over at konas navn ikke er nevnt i bygdeboka.Det jeg håpet var at dette var kommet frem i den senere tid. (det finnes jo en del bygdebøker som har blitt rettet på/fått tilleggsinformasjon)Jeg har selv funnet ut at det bor ei enke som heter Siri på gården i 1762. Guro har også ei datter som heter Siri, så det passer bra med tanke på oppkalling. (bare sørgelig at Siri var et veldig vanlig navn på de kanter)Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nå tror jeg det er mest tjenlig å opprette et eget tema for videre gransking som ikke berører oppslag for Hjelmeland,fordi det blir vanskelig for meg å vite når noen trenger hjelp til oppslag i Hjelmeland hvis andre bygdebøker blir tema. Dette er bare ment som et velmenede råd. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victor Dahl

An ditt tilbud om oppslag. Helene Olsdatter født 13 feb 1763 Hjelmeland, Ryfylke, RO, gift i Bergen i 1788. Ved folketellingen 1801 kalles hun Helene Torgersen, og ved giftermålet het hun Helle Olsdtr. De ble trolovet i Bergen 17.4.1788. Hun var pige i fropreken. 4 barn, 3 døde. Helene var datter av en sersjant? Kan du finne noe om hennes foreldre og hvordan/hvorfor hun kom til Bergen?mvh victor dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Vil du se om du finner Peder Jonsen Foss, f. ca 1670? Kona var Marit Ormsdatter. Hun sansynligvis fra Midt-Fister. I tilfelle du finner dem så ville jeg gjerne vite hvem foreldrene var.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hjelmeland,bd.I s.222 Foss: nr.12 Peder Jonson f.ca.1670(10a)d.kring 1713.Gift ca 1690 med Marit Ormsdatter på Midt-Fister., skifte 1749.nr. 12:Peder's foreldre:10. Jon Pederson f.ca 1627(36h)g.m Kari Jonsdatter f.ca.1635 på Vadla (8a)Skifte 1685.nr. 10. Jon's Foreldre:36.Peder Tormodson f.ca 1581 (35a)gift 1) med Sissel Olsdatterf. ca.1597 på Håland Erfjord(5b).gift for andre gang, - Susanne Rasmusdatter f.1590 (mor til Jon)-------------------------------------------------- Hjelmeland bd.3,s.43 Midt-Fister:Nr.5.c:Marit Ormsdatter Foreldre:Nr.5 Orm Olson f.ca.1634 (4a). Skifte 1686 G.m Anna Oddsdatterf.ca 1640 på N.Hauge(2e) d.1719Orm's foreldre: 4. Ola Nilsson f.ca 1600 (3a)d.1661 g.m Anna Olsdatterf.ca.1610 på Kilane,Erfjord (2c)Ola's foreldre: 3. Nils Nilsson f.ca 1570(2a) d.1648 g.m ei dotter av Peder Sjurson på Flat-Hetland (4e).Nils' foreldre: 2. Nils f. ca 1533 g.m Marit Ormsdatter f. på Byre , Finnøy.Vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Et spørsmål angående Marit Ormsdatter og Peder Jonsen Foss: De skal ha hatt 4 barn, hvorav nr. 2 skal være Ola Pedersen Nesvik. Står det noe om de andre barna deres, navn osv.?Jeg takker på forhånd for mulig hjelp her!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.