Gå til innhold
Arkivverket

[#41963] Thomas Jenssen Juel


Gjest Lena Juel
 Del

Recommended Posts

Ja det var Thomas Jenssen Juel som var rikig mann her..Det er han som er faren til Jens Thomassen Juel, så da er det altså Thomas Jenssen Juel som er den jeg lurer på hvem som faktisk er hans far...Mvh Lena Juel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg forsøker med en lenke til samme tema om Thomas Jenssen Juel som du har før her, ellers er jeg redd du ikke får noe hjelp med dine sparsomme opplysninger her? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har tidligere notert meg at han tilhørte en slekt med et høyt sosialt nivå. Var trolig i slekt med ætta fra Gyl i Tingvoll (NST XI). Kan ha vært en brorsønn av Erik Pedersøn Juul. Isåfall sønn av Jens Juel (1591-1659) og sønnesønn av sogneprest i Aukra 1572-1601 Peder Anderssøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Arentz !!Ja, nå begynner det å bli meget interessant.. -Har du noe du kan maile meg ? Dette har jeg også vært litt 'borti', men vil så gjerne se det på papiret.lena@steinogskiltdesign.noMvh Lena Juel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei Lena,Må bare korrigere innlegg nr 7 av 9.9.2005 om enn litt sent. Det skulle selvsagt, som Per Nermo sier i nr 13 være barnebarn av Thomas Jensen Juel som var på Svinvær omkring 1720-30 som jekteskipper. Han hette altså Johan Michael Jensen Juel og var sønn av sognepresten Jens Th. Juel. Johan Michael giftet seg med Helene (dtr av Catharina Asmus og skipper Hybert (Høibert) Eriksen. Johans datter Hyberta kalte sin sønn for Johan Michael Vibe. I et eller annet NST sies det at presten Jens var medlem av 7-stjernen og at han brukte Lilje-Juelenes våpen. Sistnevnte skulle tilhøre den danske grenen av Juel-fam.Mvh Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei Lena,På den familien Juel (f.f. F. Juel) som jeg sikter til er det utgitt ei stamtavle. Har ikke undersøkt om den er på nettet, men jeg finner kopiene hjemme og gir deg beskjed. Dette er en velkjent familie og som første Juel til Norge fra Danmark var visstnok fogd Juel til Solør og Østerdalen. Hvilken link det skulle være til Thomas Jensen Juel vet jeg ikke, men som før sagt er det nevnt i forbindelse med presten Jens i et NST-hefte at han hadde dansk tilknytning. Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei Igjen Lena,Gå inn på nettet med Juel stamtavle. Da finner du både den danske og henvisning til 'Stamtavle over Juel-familien' av F... Juel. Ellers flere tavler med Juel-navnet.Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Dagny !Jeg er meget glad for det du kommer med til meg :)Jeg har letet litt på nettet, og finner jo forsovidt litt, men hvis du har muligheter for å maile meg noe som helst om slegten min, som f.eks disse stamtavlene, så er jeg meget glad for det..Min mail: lena@steinogskiltdesign.noMvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Lena Du bør skaffe deg den artikkelen i NST XI som antakelig både Dagny og jeg henviser til, ref. mitt innlegg 3 over. Trygve Sundt: Povel Juel. NST XI s. 1-33. På s. 7 står det at presten i Tingvoll (Jens)førte Bølge-Juulenes våpen, mens broren Povel førte et selvlaget våpen i seglet sitt, noe som tyder på at denne IKKE regnet seg for å tilhøre noen av de to danske adelsættene Bølge-Juulene eller Lilje-Juelene. På samme side står det at en Øverland har gjettet på at Povels ætt skrev seg fra gården Jul i Tingvoll, og på s. 8 at mye taler for at Øverlands gjetting er riktig. Jeg kjenner dessverre ikke til hvorvidt det er skrevet noe mer konkret om slekten senere som kan bekrefte eller avkrefte Øverland og Sundts hypotese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei Lena,Jeg skrev tidl at Johan Michael Jensen Vibe var i Svinvær, kan godt hende det, men det er i Bindalen han bodde ei tid - også dattera Hyberta som var gift 2 ganger.Gå inn på : Norsk Prestehistorie; Prestebiografier: J-K. Her finner du både presten Jens og broren Nils Juel + en del opplysninger.Stamtavlen over den danske familien Juel som kom til Solør har både Lemmich og Ramm samt Kinck (forfatteren) som inngifte.Ser om jeg finner noe mer.Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Tilføyer bare, om det kan være noe spor, sønnen til den halshugde hette Hans og brukte visstnok Schrödernavnet. Mener å ha lest at han var kvartermester. Besteforeldre fra Bergen med navnet Schröder. Han vokste også opp hos en familie Grønbeck som da bodde i Danmark og meningen var at en bror av Povel (den halsh) skulle overta omsorgen, men denne presten (var det Raphael) hadde dårlig råd. Så i kildene står det at det var usikkert hvor han (Hans S) ble tatt hånd om. Men dette står kanskje i NST-art som C. Arentz sikter til. Jeg har flere opplysninger om denne Juel-fam., men da må jeg lete i mine protokoller.Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan påta meg - som oppdrag - å gjennomgå Trondhjemskilder, herunder skattemanntall, fra årene 1680-1730, for å samle det som måtte være av stoff om TJJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei igjen,Når Vigerust er kommet inn i bildet borger det vel for noen oppklaringer. Vet ikke om det da kan ha interesse at Povel Juel ble gift i Fana kirke 6/11-1716 med jomfru Cecilia Catharina Schreuder (datter av kammerråd og toldforvalter i Bergen Hans Schreuder og Beate Kirstine Burenæe. Disse fikk som nevnt sønnen Hans Thomas, f 1717. En kilde (husker ikke hvor) sier at han eide gården Milde i Fana, Bergen. Bror av Jens og Niels Juel var Jochum Th. Juel, borger i Trondheim og handlende i Helgeland gift 1707 i Rødø prestegård med Anna Maria Strømer, dtr av sogneprest til Rødø prost Peder Danielsen. Den ene broren av Povel, Jens og Niels var Christian, procurator - sist på Lister. Døde ugift. Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dagny,Faren til Jomfru Cecilia eide Milde Hovedgaard, som ligger i Fana like utfor Bergen (har selv bodd i Fana i flere år da jeg bodde i min fødeby Bergen).Mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei Lena, Det var jo interessant og riktig at P. Juel hadde noe med Milde å bestille. Tilbake til 'Stamtavle over Familien Juell. Den er utarbeidet i 1879 av F.O. Juell, forhenv. Brigade-Intendant. Her står at slektens opprinnelse ikke er kjent eller om den har ført eller fører noe familievåpen. Bare husk at mye nytt er dukket opp etterat tavla var utarbeidet. Christian Juell som var fogd i Solør, Odalen og Østerdalen fra 1705 til sin død 1744 er den første på denne tavla. Hans far var Jens Christensen Juell som i 1676 var ansatt ved de kongelige staller i København. Fogden hadde sønnen Jens som ble fogd etter faren. Dette er jo langt etter at Thomas Jensen Juel var født. Er du interessert i en kopi så sender jeg den, oppgi adr. Fra Vega-boka : den militære danske Børge Juel til Lundegård i Bergen. Han eide gårder i Vega, men var aldri nordover. Gift i Bergen med Blancheflora Bildt. Ole Juelsen overtok en av hans gårder i Vega. Forf stiller spm : var det slektsskap med Børge Juel. I 2000 svarer Paal Røiri på spm jeg har stilt vedr Juell-fam. Han sier at Birthe Juell var gift med Magnus Langhorn. Hun var datter av Jens Pedersen Juell. Han (oppfatter at det er Jens P.J. det siktes til) var lensherre på Jylland 1626 - 30. april 1627. Fra 1.5.1627 - 30.4.1629 var han lensherre på Trondhjemsgaard med Jemtland og Härjedalen, men uten Romsdal. Han var kommandant på Bergenhus Festning 1.5.1629-1633. Ps.: Hans Thomas Schreuder var korporal i Rappes Reg og søkte i 1739 om avansement. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har i og for seg ikke noe å bidra med i debatten, men vil bare opplyse at Bergens Bys historie II har ganske mye om 'Juelarane', som vi gjerne sier;Børge Juel, adelsmann, Jens Juel, slottsherre og hovedlensmann, Vincents Juel, slottsherre og hovedlensmann,samtJacob Juul, jekteeier , Jens Juul, jekteeier, Peder Juul, jekteeier.Kan om ønskelig gjøre oppslag.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg antar at dere også er kjent med fogd over Halsnøy, Andreas Nielsen Juel f 1722-1777, sønn av Niels Juel, tollvisitør i Fredrikshald. Niels var gm Petronelle Marie Blix, mens sønnen Andreas var gm Anna Christophersdtr Munthe (dtr av Christopher Ludvigssen Munthe og Christine Jensdtr Ørbch).Juelarane holder fortsatt hus på Halsnøy kloster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagny !Sender deg mail..Arnfrid !Jeg kjenner litt til Halsnøy Kloster, min far har fortalt en del om det tidligere, men det er litt defust for meg det med detaljene da det er lenge siden jeg ble fortalt dette..Takk for innputs, uansett :)Mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dagny, 19:) Jeg hadde (fra før) fogd i Østerdalen, Solør og Odalen (fra 1705), Christian Juell (1679-1744) notert som ''mulig'' sønn av en (ukjent ?) 'Christen Chistensen Juell' død 1708, men ser nå at han iflg. deg er sønn av Jens Christensen Juell i København (1676 ved de Kgl. staller) (som vel var g.m. en Johanne Jensdatter ?). Hvem er foreldre til denne Jens Christensen Juell ?I denne sammenheng lurer jeg på om det er en forbindelsem mellom de Juell som er nevnt i denne debatten og krigskommissær i Bergen fra 1705, Jens Christensen Juell (skifte i Bergen 17 Aug 1708), tidligere bos. i Fredrikshald, g.m. Johanne Pedersdatter (Lorentz/Meng) (fra Fredr.stad el. Fredr.hald ?) ?Og kan denne sistnevnte Jens være bror av Hans Christensen Juell (1645-1725), trelasthandler og rådmann i Fredrikshald (og ev. min ovenfor nevnte 'Christen Chistensen Juell' død 1708) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Som svar på innlegg av Per (23):Det er nok H. Finne-Grønn, Solørslekten Juell (NST 1934) jeg har funnet opplysn om at Christian (f.1679- 1744) var sønn av Jens Christensen Juell. Hva som står på Juells stamtavle (av F. Juell) kan jeg ikke sjekke da jeg ikke har den foran meg nå. Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.