Gå til innhold
Arkivverket

[#41963] Thomas Jenssen Juel


Gjest Lena Juel
 Del

Recommended Posts

(21:) Kjenner noen besteforeldrene til den Niels Juel, tollvisitør i Fredrikshald, som nevnes i innlegg 21 ? (Niels' far var Hans Christensen Juell (1645-1725), trelasthandler og rådmann i Fredrikshald).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har funnet Hans Christensen Juel i Fredrikshald fra 1678 og hans bror Jens Christensen Juel fra 1683. Men slektsnavnet forekommer ikke i byen før dette (og etter 1665) så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Noen som kjenner til de som gifter seg her:Berte Christina Juel gm Holger Ritz i 1688http:/www.ub.ntnu.no/formidl/hist/bryllup/bryllupsvers.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(30:) Den her nevnte HCJ nevnt Fredr.h. 1678- må vel være den i innl.29 omtalte HCJ (1645-1725), trelasthandler og rådmann i Fredrikshald. Og broren JCJ nevnt Fredr.h. 1683- må vel være JCJ, krigskommissær i Bergen fra 1705 til sin død ca.1708 (tidligere bosatt i Fredr.h.), g. Johanne Pedersdatter. Kjennes søsken av disse ?Hva med den Jens Christensen Juel som i 1676 var ansatt ved de Kgl. staller i København g. Johanne Jensdatter, og iflg. Finne-Grønn far til Solør-fogden Christian Juell (1679-1744) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg antar at JCJ i København 1676 er den samme som senere kom til Fredrikshald og siden til Bergen. Regner også med at JCJ og HCJ kom fra Danmark. Men det hjelper jo ikke, hva angår Tomas Jenssen Juels opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jens Juel er nevnt i F:hald 1705, og førte da et våpen med et hjul. Hans C Juel hadde et våpensegl, men jeg kan ikke tolke innholdet i skjoldet. På hjelmen er det en fugl med noe i nebbet (avtrykk 1691). Han skiftet senere til et monogramsegl, kjent til 1722, såfremt det er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jens Juels våpen er det samme som den jyske uradelsslekten Hjul. I denne slekten fantes f eks Tomas Hjul 1561. (Achen, Danske adelsvåbener, 1973, s. 240.) Denne Hjul-slekten førte derimot ikke en fugl på hjelmen, slik som i Hans C Juels våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.