Gå til innhold
Arkivverket

[#41964] Buskerud-Hole: Hjelp til å tyde skannet kirkebok


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg trenger hjelp til Tydning av nr.37: Hans (står det Johan etter?). Jeg trenger også navnet på foreldre ,bosted og stilling.Kan noen hjelpe? Lenke Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Jeg kan prøve: Hans Johan, Ægte, Johanes Andersen og Karen Randine Hansdat. Stensæteren?, faddere: Guri Stensæteren, Marie Olsdat ibd, Inger Hansdat Laarvigen, Niels Hansen ibd, Anders Stensæteren.Stillingen klarer jeg ikke helt å tyde.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Her er vel familien i 1865[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=105&filnamn=f60613&gardpostnr=454&personpostnr=2037&merk=2037#ovre>Lenke. Her mangler Hans Johan, men det kan godt være denne Johannes 14 år, men det må da gå an å bekrefte/avbekrefte.Vigselen til Johannes og Karen Randne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (2): Faderens borgelige stilling er kun Hf - altså Huusfader.Den 21.juni 1868 ble Hans Johan konfirmert i Norderhov kirke, som gutt nr 37. Da holdt han til på Vagereiet. Hvisomatte, og når, lenket er lar seg åpne. Forsøk da LenkeMvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hanssen

Jeg er ganske sikker på at Ellef Ellefsen har rett; hf står nok for husfader. Har aldri vært borti stillingen 'husmannsfolk' før. Kun 'Husmann', men det er jo utelukket her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hei, nå ble jeg nysgjerrig.. Johannes og Karen Randine er mine tippoldeforeldre, og deres eldste sønn, Andreas Johannessen Rørvik (1847-1926), er min oldefar. Har jeg funnet en slektning, eller???vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hvis dere ser på de øvrige innføringene på denne siden, ser dere at det er to slike forkortelser, hf og gf. Sistnevnte står nok for gaardfolk, og hf står for husmannsfolk, som nevnt i innlegg 9 og 10. Dere vil også se at de fleste som er benevnt hf har fått tilføyelsen ”eie” eller ”eiet” til gårdsnavnet, altså bor de på en husmannsplass. Og husmannsfolk er da en mye brukt benevnelse, jeg kan ikke forstå at man ikke har truffet på den tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Enig med Ole. Jeg har aldri sett betegnelsen husfader under borgelig silling ved dåp før, men betegnelsen Husmandsfolk(Hmdf) har jeg sett mange ganger.Så jeg står ved at hf står for husmannsfolk.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Astrid (12): Du har funnet slektninger. Hans Johan var en av de mange søsknene til din oldefar Andreas Johannesen Rørvik f.18/9-1847.Til dere andre: Takker for at dere rettet meg, slik at *huusfader* ble til husmannsfolk. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for utrolig mange fine innlegg og opplysninger.Til Astrid og Ellef:Har dere slektsleddene bakover i tid (opphavet til Johannes og Karen Randine)?Dersom dere ville være så elskverdig å sende noe på e-mail til meg er jeg svært takknemlig. Har dere noe slekt vedr.Hans Hansen (Hans Grenader i Hole også?) Min e-mail adresse er: jafjohan@start.noTakktil alle for gode tips og hjelp! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.