Gå til innhold
Arkivverket

[#41965] Moxnæs i Frosta 1865, Hans Pedersen Moxnæsvald(?) var det en plass u gården?


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Søker informasjon om hvem ungkar Hans Pedersen Moxnæsvald var. Navnet på plassen er vanskelig å tyde i kirkeboken når sønnen Olaf Hansen blir døpt i Frosta 20 aug 1865. Mor er Mille Benjaminsdatter født 18 sep, døpt 21 sep 1839 i Frosta (skannede kirkebøker), datter av ungkar Benjamin Thomassen Staabasveet og pike Karen Andreasdatter Kvarmesvaldet - de giftet seg 9 oct 1843.Finner ingen ungkar Hans Pedersen i FT 1865 for Frosta som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Gunn - jeg ser at hun bor sammen med moren og mann nummer 2, så faren Benjamin må ha vært død før 1859, første sønn i dette ekteskapet er oppkalt etter ham. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Her skriver vi om hverandre! Hvis dette er riktig Hans Pedersen og 1770 stemmer, så var han 95 år da sønnen ble født i 1865 - kanskje det var det siste han gjorde og døde før FT ble tatt opp!! Det finnes bare en Hans Pedersen i Frosta i 1865 - og han var ikke ungkar i 1865 - har en eldre sønn. 'Min' utvandret kanskje? Jeg får sjekke videre. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg så også nå at den Hans Pedersen jeg fant måtte være i eldste laget, men det var ikke mange å finne på Frosta, nei. Likevel er det flere mulige kandidater f. i Nord Trøndelag i passe alder. Hans Pedersen kan jo ha arbeidet på Moxnæsvald eller en annen Moksnæsgåd og derav navnet. Fant ingen passende kandidat jeg heller i 1865, så han kan jo ha flyttet ut eller stukket av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være noen slektninger av Hans pedersen på denne gården i 1865 tro? Det er flere Moxnesgårder, men ingen hvor jeg ser noen direkte sammenheng til Hans Pedersen. Denne Peder som er på gården her er vel litt for ung til å være far til Hans? LenkeHåper noen hjelper deg med kirkebokoppslag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.