Gå til innhold
Arkivverket

[#41971] Mikkel Pedersen, f. ca. 1830 i Lesie Præstegjæld /Foldalen Sogn.


Gjest Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Solli

Mikkel Pedersen kom til Kåfjord i Alta, der han giftet seg med Brita M. Salomomsdatter. Han fikk mange barn og etterkommere. Er det noen som kjenner til hans foreldre, eventuelt også besteforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner denne Mikkel døpt i Lesja i 1831. Han er født 20.12.1830. [url="http://www.arkivnett.ol.no/dbsok/ndetal.asp?PT=Dopte&Post=26806>Lenke Han er sønn av Peder Mikkelsen og Berit Olsdatter. I 1846 konfirmeres Mikkel Pedersen, f. 20.12.1830, sønn av Peder Mikkelsen og Berit Olsdatter. I rubrikken fødested ser du at det står Foldalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Mikkel`s foreldre er: Peder Mikkelsen (56-1 i Folldal Bygdebok) f. 1803, brukar av Bukk-Jakob-trøa 1833 og bet. 1 ort i avgift, d. 12.12.1875, g. 21.6.1829 m. Beret Olesd. Røsten (59-4 A i Folldal Bygdebok). f. 21.12.1802. Beret til Alta 1851, alle barna så nær som Esten og Ole vart med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Her kommer også Mikkel`s besteforeldre (Foreldrene til Peder): Mikkel Johannesson, f. 25.4.1774, d.18.3.1833, g. 13.9.1795 m. Kari Jørgensd. Stadsbuøyen (171-5 i Folldal Bygdebok) f. 21.6.1769, d. 16.1.1835. Mikkel Johannesson er å finne under Brennodden Øvre i Folldal. Jeg anbefaler deg å gå på biblioteket og fjernlåne Folldal Bygdebok så kan du rekke disse nesten så langt du vil. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Takk igjen! Jeg får nesten ikke skrevet ut det som er kommet, før neste innlegg er på plass! Jeg hadde virkelig ikke ventet slik respons. Jeg sitter her og smiler og smiler. Bygdeboka skal jeg også låne.Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel utflyttingen til Berit i 1851 [url="http://www.arkivnett.ol.no/dbsok/ndetal.asp?PT=Utflyttede&Post=1620>Lenke Og dette er vel datteren Berit som flytter med moren til Alten kobberverk Lenke Her er Peders utflytting LenkeDatteren Berit er nevnt, her er Mari Lenke Eldri, Lenke Pernille LenkeHer er vel Mikkel i Alta i 1865 Lenke og her er han i 1875 med kone og barn LenkeHer finner jeg en Berit Olsdatter, enke, født 1811 i Lesja med sin datter Berit Pedersdatter, f. 1845. Datterens alder kan stemme bra med at hun var 6 år i 1851 da familien flyttet fra Lesja. Romsdalen kan være feilskrift for Foldalen…???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Det står altså under (101-1) Kojeplassen, der Mikkels foreldre og søsken står oppført, at Beret Olesd. Røsten kom fra 59-4 A, som ikke finnes i folldalsboka, men hun står oppført sammen med foreldre og søsken under 114-1A Røstet.Hun står oppført som f. 21.12.1802 under (101-1) Kojeplassen og f.20.12.1802 under (114-1A) Røstet.Ellers anbefales det å låne de reviderte folldalsbøkene fra 2000 og 2001, der du vil finne mange av Mikkels aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei igjen Grethe.Ja, nå har jeg skrevet ut alle de lenkene du kom med, bortsett fra dem jeg allerede hadde. Legg merke til at navnet Røsten ble 'tatt med' fra Folldalen til Alta. Jeg gleder meg til å gi disse opplysningene videre til mine kusiner og tremenninger.Takk, Jan Erik, for dine opplysninger! Jeg skal bestille disse bøkene også. Jeg er meget takknemlig for alt dette.Hilsen fra Marianne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hadde bare litt lyst til å henge på oldeforeldrene til hovedpersonen Mikkel Pedersen når vi først var i gang Marianne. (Og da gjelder det foreldrene til Kari Jørgensd. Stadsbuøyen). Og disse er: Jørgen Oleson Haugen, Dovre, f. 1727, d. 1805, g.m. Eldri Eriksd. Slette, Dovre, f. 23.4.1734, d. 1815. og Kari er den første av en søskenflokk på 8 som er døpt i Folldal(1769). Og da har det seg slik at du også etterhvert må låne Dovre Bygdebok, men de personene som er beskrevet her kommer nok i bind III, og det er enda ikke kommet ut, men tror det er like om hjørnet. Videre må du bl.a. til Toftemo på Dovre og det har du i bind II som er utkommet. Når du nå etterhvert får Folldal Bygdebok i hendene vil du se at det er store etterslekter etter disse personene. Du må få med deg begge bindene av den nye utgaven for oversiktens skyld, for Røsten og Brennodden har du i bind I og Stadsbuøyen i bind II. (Ellers er nok sannsynligheten stor for at også jeg og du blir i slekt her et sted, hvis du er i slekt med førstnevnte Mikkel Pedersen). Lykke til videre og lån også Dovre Bygdebok etterhvert. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Så hjelpsomme dere er alle sammen. Tusen takk, Reidar, for disse opplysningene også! Jeg skal nok følge opp dette også.Med hilsen fra Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marianne Solli

Hei igjen.Jeg har litt problemer med å finne samsvar mellom dødsdatoen til Peder Mikkelsen (oppgitt til 12.12.1875 i Folldalen bygdebok bind 1), se også ovenfor innlegg 5, og lenken i innlegg 10, der det opplyses i folketelling 1865 at Bereth Olesdatter da var enke. Jeg får også til at det må være riktige personer det her er opplyst om i denne folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja det er nok noe som ikke helt stemmer her. Det er heller ikke helt samsvar mellom innlegg 1 og Folldal Bygdebok når det gjelder Mikkel`s kone. Det står i innlegg 1 at han giftet seg med Brita M. Salomonsdatter og i bygdeboka står det at han giftet seg med Eva Gaisa Salomonsdatter Karinen, f. 1839 og gift i 1856, og det er også litt rart for hvis det er riktig var nå hun bare 16 år da hun giftet seg og det så tidlig ut. Kanskje det er snakk om flere Mikkel Pedersen? Men fødselsdagen stemmer så det er noe som er litt rart her. Spørs om jeg skulle få forfatteren av bygdeboka på bana, og det kan jeg godt gjøre hvis du vil.mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Reidar. Takk for ditt svar. Det er nok jeg som har blingset i mitt første innlegg, for i mitt slektsprogram har jeg at Mikkel Pedersen er gift med Eva Kathrine Salomonsdatter. Slo for sikkerhet skyld opp både i 1865- og 1875-tellingen, og der står også Eva Kaisa (K.). Har kanskje blingset ned på datteren, som heter Brita Marie. Det er beklagelig, men det har kanskje ikke hatt noe å si for dere som har hjulpet til her, ser det ut for.Ellers ser det ut til at anene til Mikkel er riktige, men den dødsdatoen til Peder Mikkelsen skaper litt hodebry.Kjenner du forfatteren av Folldalboka? Jeg er selvsagt ikke uvillig til at han kanskje ser over denne dødsdatoen på nytt. Kanskje har han notert hvor han har den fra.Hva heter forfatteren av Dovre bygdebok? Jeg tenkte å bestille de bindene også.Hilsen fra Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja, det er fort gjort å blingse, du er ikke alene om det. Jeg kjenner godt forfatteren av Folldal Bygdebok, eller rettere sagt han som reviderte den nye. jeg skal ta en telefon til ham i kveld. Forfatteren av Dovre Bygdebok heter Arnfinn Engen. 'Tverrelvdalens Slektshistorie' vil også sikkert være ei aktuell bok for deg, for den omhandler så godt som all utflytting fra Østerdalen og Gudbrandsdalen til Alta og Kåfjord, men den er jeg ikke sikker på hvem som har laget, men jeg har selv lånt den på biblioteket og boka kan anbefales på det varmeste.mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Takk igjen! Jeg har også hatt Tverrelvdalen-boka her et par ganger, og ellers ber jeg min søster i Sierra Kenta i Alta om å slå opp i den til stadighet. Hun og en annen søster av meg er også med der.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Alander

Det er jeg som stod for revideringa av Folldal bygdebok (2000 + 2001). Ser at dere har funnet ut av det i de tidligere innlegga, at det er riktige personer. Ser at opplysninga om at Peder Mikkelsen døde 1875 er med fra Streitliens utgave (1974). Men var Beret enke i 1865, så... Men jeg mener at både Beret og Peder dro til Alta, og i så fall er han vel død der. Angående Beret i bygdeboka under Lykkjen (101/1), så er det feil henvisning. Det skal være 114/1A. Denne eiendommen Røstet vet vi ikke sikkert hvor lå. At Berets foreldre begge kalles Hjerkinn ved giftermålet, betyr kanskje helst at de var tjenestefolk der. Når barna er født i Børsungsæteren, kan nevnes at dette var husmannsplass under Hjerkinn (helt til 1922!). Men jeg har ikke klart å få til noe eventuelt slektssamband med Børsungsæter for noen av dem. Mvh Arild A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Flott! Har nettopp snakket med min sambygding med bygdeboka og han driver nå og går gjennom innleggene og da skal det bli spennende å se hva han kommer fram til, tenker vi snart får ei oppklaring.mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da møttes vi folldølene på linja i samme minutt, og da er i hvertfall noe oppklart ved at det er riktige personer vi driver med. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei. Så effektive dere er. Det er jo godt å vite at mye er riktig i alle fall. Jeg har prøvd å gå inn i skanna kirkebøker, men der er det fortsatt så tregt at det er en gru. Men det bedrer seg vel snart. Var ikke 1. oktober den datoen da de skulle få flere linjer? Kanskje morgendagen bringer noe nytt?Takk så langt!Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Arild. Jeg sitter her med to folldalbøker foran meg, så det var veldig flott å få korrigering på den henvisningen angående Beret Olesdatter. Siden jeg likevel sitter her med dem foran meg har jeg tatt meg til rette og skrevet denne henvisningen som du kommer med, under 101b. nr 1, slik at eventuelle andre interesserte ikke trenger å forvirres. Håper at det ikke gjør noe.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.