Gå til innhold
Arkivverket

[#41979] Jacob Mørch


Gjest Knut Øvergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Øvergaard

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om en av mine aner Jacob Christensen Mørch.Han var skipper ifra Kristiansand og døde 1715 på vei til Guinea mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jacob er i hvert fall et gjennomgangsnavn i den kjente Kristiansands-slekten Mørch som spilte en viktig rolle i byens og omegnens forretningsliv på 1700- og 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilføyelse, innlegg 5: Fadderen Hans Jacobsen Mørch (nevnt i lenken) må vel være bror til barnets mor - og altså Jacob Christensen Mørchs sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hans Jacobsen Mørch gifter seg for øvrig 18/1 1736 med 'Gudelschende Møe' Anna Malena Pedersd.: Lenke.Og Anna Jacobsdaater Mørch, som 7/3 1739 gifter seg med 'forstandige Unge Karl' Jens Olssøn Grønnes, er vel muligens også et av Jacob Christensen Mørchs barn. Hun gifter seg på nytt som 'Gudfr. Enke' 8/12 1752 med 'Hæderlige Studios.' Ole Sørensen Abel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Andreas Buck Øvergaard

Når det gjelder slekten Mørch i nord norge er jeg også etterkommer av den som vis stamfar er Abel Mørch men det er ingen forbinnelser bortsett ifra at begge er mine anerKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tittet litt i Arthur Skjelderups bok om familien Mørch fra Kristiansand i dag (Lenke). De har den i den lokalhistoriske avdelingen ved Kristiansand folkebibliotek. Jacob Christensen Mørch er ikke nevnt der. Heller ikke hans barn. Dermed ser det vel ut til at det ikke er noen forbindelse mellom han og den kjente Kristiansands-slekten Mørch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skal selvsagt ikke utelukke at det kan være en forbindelse mellom Mørch og Mørch i Kristiansand, men den finnes altså ikke i Skjelderups bok (og vi finner den heller ikke hos Leewy).Jeg legger ellers en lenke til mer informasjon bl.a. om flere av Jacob Christensen Mørchs barn:Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut andreas buck Øvergaard

Hei Oddbjørn og mange takk for dine opplysninger.Fant også opplsninger om andre aner Sønn av Ingeborg og Christen Anders ble g.m.Andrea Antonette Kjærulf datter av Hans Mortensen Kjærulf og Marie Magdalena Wiborg.Hans var sønn Morten Olsen Kjærulf.mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.