Gå til innhold
Arkivverket

[#41980] Akershus: Nes Hjelp til tyding skannet kirkebok


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Født 8. oct., døpt 9. nov., Mathea Nilsdatter, Ægte, Nils Amundsen Inderst (?), Tokstadli(?), og h(ustru)Marthe Sørine Pedersdat., Ragnhild Pedersdat. Granilie (?), Pedro Ped. Tokstadli (?), Nils Amundsen, Andreas Hansen Granilie (?), Ole Pedersen ibid.Mitt beste forslag. Stedsnavnene får du sjekke med andre kilder for sikkerhets skyld.Mvh Linn Moan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Mange takk Linn! Jeg har et problem- jeg finner ikke denne familien i folketellingen 1865.Kan jeg få litt hjelp her? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Har noen Bygdebok for Nes i akershus tilgjengelig og kunne tatt et oppslag for meg vedr de opplysningene som kom frem i dåpen? Hvis ikke håper jeg å finne dem i 1865. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Der det er lest '-li(e)', skal det nok være '-eie', altså husmannsplasser under gårdene (på gårdenes eie). Og så tror jeg det er Greni og ikke Grani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Ved å undersøke i bygdebøkene for Nes har jeg funnet følgende: Ingenting under Togstad, men på plassen Dystlandshaugen under Dystland b. III s 382 finner jeg Marte Sørine Pedersdtr. f. 1815 foreldre Peder Pedersen Sannes og hustru (1.g) Anne Hansdtr. d. 1837. Det står her at Marte Sørine ble gift m. Nils Amundsen Kjølstadeie og kom til Katterudeie. Jeg finner dem ikke nevnt under Katterud, men under Kjølstad i b. II s 209 under Plassen finner jeg en Nils Amundsen f 1795 sønn av Amund Nilsen Haug og Åse Hansdtr. d 1802, men her blr aldersforskjellen stor - 20 år - så det spørs om dette er den rette, men jeg finner ingen andre som kan passe i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Nes Mini I 8 1859 - 1874 Kort 9/18 konf.nr.13, s. 249Fenstad kirke 7/10 1866Mathea Nilsdatter f.8/10, dpt.: 9/11 1851, fødested: Dystland. Nils Amundsen og H. Marthe Serine Pedersdatter.Christendomskundskab og Flid m.v.: Godt og ulastelig. Vaksinert: 2/6 1853.Dette bekrefter vel at det er henne i FT1865 - står riktignok fødested i konf., men det blir man vant med etter noen år med denne hobbyen!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Jan FrodeJeg finner i kirkebokavskriftene vielsen deres 28/12 1837. Der står det følgende:NILS AMUNDSEN Katterudeie, 43 år født på Kjølstadeie og MARTE SØRINE PEDERSDATTER Katterudeie, 22 år født på Dyslandeie.Hans far: AMUND NILSEN Kjølstadeie, Hennes far: PEER PEERSEN DyslandeieForlovere var: Lars Clemetsen Katterud og Ole Erichsen IhlangbakkenHer er det vel mest sannsynlig flere barn inne i bildet. Nils Amundsen og hustruen kan jo også være døde før tellingen i 1865. Skal se om jeg finner noen flere barn av paret.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Kirkbokavskriften stemmer med orginal - bortsett fra at i orginalen er det skrevet Niels og Nielsen - dessuten Syrinne. Vielsen har foregått i Næs kirke.Om du vil notere kilde: Nes(Romerike) Mini I 6 1833 - 45 Kort 7/14 Vielse nr.31, s.186.Dette temaet startet vel som Hjelp til tyding - så du må selv si fra om du vil at 'VI' skal hjelpe deg videre!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Glem den siste setningen, jeg utrykte meg litt dumt!! Beklager!!Har sett litt i Bygdebøkene jeg også, men foreløbig ikke mere enn det Magne hadde funnet til deg i Innlegg 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenJeg fant tre barn av disse i kirkebokavskriftene.Det er:PEDER ALBERTZ f. 2/9 1838 døpt 21/10 1838, foreldre Nils Amundsen Katerud og Marte Sisene Pedersdtr.SYVART f. 26/5 1842 døpt 19/6 1842, foreldre Nils Amundsen og Marte Syrine Pedersdtr. Togstadeie.ANNE f. 23/12 1845 døpt 18/1 1846, foreldre Nils Amundsen og Marte Syrene Pedersdtr. Togstadeie.Gi beskjed om du ønsker fadderne også. Her har du noen flere navn å søke etter i FT 1865. Om noen av dem levde opp vet jeg ikke. Kirkebøkene for Nes ligger ute her så der kan det jo hende at du finner Nils og Marte begravet før 1865.Tilslutt så vil jeg understreke at dette er avskrifter som selvfølgellig må sjekkes mot originalen. Noe også Lillian er inne på i sitt innlegg 15.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.