Gå til innhold
Arkivverket

[#41986] Tjøtta/Vevelstad - Lars Pedersen 1760-1838 og Berit Susanna Olsdatter 1763-1839


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Lars Pedersen ble f ca 1760, d 27. nov 1838 ble gift med Berit Susanna Olsdatter f ca 1763, d 1839. I FT 1801 Lenke er de på Strand indre, Vevelstad, Nordland. Lars kjøpte senere denne gården (halvparten).Søker foreldre til Lars Pedersen og Berit Susanna Olsdatter.Har registrert følgende barn: Johanna f ca 1785 Oline f ca 1787 Maren f ca 1789 Barbro f 1803 Lars f 1807Har litt om disse barna, men er det flere barn? Har et stort åpenrom mellom Maren og Barbro. Ingen flere barn nevnt i skiftene og heime i FT 1801.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Alstadhaug kirke har lagt ut viede og fødte i perioder før 1800 på FS. Den perioden Lars og Berit er født i,er der.Men finner ikke en Berit Susanna dpt.Når det gjelder Peder finner jeg en,men er ikke sikker.Perioden deres foreldre kunne blitt vigd i,finnes også utlagt.Men ser ingen direkte samklang til navn på Lars og Berits barn.Kan ta den med Lars.Lars Chr.Pedersen dpt.18/11 1759 Alstadhaug.Far:Peder Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk for at du leter.Tjøtta kirke lå nærmere for de i Vevelstadområdet, enn Alstahaug. Og den er ikke i FS for det tidsrommet. Etter det jeg har funnet ut så ble kirka på Vevelstad først innviet i 1796.Vet heller ikke hvor fullstendig disse FS registreringene er.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Neppe til så mye hjelp, men:Tjøtta, 18. søndag etter trinitatis 1785: Ægt: Ungk. Lars Pederss., og pige Berit Susanna Olsdtr. Sæter. LenkeKunne dessverre ikke finne trolovelsen.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk Geir.Den hadde jeg oversett. Jeg hadde fått med meg det andre ekteparet som ble viet samme dagen. ;-)- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei.I skifter fra Tjøtta 1686/1780 ved Svein Edvardsen, er det i 1764 skifte etter en Peder Larsen på gården Vistnes i Vevelstad. Som arving er det bl.a. nevnt en sønn fra Peders andre ekteskap som heter Lars Pedersen, 5 år. Peders ektefelle ved skiftet er opplyst å hete Johanna Iversdatter. Dette er vel med stor sannsynlighet opphavet til den Lars Pedersen som bodde på Stand i Visten.Når det gjelder Berit Susanna Olsdatter har jeg for endel år siden forsket på hennes opphav med lite resultat. Kan nevne at eldste datteren Johanna er født 22.7.1784, og ble ved dåpen skrevet inn som uekte pike av Birrithe Susanna Olsdtr, nå Prestøy, men avlet barnet på Vevelstad hvor barnefaren, dreng Lars Pedersen også tjente. Blant fadderne er nevnt en Jacob Andreas Olsen, Brasøy, som muligens er hennes bror.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk Agnar.Er enig med deg at denne Peder Larsen og Johanna Iversdatter er gode kandidater som foreldre til Lars Pedersen.Hvor i kirkeboka fant du dåpen til Johanna f 1784? Jeg har lett etter den tidligere, men jeg må ha oversett den.Jeg er litt nyskjerrig på hvorfor du har forsket på Berit Susanna. Er du i slekt med henne?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei igjen.For en del år siden hadde jeg i mitt slektsgranskningsarbeid hjelp av en person i Trondhjem som undersøkte kirkebøkene for meg i Statsarkivet. Det er via tilbakemeldinger fra vedkommende at jeg har opplysninger om dåpen til Johanna Larsdatter, som skal ha blitt døpt i Tjøtta kirke. Vedkommende lette også etter Berit Susanna uten å finne henne døpt i noen av sognene Tjøtta, Alstahaug, Stamnes og Herøy.Grunnen til at jeg har forsket på Berit Susanna og Lars Pedersen er at de er mine 3 tipp foreldre via datteren Barbro Larsdatter. Så jeg er i slekt med henne.Jeg har nå funnet frem papirene fra da jeg forsket på Berit Susanna. Jeg hadde mistanke om at den Jacob Andreas Olsen som var nevnt som fadder til Johanna Larsdatter kunne være broren. Men dette viste seg å være et blindspor. I 1801 bodde Jacob Andreas på Brasøen sammen med bl.a. sine foreldre Ole Jacobsen og Cicilia Eliasdatter. Ved skifte etter Ole Jacobsen i 1812 er det nevnt en datter som heter Beret, men hun er opplyst å være gift med Niels Pedersen. Folketellingen i 1801 viser at hun het Berit Martha Olsdatter, var 30 år og bodde på Nord Sandvær sammen med sin mann.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk for avklaringene. Ser ut som du har brukt litt tid på Berit Susanna.Jeg er også i slekt med Berit Susanna Olsdatter og Lars Pedersen gjennom deres datter Barbro Larsdatter. Hennes sønner Andreas Johannesen og Anders Christian Johannesen er begge blandt mine aner.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.