Gå til innhold
Arkivverket

[#41987] Må jeg reise til Bergen - Sollids kartotek


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Ja, må jeg det hvis jeg vil sjekke dette berømte kartoteket som dukker opp i forskjellige svar her på debattforum? Hvor langt tilbake går de eldste opplysningene i kartoteket? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har noen personer som muligens kan ha hatt tilknytning til Bergen for kortere eller lengere tid, men dette er i perioden 1650 - 1700. Derfor lurer jeg på om det finnes opplysninger om personer så langt tilbake i Sollids kartotek.Før jeg stiller spørsmålet, skal jeg samle så mange opplysninger som mulig om de aktuelle personene.Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollieds kartotek har opplysninger så langt tilbake som de skriftlige kildene er bevart, for Bergens del vil det i de fleste tilfeller si til andre halvdel av 1500-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det er nok den tidens personer du finner i deres kartotek.Men du finner vel noe i fadderne og, både i KK og i NK.DK begynder først 1719.Men Sollied har skrevet om mange slekter både i NST og BHF skrifter. Så muligheten til å finne personer som har hatt tilknytning til Bergen, i den tiden, tror jeg er ganske stor.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for oppklarende svar.Tiden før 1700 har ikke så lett tilgjengelige kilder derfor synes jeg det er forbausende mange som får napp i dette kartoteket. Får samle sammen det jeg har av opplysninger og prøve jeg også. NST kjenner jeg godt, men hva står BHF for?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.