Gå til innhold
Arkivverket

[#41988] Gudrun og Jørgen frå Bøverdalen til Vardal?


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Hei!To sysken frå Bøverdalen i Lom kom til Vardal. Dei to heitte Gudrun (f. 1899) og Jørgen (f. 1909). Foreldra deira heitte Ivar og Marit Fjellhaug/Grindstuen - her er dei med Gudrun i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f00514&gardpostnr=415&personpostnr=2645&merk=2645#ovre>Lenke.Gudrun vart gift 1921 med Frants Sevaldsson Øygard, f. 1895 i Glømsdalsvetløygarden. Då er Gudrun nemnd Heggerusten. Desse fløt til Vardal, der Frants var gardbrukar og redaktør i 'Dølenes Blad'.Jørgen vart gift med ei Signe Skårstad. Meir veit eg ikkje om dei enn at Jørgen døydde i 1991, og dei var gardbrukarar i Vardal dei og...Veit du meir om kva tid Gudrun og Frants døydde, og kanskje Signe og? Kva tid og kvar er Signe fødd, kva tid er ho og Jørgen gifte? Dei er nok gifte i Vardal eller ein annan stad, for dei står ikkje i Lom... Kanskje Signe er frå Vardal? Er dette familien hennar? (Lenke) Eller kanskje dette: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Som smågutt var jeg med faren min i Øvre Brekken i Vardal og besøkte Frantz Øygard, en gang på seksti tallet. Så gikk jeg sammen med barnebarnet hans på folkeskolen.Jeg kan sende litt om etterslekt via e-post hvis det har interesse.Frantz finnes i skatteligninga for Gjøvik 1989 men ikke 1995 - har ikke de i mellom.Hvis ikke hukommelsen svikter var Frantz innvolvert i en episode på Bjønnhaugen på Gravåsen mellom Snertingdal og Vardal, der mange døde under 2 verdenskrig. Mener dette er omtalt i artikkelen 'Trefningen på Bjørnhaugen 1944' av Frank Solbakken i Årbok for Gjøvik 2002.------Iflg Per Braastads bok 'Slekter på Gårder i Vardal' var Jørgen Heggerusten gift med Signe, datter av Peder Olsen og kone Agnethe som eide garden Helli i Vardal (2 km fra Skårstad). Hvorfor Signe er kalt Skårstad vet jeg ikke. (Signe hadde en litt eldre søster Sina som ble gift med Karl Skårstad.)Fra ukjent kilde (kirkeboka?) har jeg at Peder Olsen var f. 18 aug 1864 på Kolbergsrud (mellom Helli og Skårstad) og Agnethe Johansdatter 12 jun 1867 på Stokkeiet - alt i Vardal.Signe hadde bla. søsken Even f.1890 (g m Gudrun Rankleiv), Asbjørn, Tilla m.fl slik at man nok kan finne noen familiemedlemmer i 1900.Signe finner du sikkert døpt i Hunn sogn i Vardal i skannede kirkebøker (jeg har bare telefonlinje i øyeblikket), man kan jo gjette på at hun er litt yngre enn Jørgen.Det meste av kirkebøker for Vardal finnes på nett på www.slektshistorielaget.no eller skannet - så det er bare å grave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Ifylgje adresseboka frå 1942 var Frants Øigard gardbrukar på Brekken, Jørgen Heggerusten er gardsarbeidar på Skårstad - då treftest dei kanskje der - om etternamnet til Signe berre viser til at ho arbeidde å budde på Skårstad...leiter etter dåpsføringa hennar i Hunn-bøkene, men det tek si tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.