Gå til innhold
Arkivverket

[#41989] Militærruller for Hordaland


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Hva kan man forvente å finne i de originale militærrullene? Vil foreldrene til den registrerte finnes der, eksakt angivelse av hvor vedkommende er født osv? Når ble guttene første gang registrert? Jeg har sett på noe av det som ligger i digitalarkivet, men lurer på om det finnes flere opplysninger i originalen.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Er det noen som er vel bevandret i bruk av militærrullene som kilder - eller kan henvise til oversikt som omtaler dem. Jeg er primært interessert i Hordaland og Sogn og Fjordane. Er alt for dette området digitalisert?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har veldig lite førstehånds kjennskap til militærruller, men den lille erfaringa jeg har, tilsier at det er svært varierende hvor mange opplysninger som finnes om soldatene i rullene. Dette varierer naturlig med hvilken tidsperiode det er snakk om, og hovedtendensen er at det ble fler og fler opplysninger etter hvert. Foreldre kan jeg aldr huske å ha sett, men jeg ser ikke bort fra at det kan være registrert i yngre militærruller. Fødestedet er ikke alltid med, og i en del tilfeller som jeg har vært borti, er det bare oppgitt sogn/prestegjeld. Konklusjonen er derfor at variasjonen er stor, men at det kan være mye nyttig å finne i disse rullene.Så vidt jeg kan se, er det her i DA tilgjengelig 14 ruller fra Hordaland og to fra Sogn og Fjordane. Det er nok bare toppen av det isfjellet av ruller som finnes i forskjellige arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for respons. Det er interessant at du ikke har sett foreldre registrert. Kanskje var det ikke vanlig og da nytter det sannsynligvis ikke å bruke disse kildene for å finne foreldrene til personer som man strever med å finne opphavet til. Også det at ikke alle rullene er digitalisert er en fin opplysning - lurer på om noen vet noe mer om dette. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.