Gå til innhold
Arkivverket

[#41992] Finsland


Gjest Ingrid Askedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingrid Askedal

Søker etter foreldrene til Randi Gutormsdatter Leipsland, Finsland I følge Hægelandboka ble hun gift i 1764 med Jørgen Jenson Gunstveit De dro til Høversland, Hægeland (Hægelandboka side 300)Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg holder på å gjenomgå grenen til Leipsland i Finsland, men trenger en dag på arkivet for å se litt på skifter.Randi døde i 1808, gi meg noen dager, så skal jeg se om vi kan finne ut av dette.Forøvrig har jeg hele slekten tilbake for Jørgen Jenson Gunstveit.Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Dette er en nøtt som nok flere er interesserte i, så legg informasjonen om Randi i debatten. Det har vært spekulert i om hun skulle være kommet fra Sløgedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Tar gjerne imot hjelp fra deg Torleif,men tror det er bedre å ha debatten her, så kan eventuelt andre også delta.Har fått kopi av sidene om Leipsland. Finner ingen Randi der. En Guttorm f 1731 (side 83) er vel født litt for seint til å være hennes far,så godt mulig at hun kommer fra et annet sted.Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl  Berge

Ettersom Randi er 5 år eldre enn Jørgen kan det jo tenkes at hun var enke på Leipsland, men kom et annet sted fra. Er hun fra Iveland og fra den nærmeste kretsen kan hun jo være en ukjent datter av Guttorm Gjurdsen Rossaas/Horne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Sannsynligvis bodde eller jobbet hun på Leipsland før hun giftet seg, siden hun har det navnet når hun gifter seg.Godt mulig at hun er fra Iveland. Jørgen og Randi flytter til øvre Ljosland i Iveland i 1794.Om det er tilfeldig eller om de har familietilknytning til kommunen vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Ingrid.Jeg begynte for noen år siden på dette i Finsland, men så kom andre aktuelle temaer opp, og dette ble lagt bort.Jeg kan støtte Jarl Berge, i mine notater har jeg også et spørsmålstegn til Øyslebø.Skal ta en kjapp tur på SAK i morgen å se på skiftekortet for Leipsland, er det en god nøtt, så får en prøve å knekke den.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Etter endel timer på SAK Ingrid er noe løst, men mye står igjen.Vi kjenner til at Jørgen og Ranni kjøpte Løland i Iveland, ved å studere de gamle skifter, går der en rød tråd mellom Leipsland--Guntveit/Høversland og til deler av Iveland også til Løland.En kan vell kansje konstantere at kjøpet på Løland var et eller annet innbyrdes i familien.Jarl Berge sitt tips til Sløgedal gav et gått resultat, et skifte på Sløgedal i 1785 etter Ranni Andersdatter, forteller at hun har en datter fødd utenfor(før) ekteskapet med Morten Knudsen Usland, med navnet Ranni,gift med Jørgen Jensen Gunstveit. da har vi hennes mor. Ranni har hatt en halvsøster Anne, fødd ca.1740, som har giftet seg med en annen bror av Jørgen ved navnJens Jensen Guntveit. dette skulle vell tyde på at Ranni er fødd før 1740.Ranni Andersdatter Eftestad(Finsland)trolig fødd engang mellom 1710-20.Var gift med Morten Knudsen Usland. Hennes foreldre skulle da være Anders Knudsen Eftestad, trolig fødd kring 1670 og Anna Sørensdatter Hærvold. Dette ekteparet har kjøpt 1/2 hud i Eftestad av Bård jensen Gunstveit og hans bror Gunleiv Jensen Lauvåsen.Neste ane blir Knud Torkildsen f.tidlig på 1640 tallet, g.m. Torborg(Tørborg)Ulfsdatter Gåseflå. Torkild Knudsen f.ca. 1610-15. Noe av dette finnes nok i BB for Finsland og Øyslebø. Guttorm blir nok en værre nøtt å knekke.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Bravo! Så gjenstår Guttorm. På Finsland finner jeg bare en som kan passe tidsmessig: Guttorm Ommundsen på Finsland gård 1719-1779 gift med Ingeborg Olsd fra Laudal. De har barn fra ca. 1740. Randi var vel født 1738? På Hægeland finner jeg også bare en Guttorm som passer noenlunde: Guttorm Ånensen på Løyning fca. 1685, vet ikke om han var gift eller hadde barn. I Øyslebø finner jeg ingen som passer. På Vennesla ganske mange Guttormer 1680-1720,men... (Jeg har en database med alle navn før ft1801 nevnt i alle bygdebøkene for området)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

En kan jo alltid håpe på å finne dette som en sak i en tingbok, med andre ord at Guttorm kan ha vært gift f.eks.En kan jo se etter denne Guttorm i mange vide kretser, kan Ranni Andersdatter hatt tjeneste på Iveland et sted, for der er også Guttorm tilstede.Garder i Iveland for uten Løland er Mjåland og Eieland. Skulle du finne en Guttorm Ingrid som passer inn i denne rubrikken, er jeg veldig glad for et tips.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Jarl Berge.Har du et knippe med Guttorm navn, så kan du sende de over til meg.Vil kansje bruke noe tid på de gamle rettsprotokollene. Ta med Bjelland og Iveland, dette kan være aktuelle steder. Slekten på Gunstveit kom til Roland i Bjelland, og her finnes noen skudd bl.a. til Koland, og da er ikke veien så avskrekkende lang nedover mot Finsland.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

En liten ting til,svigermor til Ranni Guttormsdatter Leipsland, er Randi Baardsdatter Djupesland fra Finsland,her er noen innvikla forhold med familieforhold imellom disse to bygdene i Finsland og Gunstveit i Hægeland. Vell verdt å kikke litt på, dersom du besøker arkivetTorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det har forundret meg endel hvorfor Randi ble kallet Leipsland, og nyskjerrig er jo noe som de fleste med denne hobbyen er.Har derfor brukt dagen til å kikke på gamle dokument på SAK.Kan hennes far komme fra Eieland i Iveland? Og jeg gjenomgår endel historie fra Leipsland som undergrunns materiell.OLA AANESEN og kona INGEBORG GUTTORMSDATTER LEIPSLAND, gav opp til skifte i 1734.paret hadde ingen barn.Søsteren Berte g.m Kristen Olsen Kiledal ( en bror ab Kiledalsprestene) bor i Salten. Son til Berte kalles for Tomas Billesten Eieland i Iveland, er tilstede på skiftet.Denne Tomas for tilslag på gården Leipsland som er på 1 hud for 150 rd. mot de gamle sitt follaug.Ola dør trolig i 1737, da nevnes Berte sine barn som arvinger. Tomas Billesten Leipsland Anne Billesdtr g.m Gunder Ommundsen Dybesland Askjer Billesdtr. gift med Peder Thommessen Høversland.(Geografien er slik at Høversland og Gunstveit er nabogård i Hægeland med tette familieband på denne tiden.) Også nevnes 6 barn etter avlidne sin søster Dagne, som alle bor i Iveland.Tomas Billesten har en sønn f.1731 med navn Guttorm, han kan ikke være far. Men tro om den samme Tomas kan ha en bror ved navnet Guttorm? Tomas sin eldste sønn Ola,f.1728 gifter seg med en halvsøster av Randi Andersdatter med navn Gunvor Andersdatter Eftestad. ( Dette er den eneste forbindelsen jeg kan finne mellom Eftestad og Leipsland. Mor til Randi Andersdatter Eftestad kom fra Heivold i Finsland, der står også skrevet Hærvold.Også her finnes noen slektshopp til Iveland. Det siste alternativet blir Jarl Berge sitt, om den Guttorm Ommundson, ja han kan ha passelig alder, og selvfølgelig ha en finger med i spillet. Men en bør først sjekke ut Eieland.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

En stygg skivefeil, siste avsnitt. Der skal det selvfølglig vis være en halvsøster til Randi Guttormsdatter med navnet Gunvor Andersdatter. Fort gjort.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Ja, må vi til Eieland så må vel Guttorm Torjesen Ranestad 1663-1739 nevnes, siden hans sønn Ole d.e. giftet seg til Eieland (gift med Guri Andersdtr Eieland). Men selv om han var enkemann etter to ekteskap, var han nok for gammel til å være far til vår Randi f. 1738?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Og ingen Guttorm navn på Gunstveit, eller Løland i Iveland feks. Har du fleire Guttormer i Iveland, når jeg for tid så kan jeg få sjekket de forskjellige eierforholdene.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Sjekk Guttorm Liølson Spjote, f.1735,Spjote i Iveland. (Iveland I gard og ættesoge, side 357 - 358) Hans bestefar Jørgen Guttormsen Spjote var gift med Ingeborg Aanonsdatter Leipsland. Datter til Jørgen, Asgjerd var gift med Tomas Billestson Leipsland.mvh Bjørn Arild, Iveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Han var nok i yngste laget,da anntar jeg at Ranni Guttormsdatter er fødd ca. 1735-39. Som bl.a. du nevner er det flere ting som skulle tyde på at det var en Guttorm i familien. Der går en rød tråd fra Leipsland og Eftestad i Finsland til Gunstveit i Hægeland og videre til noen bygder i Iveland. Jarl Berge sin Guttorm fra Finsland, er nok det heteste tipset,må se eventuellt over til Øyslebø noe. Men en leiter tydeligvis etter ' nåla i høystakken'.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Blander meg inn i Finslandsdebatten litt på siden - har selv farsslekt på nær sagt 'alle' Finslandsgårder og flere linjer på Gunstveit i Hægeland - og har gått gjennom Finslandsboka for å se om jeg fant noe. Selv har jeg holdt en knapp på Guttorm Omundsen Finsland (innlegg nr 12) - men Guttormer i nabobygdene kan jo være aktuelle.Finslandsfolk har hatt nære slektsbånd i Iveland på 1600-tallet - så det kan jo være noe der. Uansett - lykke til med Guttormjakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.