Gå til innhold
Arkivverket

[#41994] Martha Amunsdtr. f. 1845 d. 1863


Gjest Guri D. Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri D. Brekke

Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok Døde og begravede 1863, side 25Jeg ønsker hjelp i å tyde nr 55, Marta Amundsdtr. Hva døde hun av? Dette er tante av min oldemor, og på et lydbåndopptak nevner hun at folk sa at hun var 'bortbytta til småkailler'LenkeMvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Inga dødsårsak er oppgjeva. Berre dødsdagen 4. sept., begravelsesdatoen 3. okt. Husmannsdotter Martha Amundsdatter, 18 1/2 år, bustad Ingdalsmark.Sidan det gjekk ein månad frå ho døydde til ho kom i jorda tyder jo på ei litt spesiell dødsårsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det ser ut som det gikk flere uker fra dødsfallet til den oppgitte begravelsesdatoen for de aller fleste, så da tviler jeg på at dødsårsaka er så spesiell. Det må være en annen grunn til de lange tidssprangene. Et forslag kan være at 'begravelsesdatoen' her er datoen presten foretok jordpåkastelsen, mens selve begravelsene foregikk nokså raskt etter dødsfallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest John Tore Kvernmo

Før den nye kirka i Lensvika ble innviet 26.10.1863, måtte ingdalingene over fjorden til Stadsbygda med sine døde. Kirkegården ved Lensvik kirke ble først tatt i bruk 1.1.1864. Imidlertid var det tydeligvis fremdeles trasig å komme til kirkegården med døde fra de to plassene ute i Håvardsdalen. Da Marthas søster Berit døde 1.11.1864, ble hun gravlagt først 26.12.1864. Enda verre ble det da Anne Marie Carlsdatter døde 11.6.1864. Hun var til forpleining hos Tore Olsen Ingdalsmark på den andre plassen her ute. Først 25.9.1864 ble hun gravlagt ved Lensvik kirke.Anne Marie gikk under navnet 'Kattugla'. Hun bodde i ei koie her ute sammen med sin fammile allerede da Amund Hansen og Tore Olsen bygslet plassene sine først på 1850-tallet. Amund og Tore var noen år tidligere kommet fra Gudbrandsdalen til Geitastranda. Om de var spesiellt overtroiske vet jeg ikke, men jeg har hørt at de var mer frimodige og tok avstand fra det strenge kristenlivet som rådet på Geitastranda på den tida.Anne Marie var ei myteomspunnet kvinne som også ble tillagt overnaturlige evner. Mer om henne her LenkeKanskje ligger forklaringa på at denne tradisjonen oppsto her. Et uventet dødsfall skulle gjerne ha ei forklaring, og 'Kattugla' levde enda her ute...Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.