Gå til innhold
Arkivverket

[#41996] Galschødt


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Er det noen som kjenner til hvor navnet Galschødt har sin opprinnelse ? - En unge fikk dette navn på beg. av 1800-tallet, så det kan jo teoretisk sett ga vært en 'dåpsgave', men det må jo ha en opprinnelse. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Navnet 'Galskiøtt' er brukt i Maren Jørgensdatter Staurs Aner (likpreken), Birgitte Galskiøtt til Rostrup var Else Hansdatter Winthers mor, og Hans Ovesson Røds mormor.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Tusen takk, dette var greit. Hadde vel en anelse om at dette var noe jeg hadde vært borti før. - Men det forklarer ikke hvordan en unge ute i Bjørnør får dette navn i 1812. -- Anne Pedersdr., f.c. 1725 på Bessaker, bos. på Joskjør var g.1.m. Hans Henriksen Brun, sønnesønn av Hans Hansen som var Fogd i Gulen i Sogn. - Anne var så g.2.m.en Hans Hansen, f.c.1723. (oppl. å være fra Tårnes i Åfjord) - En sønn fra siste ektesk. hadde en sønn Mathias, f. 1763, som gav sin sønn navnet Marchus Andreas Galschødt, f. 1812. - 'Dåpsgave', eller kan det være noe mer ? --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Uff da, jeg lagde visst en generasjon for mye her. - Det var altså sønnen fra Annes 2. ektesk. som hette Mathias Hansen, f. 1773 og som døpte sin sønn for Marchus Andreas Galschødt, f. 1812. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Kan opplyse at en av mine aners søster Anna Pedersdatter Holch, giftet seg med Peder Hansen Galschjødt i 1715. Slekten til Peder kommer fra gården Rømmen i Åfjord og den første i slekten jeg har registrert er Christen Hansen Galschjødt f.ca. 1628.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Øysten. - Dette 'kan' være interessant, ettersom gutten som blev døpt i 1812 hadde en farfar som var fra Åfjord og hette Hans Hansen. - Det står at han var fra Tårnes med (Ratvika) i Parantes. --Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein Lillegaard

Jeg kan ikke finne helt 'tråden' i dette, jeg finner ikke Ratvika under Tornes. Men Tornes finnes i bygdeka og her finner jeg en fra slekten Brun. Nå har jeg bare 'skumlest', men kan nevne at Løytnant Peder Godske Brun (f.1752) hadde Tornes, han var gift med Margrethe Dorothea (Bie), Brun hadde forbindelse til Løvøya (tidligere eid av slekten Holch). Jeg finner ellers ingen forbindelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen Øystein. - Nu skal du høre; Vedr. denne klokkeren M. Galschiødt (d.1828) som var nevnt, fant jeg ut at han var i 'svogerskap' i flere omganger med samme fam. som den M. A. Galschiødt på Joskjør som blev døpt i 1812, gjennom Lindbak fam. -- På Joskjør var der en Henrik Hansen Brun, f.c. 1680, som skulle være sønn av Hans Hansen Brun, Fogd i Gulen i Sogn. - Henrik var lensm. i Bjørnør fra 1724.-- Hans sønn, Hans Henriksen Brun, f.c. 1725, blev g.m. Anne Pedersdr., f.c. 1725 på Besaker. - Da Hans Henriksen døde i 1751, blev Anne g.2.m. Hans Hansen Tårnes, f.c. 1723. - Det står at han var g.m. lensmannsenka, men jeg ser ikke at hennes 1. mann er nevnt som lensmsnn, men sønn av en lensmann. -- Det er altså Annes 2. ektem. fra Tårnes i Åfjord det kunne vært interessant å funnet foreldre til. -- Denne fam. på Joskjør var ellers en barnerik fam. - To blev g. Lindbak, en Bugge, to døtre på 19 0g 15 år fikk barn i 1786 m. Ole Halvorsen Lykke fra Tr.heim. -(Det fremgår ikke hvordan det gikk med ham ?) --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

I følge bygdeboka så er det for forfatteren vanskelig å fastslå eiere av Tornes, siden Hans Hansen er i flere ledd, og neste bruker er Hans Olsen, eiere nevnes i kilder flere ganger med fornavn Hans. Hans Olsen overtar Tornes, muligens svigersønn til Hans Hansen. Også med Hans Olsen er det usikkerhet med hans barn, noen av barna som nevnes med usikkerhet; Andreas, Bodel, Anne, Ole. Hans Olsen dør i 1753 og har Tornes til sin død. Jeg kan ikke finne noen Hans Hansen som bruker i det angitte tidsrom, heller ikke nevnt som husmenn under gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei AlvJeg har også en forfar som het Galschiøt. Hans navn var Christopher Olsen Galschiøt. Han giftet seg med Christine Povelsdatter Holter og bodde på Modum,Buskerud, Thorud gård da sønnen, Elling Holter ble født 1787. I Liers historie står det at han var skomakermester og sannsynligvis født på Bragernes ca 1740. Jeg har i flere år forsøkt å finne ut hvor han kom fra, og har ikke funnet noen ved navn Galschiøt på Bragernes i kirkebøkene på den tiden. Sønnen brukte ikke farens navn. Kan det være noen forbindelse her med din Marcus Andreas tro?Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Benedichte. - Beklager, det kan jeg ikke si noe om. Jeg forsøkte å finne gården denne klokkeren Marcus G., som døde 1728 bodde på, for å se om det sto noe om hvor han kom ifra, men fant ingenting der på gården hvor det er oppl. at han bodde. - (Det var altså oppl. at han blev g.m. en Regise Ingebrigtsdr. (Lindbak), fra Besaker i 1802 i hennes 2. ektesk. og bos. Roan.) - Nu kom jo denne Anne på Joskjør også fra Besaker, men fra det andre bruket. Men det var jo flere gifter imellom den ene fam. som Anne kom fra og personer av Linbak-fam.- Slik sett kunne jo gutten som blev døpt i 1812, faktisk ha vært oppk. etter klokkeren, men å si det sikkert er jo ikke mulig. - Vedr. denne Hans Hansen, f.c. 1723 og som blev g.m. enken på Joskjør, oppl. å være fra Tårnes, kan det jo egentlig være en feilskrift ? - Vedr. samme karen, fikk jeg tidl. oppl. at han skulle være fra Torsnes (?) hvor nu det skulle være. - Det er vedr. samme fam. nevnt et Tørnes i Åfjord. - Dette er bare latin for meg, da jeg er helt ukj. i geografien der. - Vel, det var jo bare å håpe at noen hadde funnet noe som kunne fortelle noe mere om ham og hvor han kom ifra. - Det trenger jo ikke å være slik at alt er rett og kommet for en dag, selv om det står på trykk. -- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.