Gå til innhold
Arkivverket

[#41997] Oppslag Tjøtta/Vevelstad - Kirsten Zachariasdatter, Langkilen


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I flg Vevelstad bygdebok skulle Kirsten være født 1758 og d 12. sep 1827, men fødselsåret kan da ikke stemme ettersom hun ble gift 1. okt 1769 i Tjøtta kirke (FS) med Stephen Torgersen f. 1749 i Ausen. Først barn (som jeg vet) født i 1770.Når var Kirsten født, og hvem var hennes foreldre?Iflg bygdeboka skal Kirsten være datter av en Zacharias Jensensom fikk bygselbrev på Langkilen i 1747. I flg innrulleringsmanntallet 1769 av Svein Edvardsen, er en Zacharias Jonsen, 56 år, oppsitter i Langkilen.Hva het Kirstens foreldre, og når og hvor var de født?På FS finner jeg to Zacharias døpt på Tjøtta:1. Zacharias JONSEN døpt 29. sep 1716 med far Jon Eriksen2. Zacharias JOENSEN døpt 25. jul 1717 med far Joen Michelsen- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I skifte etter sønnen Torger Stephensen i Havn i 1804, er Kirsten oppgitt å være gift med Henrich Jacobsen, Sandvær og har fått 2 barn med ham. I flg skiftet er hennes datter Martha Stephensdatter er gift med bror til hennes mann.I FT1801 finner vi henne i Sandvær. Lenke Hun er da oppgitt til å være 40 år. Datteren er 24 år.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Kirsten Zakariasd. Innerkilen ble døpt i 1752. Konf. 1767. Faren var Zakarias Jonsen, f. 1716 på Stranda og død 1779 i Langkilen. Han ble gift i 1747 med Johanna Olsd. Kilen. Steffen Torgersen døde i 1782 og Kirsten Zakariasd. giftet seg for 2. gang i 1793 med Henrik Jakobsen.Mvh Halvard Lundestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk Halvard.Regnet med at fødselsåret var feil, da resten stemte så godt.Foreldrene til Zakarias Jonsen var Jon Eriksen og Marit Erlandsdatter på Strand. Hvem var deres foreldre? Det er en bruker Erland, 53 år, på Strand indre i manntallet 1663-66. Tilfeldighet eller en ane til Marit?Hvem var foreldre til Zakarias hustru Johanna Olsdatter? Det er i bygdeboka nevnt en Ole Larsen f 1688 (sønn av Lars Larsen f 1644) som bruker i Langkilen. Zakarias overtok bygselen i 1747 etter denne Ole.Har følgende søsken til Zakarias: Erik Jonsen f ca 1708 Erland Jonsen Berit Jonsdatter Daniel Jonsen f 1714 StrandDenne Erik Jonsen har jeg nå som far til Johannes Eriksen f 1761 på Strand. Stemmer dette?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

De opplysningene jeg kan gi, begrenser seg til 1700-tallet.Jeg kan bekrefte at Erik Jonsen, f. ca 1708 var bror til nevnte Zakarias Jonsen, f. 1716. Erik ble gift i 1755 med Magnhild Mikkjelsd. De hadde følgende barn: Jon 1756-? Johannes 1758 Stranda-1827 Belsvåg Marianna 1761-1762 Jakob 1763-1819 Morten 1765-1765 Jon 1767-1822- Halvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk igjen Halvard.Jeg har giftemålet med Magnhild. Var Erik gift før det med ei Anna Olsdatter? Jf skifte etter Anna Olsdatter på Strand 1755 hvor en Erik Jonsen er ektefelle. Ingen felles barn. Hun har barn fra før.Jeg hadde alle barna til Jon Eriksen utenom Morten og Marianna. I flg Vevelstad bygdebok døde Johannes Eriksen 15. jan 1826. Du skriver 1827 Belsvåg. Døde han på Belsvåg, Alstahaug?Jeg er etterkommer av Johannes gjennom hans datter Brynhild Johannesdatter.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Beklager? 1827 Belsvåg var ei feilkobling.Etter mine notater ble Erik Jonsen første gang gift i 1737 med Anna Olsd. Hun var gift 1. gang med Daniel Hansen, død 1722 på Setra.- Halvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk. Etter det jeg nå har kommet fram til så ble det kompliserte forehold etterhvert.Hans Danielsen giftet seg med Erik Jonsens mor Marit Erlandsdatter i 1730, og da blir Erik Hans sin stesønn. I 1737 gifter Erik seg med Hans sin mor Anna Olsdatter, og Hans blir da stesønn til Erik.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Hans Danielsen, død 1756, er ikke nevnt i skiftet etter Anna Olsd. i 1755, men er med i skiftet etter Daniel Hansen i 1722. Hans er derfor rimeligvis ikke sønn til Anna Olsd., og det gjør familieforholdene mindre kompliserte.- Halvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.