Gå til innhold
Arkivverket

[#41998] Ole Johannessen från Indal i Vuku, f. 1804


Gjest Janne Høgdin
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Høgdin

Den 21/11 1834 gifte sig (troligen i Vuku) Ole Johannessen från Indal, f. 1804, son till husmannen där, Johannes Olsen. Ole gifte sig med Ingeborg Estensdatter från Indal, f. 1805, dotter till Esten, gårdbruker i Sul. Ole och Ingeborg ska bli inderster i Indalen.Men, vart är Ole född och vad hette hans mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være din Ole (Indal hører til Verdal)Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway Ole Sex: MEvent(s): Birth: 31 Aug 1804 Place: Christening: 09 Sep 1804 Place: Verdal, Nord-Trondelag, Norway Death: 29 May 1865 Place:Parents: Father: Johannes OLSEN Mother: Anne HALDORSDRSource Information: Batch Number: C427052 Source Dates: 1781 - 1816 Film or Fiche Number: 125444 Collection Details: Verdal; Den Norske KirkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Høgdin

Hej och tack Odd! Nej, jag tror inte det, men är inte säker! Jag tycker mig förstå av olika databaser att det paret blev kvar i trakterna av Vinne varför Johannes Olsen inte kunde vara husmann i Indal när sonen gifte sig 1834.Men, som sagt, säker är jag inte!Hälsningar Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Årstadvold

Hei Janne! Er det denne Ole det handler om?: Ole Johannessen, f. på på Molberg i Vinne og døpt i Halle kirke i 1805. Foreldre Johannes Olsen og Marit Halvorsdatter. Faren var født i Ångermanland i Sverige av foreldre Ole Johannesen og kone Marit. Johannes antas å være født ca. 1773 etter som han i ei tingbok fra 1828 oppgis å være 55 år gammel. Han kom til Norge i tjueårsalderen og var først tjener på Stormoen, i 1801 tjente han hos Elling Nilsen Valstad, og bodde også der da han i 1804 ble gift med Marit Halvorsdatter Stiklestad, f. ca. 1775. Om Marit kan vi i en rettsprotokoll fra 1808 lese at hun var født på gården Løvbakken i Ringebu i Gudbrandsdalen av foreldre Halvor Knudsen og Marit Johannesdatter. Mora ble seinere oppgift med en Gunder Ellingsen, og de bodde i Namdalen ei tid før de kom til Verdal rundt århundreskiftet 17-1800. I 1801 var Marit tjenestejente på Musem. Ved giftemålet i 1804 bodde både Johannes og Marit på en plass under Valstad, men er oppført under Molberg da de får sitt eneste barn, sønnen Ole, født/døpt året etter. I 1808 var de på Eklesøyen. Senere kom de til Inndalsplassen, en ubestemt plass under en av Inndalsgårdene (Øster-Inndalen), og de bodde altså der i 1828 iflg. rettsprotokollen. Det uvisst når de flyttet fra plassen, men de er fortsatt husmannsfolk der da sønnen blir gift i 1834. Marit døde som inderst på Stiklestadvald i 1843, og det er kanskje Johannes som dør som legdslem på Landstad i 1856. Ole Johannessen og Ingeborg Estensdatter fikk seks barn. Fem levde opp og flyttet til Sverige. Også Ole og Ingeborg flyttet til Sverige i 1857. Deres videre levnetsløp er ukjent for meg, men jeg har følgende opplysninger om barna: B1. Elen, f. 1834 på Inndalsvald. Elen flyttet til Sverige og ble gift i Åre i 1859 med Sven Persson, f. 1827 i Nordhallen. De bodde i Åre og Østersund og hadde 8 barn. Elen døde som enke i Østersund i 1923. B2. Johannes, f. 1837 på Inndalsvald. I 1858 flyttet han til Medstugan og ble gift i 1866 med Anna Christina Nilsdotter, f. 1837 i Medstugan, d. 1897. Johannes, som brukte Olofsson som etternavn, døde i 1932. Han var smed av yrke. B3. Halvor, f. 1840 på Inndalsvald. Han flyttet til Medstugan i 1861. Siden bodde han i noen år i Sundsvall og Stockholm før han i 1872 utvandra til La Crosse. I 1873 kom han til Minneapolis, der han i mange år var ansatt ved kornmøllene. Han døde i 1923 og etterlot seg kone og fire stebarn i Amerika. B4. Marit, f. 1843 på Inndalsvald. Hun flyttet til Sverige i 1857 og utvandra derfra til Amerika i 1871. Gift med politibetjent Ole Anderson. B5. Martinus, f. 1846 på Inndalsvald, d. 1847 på Garnesvald. B6. Mortinus, f. 1847 på Garnesvald. Flyttet til Sverige i 1857, ellers ingen opplysninger. Korreksjoner/tilleggsopplysninger mottas med takk! Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Høgdin

Hej Magne och tack för tilläggsuppgifterna!Ja, det är den Ole vi är ute efter!Anledningen till att jag fortfarande är misstänksam är att vi har en uppgift på att Ole var f. 04.03.1804. Föräldrarna gifte sig 14.10.1804. Det borde ha stått något i dopboken att Ole var född ue.Han blir döpt i Vinne og Halle kirke först 1805, efter minst 9 månader. Det var inte så vanligt! I vilket fall borde han ha döpts senast i samband med föräldrarnas giftermål.Det är något som talar för att Johannes Olsen Molberg och Marit Halvorsdatter skulle vara föräldrarna, nämligen att sonen döper sina barn efter namntraditionen. Men, varför döptes första barnet till Elen?Din uppgift om Johannes och Marits ursprung förklarar en hel del. Jag hade en känsla av att Johannes var jamt. Men, att han var en svensk-lærv hade jag svårt för att förstå. Uppgiften om att de var en tid i Indal förklarar noteringarna i vigselnotisen.Konklusjonen blir att det är något som inte stämmer!Jag ska läsa mer mormon-film, kanske finns det något där som jag missat.Vi ses! Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Janne Högdin

Jag har nu haft tillfälle att läsa filmen över Verdals dopbok och ser att Ole döptes i mars 1805 (03.03.1805?) i Halle i Verdal. Oles föräldrar var Johannes Olsen Molberg och hans hustru Marit Halvorsdatter. Ole bör alltså vara född under 1805 och i vilket fall efter det att föräldrarna gifte sig. Därmed faller mina ovanstående argument och jag tvekar inte längre!Magne, du har rätt!Hälsningar/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Det oriktiga födelseåret får jag nog ta på mig. I husförhörslängden (Åre AI:8) är det ändrat från 1804 till 1805 eller tvärtom. Det går inte avgöra vilket från svart/vit film. Bonden Olof Johansson i Medstugan avlider emellertid 29/6 1865 i en uppgiven ålder av 60 år, 3 månader och 25 dagar. Hans änka Ingeborg Estensdr [född 15/8 1804 i Åre] dör 4/2 1894.Att dottern Elin och hennes make Sven Persson skulle ha varit bosatta i Östersund är knappast riktigt. Sven, torpare och snickare i Totten, avled 1896 i Östersund - sannolikt på lasarettet - och är upptagen i både Åres och Östersunds dödböcker. Hans änka Elin dock död 28/10 1922 i Åre (Åre F:3 uppslag 17). Elin hade före sitt äktenskap en dotter Anna Stina född 1855 29/4, sedermera med farsnamnet Svensdotter. Dottern har jag inte kunnat påträffa i någon födelsebok. Inte heller parets söner Olof f.1859 18/4 och Per f.1861 9/9.Johannes Olofsson (f. 1837) blev bonde i Lund, Åre.Halvar O. flyttade till Sundsvall 1864. Utflyttad därifrån 1866 till näraliggande Sköns socken i Medelpad. Torde väl vara identisk med den HO från Sundsvall som emigrerade 1872 över Göteborg med New York som uppgiven destination.Mortinus (f.1847) - Martin Olofsson enligt hfl. Flyttade liksom sin bror till Sundsvall. Blev där poliskonstapel och avled genom gasförgiftning 1889 11/1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.