Gå til innhold
Arkivverket

[#41999] Thomas Nilsen Stabaassveet Frosta hadde barn født fra 1802 til 1819.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Takk for resymeet, Nina! Jeg så 1801 tellingen med Thommes - synes det var noe merkelig at han står ført opp etter en annen tjenestegutt hvis han var sønn.... men - det har jo forekommet merkeligere ting enn det i FT! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det så litt merkelig ut.Derfor fint å fått det bekrefta fra annen kilde.Så alt blir helt rett.Ser nå at Rissa også har eget historielag.De har også Rissa bygdebøker med gård og slektshistorie.Der skulle det vel stå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til Nina! Til Aud - Jeg ser av FT 1900 for Sparbu at Mille giftet seg med svenske Lars Eriksson og bodde i Fjesmeplass. Min venninne er etterkommer etter sønnen Olaf som hun fikk før hun giftet seg med Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aud guldseth

jeg tippet det, men det er enda to etterkommere etter mille og lars som flyttet sørover, så der er det og en bra etterslekt. Med hensyn til Lucies foreldre har jeg Peder Halvorsen som far, han var klokker på Frosta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg måtte sjekke Frostaboka igjen, og det er iallefall ingen tvil hos dem på side 79 i bind 9 av bygdeboka om at Lucies far var Peder Mickelsen Ravloaunet. Det hender jo at det er feil i bygdebøker da, og jeg får dessverre ikke sjekket kirkeboka på Peder.Fra før av har jeg ut fra boka 'Slektstavle Aatlo vestre nordre' registrert Lucie som datter av Peder Mickelsen Moksnesaunet og Berit Olsdatter Lian, men der har jeg ikke fødselsår på henne ser jeg. Dette blir jo etterslekt i et par generasjoner på søsken av mine aner, og jeg har ikke alt der. Der var også Lucie gift med Thomas Nilsen i 1811. Nå bygger Eivind Reitans bok 'Slekttavle Aatlo vestre-nordre' på de gamle Frostabøkene da. Det burde vel sjekkes med kirkebøkene her kanskje angående far til Lucie Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS om vi skriver batchnummer C426641 da kommer fødte på Frosta opp.På Lucie f.1881 står Peder Aunet og Berit Olsdatter.Om vi så skriver som foreldre Peder og Berit olsdatter Står Peder som: Peder Aunet,Peder Ravloeaunet,Peder Nilsen,Peder Michelsen. Alle med ei Berit Olsdatter som kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ifølge bind 9 av Frostaboka hadde klokker Peder Halvorsen Ravlo og kona Sicilia Tørresdatter barna Haagen født 1786 og Baarne født 1789, og her er ingen Lucie nevnt som barn. (side 12 i bind 9 av bygdeboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg vil bare opplyse om at min datter Aud Solveig og jeg fant Peder Halvorsen og Sisilie i kirkeboka da Lusie ble døpt. Aud Solveig Guldseth, kommer nok med nærmere oppl. Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pussig ja.For det står ikke i bydeboka? og ikke på Family search under batchnummer Frosta.Der står det samme som i bygdeboka.Noe som er enda merkligere er at da er ingen av barna til Lucie oppkalla hverken etter hennes foreldre,eller søsken. Ikke er de faddere?og hvem står som foreldre når Luccie konfirmeres, gifter seg?Hvem er forlovere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Nettet har ligget nede her i hele dag til stor frustrasjon. Jeg skal forsøke å komme meg til arkivet iløpet av uken å se hva som står ved giftemålet til Lucie og Thomas Nilsen i 1811 - eller annet som kan belyse saken. Til Aud - er du snill å la oss få vite hva som sto i kirkeboken da Lucie med foreldre Peder Halvorsen Ravlo og Sicilie Tørresdatter ble døpt? Takk - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Guro.Jeg var med Aud Solveig og leste kirkebøker og da vi fant Lucie stod der Peder Ravloaunet og Cesilie Tørresdtr. og hun var gift med Peder Halvorsen og ikke Peder Mikkelsen Moksnes. Peder Mikkelsen gifter seg i Leksvik 25.10.1767 med Dorte Olsdtr. Holmen, og han fra Frosta,kan jo være 1.gifte. Lucie er på Qvammen i tjeneste i 1801, 20 år, var eldste barnet til Peder Halvorsen og Cesilie Tørresdtr. Vi fant lite i de gamle bygdebøkene og ikke noe som stemmer med det vi fant i kirkeboka, så jeg ser det er mye sammenblanding. Tror vi alle trenger å lese mer i kirkebøkene for det er fler Lucie Pedersdøtre med få års mellomrom, lett å gjør feil. Jeg har ikke alle papirer her, de ligger i Levanger, så Aud finner nok fram fødselsdato som vi fant, det var ikke lett å lese i den kirkeboka.Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Sol. Takk for tilbakemelding. Ja, du kan så si - det er lett å ta feil her og der. Jeg skal som sagt forsøke å få sjekket kirkebøkene iløpet av uken. Kommer tilbake. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser også at jeg har registrert i mitt slektsprogram noe jeg ikke har fått med tidligere her. Lucie Pedersdatter Ravloaunet var gift første gang med Peder Amundsen Kvamman 01.09.1781 1781. Han har jeg registrert på grunn av at han er sønn av en halvbror av noen av mine aner. Peder Amundsen ble konfirmert på Frosta 09.09.1798. De hadde sønnen Jon Pedersen født 1802 ifølge Frostaboka. Jon var såkalt 'uekte', og, Peder Amundsen ble samme år gift med en annen kvinne.Opplysningene om Peder Amundsens barn med Lucie Pedersdatter Ravloaunet har jeg kun fra Frostaboka bind 9 side 79, og ut fra opplysninger som ellers har kommet frem her så kan det jo være en annen Lucie Pedersdatter han hadde vært sammen med. Tar det likevel med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Fant følgende i kirkebok 2 Frosta:Lucie døpt, Dom 15 post Trin (23 sep 1781)Pedersdatter, Peder Oinet og Berit Olsdatter. Faddere Cecilie Moxnæs, Margrethe Juberg, Lucie Store-Lein, Thomas Juberg, Jens ibid.Lucie Pedersdatter konfirmert 9. sep 1798 fra Kvammen (ingen foreldre notert).Lucie døper sønn Jon, Dom 4 Ept (31 jan) 1802 far Peder Amundsen Kvammen. Faddere Karen Arntsdatter Juberg, Malena Tostensdatter Vangberg, Ole M. Vangberg, Ole Colb. Vangberg, Ole Olsen Vangberg.Følgende er meget vanskelig å lese:Lyst til ekteskap i 10 okt 1811 (side 569) for soldat Tomas Nilsen Berg eller Berge, Bjørset fra Rissa. Det står hvilket kompani han tilhørte og at han hadde attest. Og - Lucie Pedersdatter Ravloaunet, det står når hun var konfirmert og en del annet som er vanskelig å lese, det står ingen foreldre, men det ser ut som caut. var Gunnar Jonsen Loxtu og Thore Jonsen Naavigen. I hvertfall står disse navnene på nederste linje ved lysning.Thomas Nilsen og Lucie Pedersdatter gift 8 nov 1811 (side 571). Her henvises det til lysningen, vanskelig å lese men jeg mener at det ikke står noen flere navn i det som er skrevet.Ifølge FT 1801 for Frosta er det 2 Lucie Pedersdatter - en 31 år i Hoppelen, Aasen Annex, gift med Ole Olsen, og 'vår' Lucie 20 år tjener under Qvammen.Som dere vet så er jeg forholdsvis 'ny' når det gjelder slekt i Trøndelag. Ville derfor sette pris på tilbakmelding om hva dere rutinerte 'trønderforskere' mener er rett her.Jeg lette litter den Lucie Aud og Sol nevner, fikk litt dårlig tid på slutten - men, fant ingen. Skulle gjerne vite dåpsdatoen.... Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Med hensyn til eventull oppkalling av barn så virker det jo mest sannsynlig at det er riktig det du har funnet i dag. Mor den Lucie Pedersdatter født 1781 som jeg tidligere skrev om het jo Berit Osldatter, og din Lucie kaller en av sine døtre Berit(født 1822). Mor til den andre Lucie Pedersdatter var jo Cicilie Tørresdatter, og jeg ser iallefall ingen Cicilie blant barna til din ane Lucie Pedersdatter og Thomas Nilsen.Det var jo ikke alle som kalte opp foreldre og andre andre, men det jeg skriver her kan gi en pekepinn iallefall.Ja kirkeboka for Frosta er ikke enkel å lese for perioden 1808-1820 og heller ikke for årene rundt 1781. Jeg har selv slitt med disse årene i den kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Guro.Vi har i allefall oppdaget at det er 2 kirkebøker, Frosta og Frosta/Åsen. Den Aud ba meg om å lese gjennom da jeg kom opp til Levanger i fjor var meget 'dårlig' skrevet, tett og smått. Men der var ikke noen Berit Olsdtr. nevnt,Cesilie Tørresdtr. Nå arbeider Aud Solveig også med saken, arbeidet på biblioteket i Levanger igår, tok med seg hjem bygdebøkene, men mangler (4, 5) og fikk sett i den ene kirkeboka. Hun fikk se den siste boka fra Frosta som kom ut i fjor Hun vil også gå gjennom den andre kirkeboka en gang til, og jeg prøver å identifisere alle fadrene de brukte så får vi se hva resultatet blir. For det merkelig er at begge to Peder Halvorsen og Peder Michelsen var på Ravlo aunet, så vi må ta dette langsomt, som sagt Aud Solveig arbeider med saken. Du vil høre fra oss hva vi finner ut.Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg blir litt forundret over at det finnes 2 kirkebøker, og at den ene skal være for Frosta og den andre for Frosta/Åsen. Det som finnes på den oversikten jeg har er Frosta/Åsen 1750-1778 og 1778-1811 for den tiden det her er snakk om. Da må det være en kirkebok som ikke er med på noen oversikt, og det skulle ikke forundre meg siden jeg vet dette er tilfelle angående kirkebøker på andre steder(det er oversikt over kirkebøker for Alstahaug på Helgeland her på biblioteket som ikke finnes i noen oversikt, men det er en annen historie). For hvilken periode er den kirkeboka for Frosta det gjelder her? Er den mikrofilmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg noterte meg dessverre ikke HF nummeret på mikrofilmen hvor jeg fant informasjon i innlegg 40, det var bok 2 med sidenummer 569 og 571 for lysning og ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.