Gå til innhold
Arkivverket

[#42001] En vandrende person ved navn Ole


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Jeg har en ane som er uektefødt den 26 mars 1812 i Stange, Sidsel Olsdatter. Hennes mor: Enken Kari Olsdatter, Skabrudeie,barnefader udlagt: en vandrende person ved navn Ole.Ved konfirmasjon : 26 okt. 1828 i Stange kirke: Frille/fosterdatter? af enken Kari Olsdatter Skabberudeie og Ole Gulbrandsen.I Stange bygdebok har jeg funnet at Kari Olsdatter var gift med Kristian Madsen og bodde på gården Skabberud. Han var Dragon og gaardbruker. Begravet 8 aug. 1808.I bygdeboka kommer det ikke frem hvem som var foreldrene til Kari Olsdatter f. 1776. Og hvem var Ole Gulbrandsen, en vandrende person?Kan noen hjelpe?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Tar frem igjen denne.Kan Ole være en reisende? Har noen oversikt over disse for Hedmark?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Hei Anne Karin !Dersom Stanges kirkebok henviser til Ole (Gulbrandsen) som ''en vandrende person'' i 1812, er det nok i utgangspunktet grunn til å tro at så faktisk var tilfelle. Omstreifende er alltid vanskelig å gjenfinne i skriftelige kilder, naturligvis nettopp på grunn av deres mobile levnet.Det gjør dessverre heller ikke saken enklere at den aktuelle barnefødselen fant sted så tidlig på 1800-tallet, da det samtidige kildetilfanget er relativt sparsommelig. Fantefortegnelsen av 1845 kan rent teoretisk være en kilde som er verdt å konsultere; dessverre er mitt eksemplar av denne p.t. utlånt.Jeg henviser forøvrig også spesielt til innleggene 48071 og 14191 her på Digitalarkivet.Lykke til !Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Gårdbrukerparet på Skaberud i Stange var fra Østre Toten, fra Totenvika omtrent rett over på den andre siden av Mjøsa.Kristian Madsen var født i 1767 på Årsby som sønn av Mads Kristensen Aarsby og hustru Anne Jonsdatter (fra Olsby). Kristian Madsen Aarsby ble gift 22/6 1797 på Toten med pigen Kari Olsdatter Fjørkenstad, født 1776, datter av Ole Andersen (oppr. fra Fårlund) og hustru Berte Jensdatter Fjørkenstad.Kristian Madsen og Kari Olsdatter fikk i 1797 sønnen Mads (døpt 2.juledag) på Årsby, men allerede ved folketellingen 1801 finner vi familien på Skaberud i Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Tusen takk til dere begge!!Jeg har lett og lett etter opphav til Kari Olsdatter, men ikke funnet noen selv. Dette var flott!Skal sende et innlegg i 48071, og se om han kan hjelpe meg! Spennende!Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.