Gå til innhold
Arkivverket

[#42006] Hjelp til tyding av kirkebok Stadsbygd, Sør-Trøndelag


Gjest Guri Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri Brekke

Mine tipp-tippoldeforeldre, Thore Olsen og Berit Larsdtr. fikk 12 barn. Det siste barnet var en dødfødt pike. Det står om dette under dødfødte no 7 LenkeKan noen hjelpe meg å tyde hva som står?Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

No. 7 Hmd Thore Olsen Ingdalsmark Hstr. Berith Larsdatter dødfødt Pigebarn Fuldbaaret Besværlig Fødsel og forkjert liv. Bading i lundkent Vand og en Smæk (?) i ..... forgjæves, endskjøndt der var liv i barnet til lige under Fødselen.Anmeldt d 24/6 64 af Moderen og Fødselshjælpersken Marith Olsdtr. Ingdalsmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Hei! Jeg ser du skriver 12 barn. Vet ikke om det er av interesse, men jeg har registrert 14 barn (flere døde som spebarn) på Berit og Tore: 1) Lars f. 05.09.1839-d.1840. 2) Ole f. 22.09.1841. 3) Ellen f. 22.07.1843. 4) Anne f. 18.07.1846. 5) Jonetta f. 1847-d. 1875. 6) Edrikke f. 09.11.1848. 7) Lars f. 04.04.1851. 8) Marit f. 16.08.1853-d.som spebarn. 9) Martinius f. 20.10.1854. 10)Johannes f. 1856-d.som spebarn. 11) Johan f. 1857-d.som spebarn. 12) Paul (Pål) f. 1858. 13) Johanne f. 1860. 14) Jente f. 1864-d.ved fødsel.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

Tusen takk Ottar :-) Kjempeflott med god hjelp! Det er ikke alltid enkelt å tyde de forskjellige handskrifter.Til Karen. Jeg var ikke klar over at det var 14 barn. Jeg har ikke notert Jonetta og Johannes. Ser ellers at vi har litt forskjellige dato/årstall på enkelte. Nr 3, Elen, var min tippoldemor Og hun som var fødselshjelper til Berit Larsdtr,(tipptippoldemor) over, var en annen tipptippoldemor av meg. De levde sammen uti Håvardsdalen. Hvem ætter du fra?Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Berre nokre korreksjonar:'....Fuldbaaret. Besværlig Fødsel og forkjært Leie. Badning i lunkent Vand og en Smæk i Podex anvendtes forgjæves endskjøndt der var Liv i Barnet til lige under Fødselen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.