Gå til innhold
Arkivverket

[#42007] Ellen Marie Andersdtr Bang Rana og Haugvik, Meløy


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiEllen Marie Andersdtr Bang f. ca 1811 Mo i Rana bosatt og gift i Haugvik med Jakob Andreas Olsen, d. 1849 i Bjerangsfjorden Meløy. Tror han er omtalt tidligere.Hvet noen hvem som er foreldre til Ellen Bang og Jakob Olsen?Har de noe med Peder Olsen og Anne Andersdtr Bang å gjøre? (se mitt andre spørsmål)Tror Jakob Olsen og er fra Rana/Nesna områdetSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

IGI - må sjekkes:JACOB ANDREAS OLSEN Father: OLE JORGENSENMarriages:Spouse: ELEN MARIA BANG ANDERSDRMarriage: 09 OCT 1836 Meloy, Nordland, NorwayHusband Age at Marriage: 40 Wife Age at Marriage: 27 --------------------------------------------------ELEN MARIA BANG ANDERSDR Father: ANDERS PEDERSENSpouse: JACOB ANDREAS OLSENMarriage: 09 OCT 1836 Meloy, Nordland, NorwayHusband Age at Marriage: 40 Wife Age at Marriage: 27 -------------------------------------------------- HANNA DORTEA BANG JACOBSEN Christening: 28 FEB 1837 Meloy, Nordland, NorwayFather: JACOB ANDREAS OLSENMother: ELEN MARIA ANDERSDR BANGHer er vel Elen og datteren Hanna på Haugvik i Rødøy prestegjeld, Meløy sogn i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=31&filnamn=f61836&gardpostnr=395&personpostnr=2818&merk=2818#ovre>Lenke. Elen bodde med datteren Hanna og svigersønnen på Haugvik i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiIGI som du har brukt her bruker jeg sjelden siden det må sjekkes som du skriver. Hadde håpet at det var skifter i Rana/Hemnes som kunne fortelle hvem foreldrene til disse to er.Hadde litt om datteren Hanne (den yngste av dem) fra før. Hun har etterslekt i Haugvik som det skiftes etter i 1902.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Jacob Andreas Olsen som giftet seg i 1836 med Elen Maria Bang Andersdatter var enkemann da han giftet seg. Han var født ca. 1796 i Valberg i Borge. Faren het Ole Jørgensen. Jakob omkom på vei til Lofoten sammen med 12 andre menn fra området. Jakob flyttet en del rundt på forskjellige steder i Meløy.Elen var fra Gåskjønnlien i Rana, var født ca. 1809 og datter av Anders Pedersen. Dette er opplysninger gitt i forbindelse med vielsen.Foruten Hanna Dorthea Bang hadde paret også en sønn med navn Christian Andreas Bang, som jeg mener å huske oppholdt seg i Bodø ved århundreskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinar Olsen

heihar forholdsvis brukbar oversikt over deres 7 barn. Christian B.Jakobsen har jeg spurt om før her i forumet.her er vel Jakob i 1801 Lenkedessverre er altså faren død før 1801, og om han er hos familie kan en jo bare gjette på. Det finnes heller ikke skifte på noen Ole Jørgensen før etter 1810 så der var heller ikke noe å hente foreløbig. I skokkelvik bodde en del av Rist og Røbergslekten i Lofoten. Men han er vel neppe av de slektene.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Robert Monsen

Foreldre til Elen Andersdtr., døpt 3/12-1809, (bare dette døpenavn) Mo kirke, er:Mor: pike (Barbro) Anna Nilsdtr., Storstenmo, Rana. Født, 2 apr 1769 Storstenmo, Rana. Døpt 16 apr 1769 Mo kirke. Døpenavnet er Anna, men ved dåp av hennes datter Elen, er navnet Barbro Anna. Død: Foreløpig ukjent. Far: ungk. Anders Bang Pedersen, Gåskjønli, Senere Styrmann. Født, 9.apr 1781 Gåskjønnli, Rana. Døpt, 12 apr 1781 Mo kirke. Død, ukjent år, men muligens før 1820, Trh.?Robert M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Steinar. Et interessant tema for meg dette her. Min oldefar kom til Hugvika (tidl Haugvika)etter Nils Rasmussen og Hanne en gang midt på 1880-tallet. I den forbindelse jobber jeg med gårdens historie som en del av slektshistorien. Har prøvet å grave litt i hvem som var der før Nils og Hanna. Så vidt jeg nå skjønner må det ha vært Hannas far, muligens. Ellers så er det svært sparsomme kilder her, og ingen synes å kjenne til noen lenger bakover. Fra pålitelig hold har jeg fått opplyst at en gang på 1950-tallet kom hennes bror Johan (prest i USA) tilbake for å se på hjemstedet og han var i området en stund og besøkte da spesielt Hugvika. Med dette som bakgrunn er jeg interesseret i om du har innholdet i det skiftet som er nevnt i (3); hvilket jeg regner med er etter Ove Johannesen?. Jeg ville også være interessert i de 7 barna som du nevner i (5). Har selv ikke tilgang til kirkebøkene mellom 1836 og 1845; hverken i eget arkiv eller i skannede kirkebøker.Av det du skriver regner jeg med at du kjenner godt til de to brukene som ligger her; det ene hørte engang i tiden til gnr 28 Halsos; Hugvik ytre der Nils og Hannas datter bodde med mannen Ove , og det andre gnr 30 Breivik . Har du evt noe mer som kan kaste lys over Hugvikas fjerne fortid? Jeg kan dessverre ikke bidra med nye opplysninger om det du spør om i (1) Benytt evt asschjo@online.no ved behov.Med vennlig hilsen Asbjørn Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHar flyttet og netopp fått ny nettkobling, derfor er det lenge siden jeg har svart her.Denne familien kommer inn i etterkommerne til 'Røver-Aleksander' bl. a. Strømslekten i Narvik.Angående skifter har jeg bare de som dekker Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna av Svein Edvardsen, men dessverre ikke de som dekker Rana-Nesna områdetKirkeboken for Rødøy dekker vel Meløy fram til nesten 1840. Desverre har de som har slekt i det området bare tatt med Rødødelen av kirkeboken, f. eks. den du finner her på Digitalarkivet.Ellers er denne familien nevnt i flere fotnoter i Benkestokkslekten.Har foresten en Anders Bang fra Skonseng f. 1862 (foreldre Anders Pedersen g. m. Anne Birgithe Thomasdtr og en som var bosatt i Flakstad Lofoten på omtrent samme tidspunkt. Om de har med denne familien å gjøre vet jeg ikke.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner ikke Barbro Nilsdatter i Storstenmo, men jeg finner Anders Pedersen Bang i Gaastjønnia i bygdeboka. Her er Anders med aner:1)Anders Bang Pedersen født 09.04.1781 Foreldre:2)Per Olsen født 1731, og død i Juni 1803. Han fikk bbr på 8 mark den 15.07.1766 i Gaastjønnlia. Han var i 1793 innstevnet for gjeld på 44 riksdaler til kjøpmann Carsten Holtermann i Bergen, men han ble frikjent ved dom 30.11.1795.3)Anne Bang Andersdatter Mo født 1742, og død i januar 1779. Boet etter henne var verdt 442 riksdaler, og her var blant annet 7 kyr og 25 småfe. Besteforeldre:4)Ola Davidsen Han var bruker av gården Gaastjønnlia samlet 1721-1757, og på en part av Gaastjønnia 1757-1778. Ola var gift 1 med Berit Nilsdatter, og gift 2 med Beret Kristoffersdatter i 1741.5)Berit Nilsdatter Gåstjønni som døde i 1740. Boet etter henne var verdt 390 riksdaler. Gift med nr. 4. Deres barn:a)Nils født 1719b)Kirsten født 1721, og til Plurheia som voksen.c)Jon født 1722, og til Seljelia som voksen.d)Johanna født 1724 til Konsvik i Lurøye)Ane født 1728, og til Fisktjønnlia som voksenf)Per født 1731(se anenr. 2 her)6)Anders Jørnsen født 1708, og død i September 1748. Han fikk bbr . på 1 våg på gården Mo den 08.07.1735, og han ble gift 1737 med Karen Olsdatter Bang. han betalte 34 riksdaler i skatt i 1734.Anders Jørnsen som var på bruk 3 av gården Mo overtok i 1745 også bruk 4, så han brukte da hele Sør-Mo7)Karen Olsdatter Bang født 1712. Hun skal visstnok være fra Jamtland. Barn:a)Ola født og død 1738b)Abelone født 1739c)Ane født 1742(se anenr. 3 her)d)Elen født 1747, og død 1748e)Johanne død 1749, og sikkert også født da siden hun var tvilling med f her.f)Andrine født 1749 .Oldeforeldre:10)Nils Andersen Gaastjønnli som var født ca 1664, og 37 år i 1701. Han varbruker av Gaastjønnlia ca 1690-1701Gift med ukjent kone. Barn:a)Anders Nilsen født ca 1688, og 13 år i 1701.b)Berit Nilsdatter(se anenr. 5 her)12)Jørn Johansen født ca 1670, og var 31 år i 1701. Han døde i mai 1749, og var bruker i ca 1700-1735 av gårdebruk 3 på gården Mo. Han var lagrettemann i 1730, og boet hans var verdt hele 267 tiksdaler. Han var sviger til Morten Sølfestersen. Jørn var gift med Abelone Andersdatter13)Abelone Andersdatter som var født ca 1665. Da hun ble gravlagt i Juni 1740 er hun oppgitt å være 75 år, 16 uker og 6 dager. Gift med nr. 12. Barn:a)Gaula. Til Forsenget som voksenb)Johan født 1703 og død 1733c)Anders(se anenr. 6 her)Denne Morten Sølfestersen som Jørn Johansen var svoger med var tidligere bruker på Sør-Mo, og 37 år i 1666. Han var lagrettemann i 1690-93. Han var trolig gift med enken etter den tidligere brukeren Ola Jonsen, som brukte 4 pund av Sør-Mo i 1661.Dette bør jo sjekkes mot kirkebøkene, og det har jeg dessverre ikke mulighet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til innlegg (7): Joseph Eliassen som var født i Neverdal i 1761 var husmann i Haugvika til utpå 1830-tallet. Han var der allerede i 1790 da han giftet seg med Ane Jensdatter. De hadde ingen barn sammen.Ole Jensen fikk i 1767 brev på rydningen Haugvik på vestre side av elven under Halsosa (Christen Dass). Men da hadde han allerede vært i husmann i Haugvika i noen år med egne hus. Det er derfor nærliggende å tro at han først fikk den delen som lå under Breivika (Brodtkorb). Allerede i 1762 betalte han ordinær husmannsskatt, og bodde således i egne hus. Sønnen Hans Olsen overtok i Ole Jensens sted i 1776. Men i 1784 hadde han fraflyttet stedet og husene sto øde. Thomas Pedersen overtok plassen samme året, og fikk da både den delen som lå under Halsosa og den delen som lå under Breivik øst for elven. Han overtok Hans Olsens hus. To år efterpå overtok Anders Holgersen begge delene og hadde plassen til Joseph Eliassen overtok. I 1794 hadde Joseph bygget egne hus.Håper dette var til litt hjelp. Det var forresten en morsom artikkel du har i «Den Stille fjerding»!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei og takk til Terje (10). Dette var til megen hjelp og var rett så nytt for meg det meste. Har du evt noen kommentar til antakelsen om at Jacob Andreas Olsen bodde i Hugvika en tid (det står inderst i Bjerangen i KB ved hans død)? Hyggelig at du likte artikkelen.Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Jeg må få legge til et spørsmål til. Jeg finner ikke hverken Joseph eller hans kone Ane i folketellingen for 1801. Ble de oversett? Ellers kunne jeg tenkt meg å få vite hvilke kilder som ligger bak de oppysninger du gir i (10). Kilder er alltid gode å kjenne til.M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Kildene er sammensatt, men først og fremst er brukt:Justisprotokollene for Helgeland, hvor også husmannskontrakter skulle tinglyses. Skattelistene - skatt av husmenn med egne hus. Fra 1809 til 1835 er brukt Sjørullene for Meløy - en kjempefin informasjonsbase om menn. Så har jeg vel vært innom kirkebøkene og flytteprotokollene + skifteprotokollene for Helgeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Jeg har en liten rettelse til mitt innlegg (4):Den Jakob Olsen det her er snakk om var ikke den som ble oppgitt som død på vei til Lofoten. Vi har nemlig to forskjellige Jakob Olsen-er som døde samme dag! Den Jakob Olsen som her omtales døde i Bjærangen. Det ser i tillegg ut for at presten har ombyttet alderen på disse to. Men skiftene for begge opplyser klart hvem som er hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det begynner å bli mye forskjellig her, og jeg burde vel skrevet at mitt innlegg 9 var svar Robert Monsens innlegg 6. Det ble jo spurt etter aner til Elen Andersdatter Bang, og jeg har da svart ut fra at Anders Pedersen Bang født 1781 var hennes far. Derfor har jeg skrevet anerekka til Anders Pedersen Bang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Beklager dersom jeg bidro til å avspore debatten, men helt uten sammenheng er det nå ikke. 'Avsporingen' tas nå pr e-post. Ellers var anerekka i (9) flott og nyttig. Takk både til Terje og Anne Lise.M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHer var jo en god del interesant må bare få det i system før jeg kommer tilbake.Denne debatten er ganske bred fra før og omhandler Bangslekten generelt i nordre Helgeland. Det er jo ganske mange kryssninger mellom kommunene så derfor vil det jo bli en del grener å omtale.MVH Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifått sjekket litt mer her, det er så lenge siden jeg holdt på med slekten her (har drevet på å flytte til Harstad) Så nå er jeg litt asjur herså til innlegg nr. 9 Anne Lise Hovdal, 8800 Sandnessjøen, 1.12.2006 23:05 (9) Jeg finner ikke Barbro Nilsdatter i Storstenmo,det er vel ikke så rart siden hun ifølge et tidligere innlegg er døpt Anne Nilsdtr. Her har han som krev innlegg nr 6 kommentert at Barbro ble hun kalt først når datteren Elen ble født. Klipp: Robert Monsen, Selfors, 11.10.2006 00:06 (6) Foreldre til Elen Andersdtr., døpt 3/12-1809, (bare dette døpenavn) Mo kirke, er: Mor: pike (Barbro) Anna Nilsdtr., Storstenmo, Rana. Født, 2 apr 1769 Storstenmoregner med at hun finnes lettere som AnneAnders Bang Pedersen eller Pedersen Bang (hva er det rette?) hadde en sønn som het Nils, Hvem er mor til han? og var han gift?ellers skal dere ha takk for mange oplysninger om denne familien.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ga nok opp litt for tidlig her Steinar, og Barbro født 1769 finner jeg som Barbro på side 152 i bygdeboka. Så her kommer hennes anerekke:1)Barbro Nilsdatter født 1769Foreldre:2)Nils Jensen Eiteråga født 1741 og død i 1794. Han fikk bbr tinglyst 04.05.1786. I perioden 1764-ca 1768 bodde han på Tullgranheia med familien, og han ble gift i 1763 med Berit Persdatter som var født i 1741. Hun døde i Ørtfjellet(hun var visstnok søster av Jens Persa). Barn:a)Benedikte født 1764b)Andrine født 1764c)Jens født 1766 i Tullgranheia, og døde i 1838. Han var 'dum på øynene' i 1811, men ikke i 1814 og senere. Han var bruker i Storsteinmoen fra ca 1794, og han ble gift i 1794 med Karen Jensdatter Skardet.d)Barbro født 1769(se anenr. 1 her).e)Rakel født 1771.3)Beret Persdatter4)Jens Nilsen var muligens fra Leirskar-jamtjorda på Hemnes, og var muligens bror av tidligere bruker i Davegarden under Eiteråga Greis Nilsen. Jens fikk bygselbrev 11.07.1797 på Davegarden under Eiteråga, og han ble gift i 1738 med Rakel Simonsdatter.Han overlot halve jorda i 1749 til Johannes Nilsen i bnr.4 i Eiteråga, og i 1752 var han fattig. Han dro snart til Nord-Neverneset hvor han var i 3-4 år. Jens slo seg ned i Lillerøvatnet i ca 1760 står det når han er oppført under Eiteråga, men under oppførelsen i Nord-Neverneset var det i 1773 han slo seg ned i Lillerøvatnet. Under Lillerovatnet står det også at han var bruker der fra 1773 5)Rakel Simonsdatter, som var gift med nr. 4. Barn:a)Kirsten som var i Skardet som voksen født 1739 ?b)Nils som var i Storsteimoen(se anenr. 2 her).c)Kristofferfødt 1743d)Ola som var i Lillerøvatnet som voksene)Maren som var i Meløy som voksen født 1748f)Ane som var i Meløy som voksen født 1751g)Simeon som døde som litenh)Simeon som holdt til i Hemnes som voksen, og var født i 1756i)Dave født i 1760, og død før 1790Legger inn dette nå, men jeg skal se om jeg finner noe mer på skiftene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker, det var mye her. Bruker den bærbare nå så jeg får ikke lagt det inn i BK ennå, men det siste her berører en familie som jeg har fra før. nemlig Jens nilsen og Rachel S. Demed kom Elen A. Bang inn på en av mine Aner på morsiden.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er jo fint at jeg kan være til hjelp. Finner ikke mer i skiftene 1686-1780, men i 1790 er det skifte etter anenr. 4 Jens Nilsen i Røvatnet. Det eneste som kommer frem av nytt i forholdt til bygdeboka er at datteren Maren var gift i Meløy med Peder Jensen. Jens sin datter Anne var gift med Joseph Olsen Haugvik i Meløy. Datteren Kirsten hadde da blitt enke, men var fremdeles i Tapperskaret(det er vel det som også i bygdeboka menes med Skardet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Til Anne Lises innlegg 9.Du skriver selv at Anne Bang døde i 1779 og at Anders ble født i 1781.Jeg har notert Rakel Elise Pedersdatter fra Selfors , Peder Olsen Gåstjønnlis 2. kone som Anders Bang Pedersens mor.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Beklager at jeg har lest feil, men jeg kan jo skylde på at det er liten skrift i bygdeboka og at det er tettpakket med informasjon og uoversiktlig der. Jeg hadde en følelse av at jeg hadde svart på noe om disse før ja, men kunne ikke finne igjen emnene på Digitalarkivet. Tror det skal være flere emner på Digitalarkivet om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei...Jeg har hatt stor nytte av funksjonen 'Søk i tema/Gå til' øverst på siden. Søk med 'bang' så vil du få en liste over temaer der brukere har lagt inn dette ordet i tematittel eller som stikkord. Husker du temanr kan man søke direkte på dette.I anelisten i innlegg 9 tror jeg en kan ta med Ole Davisens far 8) David Pedersen (Dave Persa) Plurheia, 50 år i 1701, bruker i Plurheia fra ca 1700.Om Rakel Elisabeth Pedersdatter Selfors/Gåstjønnlis aner har jeg notert følgende:Foreldre: 2) Peder Pedersen Hemnes/Selfors (1715-1789), bruker på Selfors fra 1745. 3) Rakel Elisabeth Nielsdatter Stein/Selfors (1726-1807)Besteforeldre: 4) Peder Andersen Hemnes (1650-1715),bruker på Hemnes fra 1693, bygdefarskipper og lagrettemann, 5) Berit Arntsdatter , opphav ukjent, 6) Niels Nielsen Sætre/Steink f ca 1691 på Sætre i Hemnes, bruker på Stene, Sømna fra 1725. 7) Rakel Nielsdatter Bryggfjell/Stein ,Oldeforeldre: 8) Anders Christensen Hemnes, (ca 1612-1690), bruker på Hemnes fra 1642, styrmann og lagrettemann, 9) ukjent 10) Arnt ukjent, 11) ukjent, 12) Niels Olsen Sætre, bruker på Sætre, Hemnes fra 1687, 13) Marlene Monsdatter Sætre, f ca 1665 i Fuglestad???, Nesna, datter av Mons??? (g 2 g m jacob Adriansen Falck) 14) Niels Johnsen Bryggfjell f ca 1660, bruker på Bryggfjell fra 1696, 15) Rakel AMundsdatter (1663-1740) Tippoldeforeldre: 16) Christen på Hemnes, jektskipper, 24) Ole ukjent, 26) Mons/Mogens ukjent, 28) John Nielsen Bryggfjell, f ca 1624, bruker på Bryggfjell fra ca 1661, 30) Amund ukjent Ovenstående er i alt vesentlig basert på Hemnes bygdebok. Korreksjoner og sypleringer mottas med takk.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.