Gå til innhold
Arkivverket

[#42008] Ole Lauritz Nielsen Haavi f 1843


Gjest Britt Iren Neergård
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Iren Neergård

Ole Lauritz Nielsen Haavi på 27 år reiser til Amerika fra Oslo i juni 1870. Hans kone Lena og barna Niels og Karen følger. Deres bosted er Næs, R.Etterkommere av hans datter Karen som er ½ år ved avreisen ønsker og finne ut mer om forfedrene. De oppgir at Karen Marie skal være født på Åndalsnes i 1869. Jeg har sjekket kirkebøkene i Grytten uten å finne Karen. Iflg emigrantlistene er Niels 2 år og han finner jeg heller ikke. Finner heller ikke fam utflyttet fra Grytten. De oppgir også at Ole er født 18 nov 1843, men vet ikke hvor.Ved FT 1865 finner jeg en Ole Nielsen på gården Haave som kan passe i alder. (Her finnes også navnet Karen). LenkeEr det noen som har kjennskap til han? Eller har noen gode forslag om Haavi navnet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det ikke være Nes i Akershus? Jeg skjønner ikke hvorfor de skulle emigrere fra Oslo om de bodde i Åndalsnes.FS: Ole Laurits Nilsen f. 1843 Hovin AK gift ca. 1868 Nes AK med Lina Matea Larsdt. fca. 1843 Henni, Nes AK.Hans foreldre skulle være Nils Amundsen og Karen oline Halvorsdt.1865 Nes Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ekteskapet i Nes nr. 7. LenkeJeg har prøvet å finne Karen Marie og Ole Laurits dåp i Nes for å sjekke om det er riktig ekteskap, men det tar så utrolig lang tid at jeg gir opp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden det ikke ser ut som om Ole Laurits brukte det første navnet Ole, sjekket jeg FS etter Karen Lauridsdatter, og fant Karen Marie Lauritzdt. f. 17/12 1869 Nes, AK, foreldre Lauritz Nilsen og Lina Larsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Kjempeflott. Tusen takk, da har du løst problemet for meg og etterkommerne. Ved Census 1900 så jeg at Lena var reg som Lena M, så dette er nok helt sikkert de riktige personene. Opplysningene var så 'sikre' ang Åndalsnes at jeg låste meg fast. Enkelte ganger ser en ikke skogen for bare trær.P.S Det var flere fra området her som reiste både fra Oslo og Bergen.Takk igjen.Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!I Nes bygdebok II under gården Hovin (g.nr. 90) på side 521 under HAUGEN (Kroken) - g.nr. 90, b.nr. 2:Nils Amundsen 1795 - 1869 (sønn av Amund Nilsen Tveiten på Store Hovin) overtok en del av Hovin, sannsynligvis i 1820 årene, og denne delen ble da kalt Haugen. Nils var gift med Karen Oline Halvorsdatter død 1869. Barn:Amund 1823-96 - neste brukerGorenius f. 1832 overtok Flaen 90/4Ole Laurits f. 1843, gift med Lina Matea Larsdatter Hennieie.Da Nils Amundsen døde, ble Haugen delt i tre. Den ene delen som beholt br.nr. 2, ble senere kalt Kroken og overdratt til Amund Nilsen. Den andre delen, br. nr. 4 Flaen, ble overdratt til Gorenius Nilsen, og den tredje delen , br. nr. 5, fikk (Ole) Laurits Nilsen som solgte straks etter til Albert Andersen Hovin. Laurits reiste til Amerika.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Tusen takk igjen. Det var oppklarende. Hadde akkurat lagt inn spørsmål på Slektsforum ang bygdebøker, lokalkjente eller slektninger som kan kontaktes av etterkommerne.Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både på Haugen og Flaen kan det være etterkommere av Nils Amundsen og Karen Oline Halvorsdatter - søk på Flaen og Haugen i telefonkatalogen.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.