Gå til innhold
Arkivverket

[#42009] Asdal godset i Øyestad og Fokkestad/Holm i Telemark


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Sauheradsoga har et frynsete rykte når det gjelder eldre slektssammenhenger. I bind IV s 74 og 75 argumenteres det for en sammenheng mellom Folkestad i Bø, Holm i Gjerpen og Asdal i Øyestad. Argumentasjonen ser ut til å basere seg på dokumenter fra striden om Asdal godset på 1640 tallet.Det fremsettes en sammenheng som ser slik ut:Ingeborg Nilsdtr Asdal (datter til Nils Henrikson Gyldenløve og fru Ingerd til Austrått) var først gift med Hans Holm i Gjerpen. De var foreldre til Anne Hansdtr gm Eliev Olson på Folkestad i Bø. Deres barn igjen var Hans, Åsne og Ingrid som døde i pesta + Guri og Åse som arvet broren Hans som var en av arvingene til Asdalgodset. Ingeborg Nilsdtr giftet seg så 2 med Tollev Lovorson, bruker av Holm og representant for Holm/Folkestad folket i striden om Asdalgodset på 1600 tallet.Hva av dette tåler dagens lys?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reidar Christiansen

Hei Ole Bjørn!Noe av det du refererer til, er feil, mens noe er riktig. Jeg har på det nærmeste fullført en større artikkel om denne slektskretsen, men venter inntil videre med å publisere. Dette fordi jeg venter på en annen forfatter som har lovet å skrive om den eldre Asdal-ætten. Derfor har jeg heller ikke så lyst til å foregripe konklusjonene jeg har dratt.Før dette publiseres kan jeg imidlertid friste med et arbeide om en annen Asdal-ætt, den fra Bamble i Telemark. Den bør være vel så interessant.Den som venter på noe godt tåler litt venting, eller hva?mvh Per Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heitakk for tilbakemelding. Ser med spening fram til den artikkelen du planlegger.I mellomtiden er jeg selvsagt interessert i Asdal-Bamble informasjon. Sender du privat eller i dette forumet?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reidar Christiansen

Hei igjenSender nok ikke informasjon om Asdal i Bamble verken privat eller i forumet. Dersom jeg satte i gang med å dele ut funn og kilder ville jo motivasjonen for å publisere alt dette i et fagtidsskrift synke omvendt proposjonalt med mengden forhåndsformidlet stoff. Regner med at du har forståelse for dette.Du og andre får smøre dere med tålmodighet, det har jeg i alle fall gjort. Startet de første undersøkelsene av denne slektskretsen for 15-16 år siden.mvh Per Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heijeg lurte bare på hva du mente med denne uttalelsen:'Før dette publiseres kan jeg imidlertid friste med et arbeide om en annen Asdal-ætt, den fra Bamble i Telemark. Den bør være vel så interessant'Jeg ble som du forstår fristet...Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reidar Christiansen

Skjønner at du lot deg friste ...Det jeg mente var bare at artikkelen om Asdal i Bamble nok blir publisert før Asdal i Øyestadmvh Per Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.