Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det er korrekt det Kjell. «Sang til Bergen - Udsikter fra Ulriken». som er den egentlige tittelen, ble skrevet av biskop Johan Nordahl Brun (trønder), på en gammel fransk menuett, muligens av komponert av Jean Baptiste Lully på 15-hundretallet. Den er også kjent som «Bergenssangen», «Udsigt fra Ulriken», «Bergensiana», «Jeg tok min nystemte» og «Nystemten», ('kjært barn har mange navn'). Imidlertid er nok «Udsigt fra Fløien» vel så mye «Bergenssang» for mange av oss. Den ble, som kjent, komponert av fanjunker Thorvald Nielsen f 1851 med tekst av Henrik Jansen (jeg er usikker på Henriks fødselsår, men det var vel han som var redaktør???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Beklager at eg har rota det til her - gløym alt eg skriv i (150) - men så er eg då ikkje bergensar heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vedr. Turen til Gmunden , Østerrike.Jeg vet ikke om dere kan svare på eller gi meg et råd vedr. DNA testing.Hvordan kan vi forsikre oss om at DNA tester ikke blir manipulert? finnes det en form for kvalitetssikring mht. dette? Eller må det isåfall gå via en Domstol? Takknemlig for råd i denne forbindelse.Jeg tar all konstruktiv kritikk til etterretning og kommer til å fortelle de historiske eksperter og pressen om den massive kritikken også fra fagmiljøet her i Norge. Ingenting skal skjules-her skal ting frem i lyset. Et avisklipp fra Avisen Sørlandet i 1945 vil jeg diskutere spesiellt når det gjelder Johan Orth , nemlig dette:JOHAN ORTH SETT I EGYPT RUNDT ÅRHUNDRESKIFTET 1900 Avisen Sørlandet Fredag 7. desember 1945 Köhleraffæren i svensk belysning.Stockholm, 6. desember (Ass. Press). Den eiendommelige historien om at en mann som var død under navnet Hugo Køhler, skulle være identisk med den meget omskrevne østerrikske erkehertugen, Johan Salvatore, som man trodde var omkommet allerede i 1891, virker ennå mer eiendommelig i lys av visse dokumentariske opplysninger i svensk eie, skriver «Svenska Dagbladet» i dag. Man behøver nemlig bare å henvise til den svenske overintendant Axel Gauffins (1877-1964) store Augelibiografi, for igjen å måtte stille seg det gamle spørsmålet: Hva er sannheten? I det materiale som nå sist i 1941 ble fremlagt i annen utgave av dette augeliverk, går det fram av orginalbrev som forfatteren fremdeles ha i sitt eie, at Johan Salvatore som etter Mayerling-dramaet i 1899 frasa seg sine rettigheter og utvandret under navnet Johan Orth, så sent som i 1905 besøkte Kairo. Han var da i beste form sammen med en sultan som var blitt avsatt av franskmennene. Disse to var medarbeidere i den italiensk-arabiske avisen, som ble redigert av Ivan Augéli (1869-1917). Det er imidlertid ikke bare den svenske kunstner som nevner erkehertugen som man trodde var død, som en av medarbeiderne i Kairoavisen «Il Convito». En høyt ansett fransk embedsmann som i årene like før den første verdenskrigen hadde stillingen som generalinspektør for de skjønne kunster i Kairo, har i et brev av 1939 bekreftet Johan Orth alias erkehertug Johan Salvatores tilværelse i Kairo like etter århundreskiftet. Kan både de franske embedsmenn og Aguell ha latt seg dupere av en foregitt erkehertug, eller kan muligens litografen Hugo Køhler også ha vært Aguelis medarbeider i 1905? Det gjenstår å besvare spørsmålene. En kjent østerriker som f. t. bor i Stockholm og som tidligere var sjefsredaktør for Wieneravisen «Freie Presse», dr. E. Benedict, erklærer at han er like mistroisk overfor Norgehistorien som overrasket, men er interessert i disse nye bidragene til Johan Orths-forskningen som dr. Gauffins har klart å prestere i sitt arbeid om Aguell. Meldingen om at erkehertug Johan Salvatore skulle ha ført en så vidt oppslukt tilværelse i Norge, virker fullstendig utrolig, hevder dr. Benedict, både på grunn av sine liberale anskuelser, som på grunn av sin mess allianse med den vakre Emilie Stubl, søsteren til den i sin tid så berømte operettestjerne Loris Stubel. Erkehertugen falt i unåde ved hoffet og hadde forlatt landet. Det ansees nå autentisk bevist at hans skip gikk under med mann og mus under en storm skipet møtte på reisen til Syd-Amerika. Dr. Benedickt forteller videre at han selv bodde en tid i samme villa som Loris Stubl, og hun fortalte at hennes søster om hun hadde vært i live, sikkert ville ha latt høre fra seg. Såvidt Benedickt kunne huske, ble noen brev som erkehertug hadde skrevet til Syd-Amerika, offentliggjort. Disse brevene som var skrevet før han gav seg ut på sin skjebnesvangre reise, beviser klart at han var begynt på ferden. Dr. Benedickt minner også om at Johan Orth-legenden i Østerrike alltid har spillet samme rolle som legenden om Mayerling-dramaet. Stadig vekk kunne det dukke opp personer som påstod at de hadde sett Johan Orth. Det skulle forbause hvis Johan Orth kunne ha noe nytt å fortelle om Mayerling-dramaet, da han jo ikke var til stede selv da kronprinsen døde, og de som var til stede, har forpliktet seg til ubrytelig taushet. Det er også påfallende at meddelelsen fra Norge ikke nevner noe om den tidligere erkehertugens frue, eller Emilie Stubl. Selv om de norske opplysninger stiller seg i et noe tvilsomt lys, slutter dr. Benedict, så må jeg erkjenne at det er med den største interesse og forbauselse jeg får rede på hvilke hittil ukjente dokumenter ang. Johan Orth, dr. Gauffins har i sitt eie. Kilde: (Asbjørn Karlsen's nettside)Jeg er også takknemlig for råd vedr. turen, hva jeg spesiellt bør ta opp etc. :)Med vennlig hilsen en spent Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jaså sier du det .......... .......... .... ............. .............. ...............!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Jan FrodeDet viktigste du kan gjøre er å ta utgangspunkt i Hugo Köhler. Ta med alle bilder, alle faktaopplysninger og alle gjenstander etter han og alt han har skrive. Har du opplysninger om f. eks. kroppshøyde, øyefarge, eller spesielle kjennetegn for Köhler? - Johann Salvator/Orth var militær, og det er gode sjanser for at det finst dokumenterte opplysninger for han. Så er det bare å sammenlikne.Dersom alle fakta stemmer åpner det for muligheten av at Köhler = Orth. Et dokumentert fakta som avviker er nok til å bevise at det var to personer.Å bevise positivt at Köhler = Orth vil vere mulig med det Köhler har skrive. Dersom han der røper kjennskap til detaljerte fakta som ikkje kan vere gjort kjent via aviser eller bøker, så er det et godt bevis. Ett slikt bevis er nok til at saka er god.Personlig meiner eg turen er unødvendig med hensyn til slektsforskning. Det er dokumentert godt nok at Köhler ikkje kan ha vore Orth. Men turen kan ha sin verdi på andre måtar, - familien får med egne øyer sett stedet som var Köhlers hemmelige drøm, hans lidenskap og livsløgn. Så får dei ein fin mottakelse og gode middager. La så gamle Köhler få ære for å ha skaffa slike opplevelser til sine etterkommere - om det enn var gjort på nokså besynderlig vis.God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vedr. Turen til Gmunden , Østerrike.Jeg vet ikke om dere kan svare på eller gi meg et råd vedr. DNA testing.Hvordan kan vi forsikre oss om at DNA tester ikke blir manipulert? finnes det en form for kvalitetssikring mht. dette? Eller må det isåfall gå via en Domstol? Takknemlig for råd i denne forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Når du skriver i et annet innlegg at Østerike ligger foran Norge i denne DNA-testingen, skulle jeg formode at det også betyr at de er mer dyktige og seriøse, og at testingen er betydelig kontrollet av staten. Derfor ser jeg ingen grunn til at denne prøven blir manipulert. Det er tross alt ingen urin-prøve vi snakker om.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Åjo, her står det jo millionverdier på spill, så det er klart at de østerrikske Habsburg-etterkommerne har all interesse av å forfalske dna-prøven, slik at de ikke må gi fra seg slott og titler til de norske Køhler-etterkommerne. Jeg tror vi allerede har fått beskjed om hvordan denne føljetongen kommer til å fortsette hvis DNA-testingen mot formodning lar seg gjennomføre, og i så fall selvsagt avkrefter enhver sammenheng mellom Orth og Køhler. Dermed er genealogen sikret fortsatt jakt uansett resultat av Østerrike-turen. Og vi er sikret fortsatt underholdning også utover høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

NeiHer står åpenbart bare en middag til offer. Ikke en forfalsket middag, En ren middag som har til hensikt å fremme distriktet som turistmål. Men som en som er utdannnet innen faget; genialt.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er mer enn en middag- det blir 3 foruten flotte lunsjer,sightseeing osv. Men det er bare 'tillegget'.Å få beskue slott Orth på en anderledes måte. Jeg vil be om å få se alle rom i slottet frsa tårn til kjeller.Vi er dessuten spesiellt intvitert av Hans Keiserlige Høihet Erkehertug Marcus Habsburg til samtaler på BÄD ISLE , Keiser Franz Josef's sommerresidens !Men vedr. DNA. Her vil vi garantere oss mot evt. manipulasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tro meg; skulle du få gjennomført en dna-test, er det soleklart at den kommer til å bli manipulert. Den østerriske regjering, habsburgerne og en rekke obskure sentraleuropeiske adelskapsnettverk vil kjempe med nebb og klør for å hindre at slott og titler blir fravristet dem, til fordel for norske elektrikere. Ja, det kan til og med hende de vil la seg irritere over at du insisterer på å få se absolutt alle rommene fra tårn til kjeller i slottene der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vi er godt forberedt.Østerrikerne vil svært gjerne at det skal foretas DNA test.Men vi har allerede funnet en metode som skal gjøre det svært vanskelig for dem å manipulere noe.Kan hende det blir bråk av det iblandt det sentraleuropeiske adelskapsnettverk. Men hvis man ikke frykter resultatet av en test da behøver man ikke bråke om det.Her skal sannheten frem en gang for alle.Over til mine samtaler med de historiske ekspertene. jeg vil her ta opp 2 ting med dem , foruten en mengde annet. Dette er 2 av tingene:1. Aftenposten 7/12 1945 : 'Ja enkelte ting trenger ytterligere forklaring. Etter samtalen med frk. Gudrun Køhler i middags gikk jeg opp på kirkegården og fant en grav hvor det på en værslitt marmorplate sto at Solveig Køhler var født i 1903. Solveig er et navn som sikkert sjeldent blir brukt i Tyskland. Og dessuten: 1903? Det var jo syv år etter at Hugo Køhler alias Johan Orth var blitt gift i Norge. Dommerfullmektig Per Kjær som har foretatt bevisopptagelsen i Kristiansand for Bergen Byrett, forteller at blant de avhørte i Mandal var en østerriksk korvettkaptein Bøttcher som hadde erklært at Køhler 'utvilsomt var en Habsburger', En av Køhlers døtre hadde en gang under et opphold i Tyskland truffet en meget gammel østerriksk skogforvalter , og han hadde da han så det bilde av hennes far som hun hadde i en medaljong, utbrutt: 'Men det er jo Johan Orth'. Det står også en del om Dr E. Benedikt. som var sjefsredaktør for Wien avisen 'Freie Presse'. Han uttalte at han var mistroisk og overrasket interessert ovenfor Norges historien om Orth/Køhler.2.Johann Ort in Egypten gesehen um Jahrezeitwende 1900.Stockholm Freitag 7 December 1945 (Ass. Press) DasDei eigentumliche Geschichte dass ein toter Mann Hugo Køhler sollte dasselbe als der beruhmte Erzherzog Johan Salvatore sein, der man geglaubt hatte gestorben schon in 1891 wird noch mehr eigentumlich in das Licht von einige dokumentarische Information in Swedish Besitz., der 'Svenska dagbladet scheieb heute. Man braucht nur Henweisung zu der Swedish Uverintendant Axel Gauffins (1877-1964) grossse Augelibiographie, un noch die alte Frage zu stellen: Wass ist die Wahrheit?In der Materiale der in 1941 kam in eine andere Aufgabe aus dieses Werk. es gibt Originalbriefe zu der Verfasser, dass Johan Ort ubergab seine Rechte, und ausgewandret under der Nahme Johan Ort, als spat als 1905 Kairo besuchte. Er war dort in guter Stimmung zuzammen mit ein Sultan der war abgesetzt von der Franzøsen. Diese zwei arbeitete in der Italian.Aravic Zeitung . der redigiert wurde von Ivan Augeli (1969-1917) Es ist nicht nur Swedische Kunstler der nennt der erzherzog der man tod geglaubt war als ein Mitarbeiter in die Kairo Zeitung 'Il Convito'. Ein berumter Franzøsisch Beamter der in den Jahre bevor 1 Weltkrieg hatte dias Beamt als Generalinspector fur die schøne Kunste in Kairo, hat in ein Brief aus 1939 bestatiget Johan Ort als Erzherzog Salvatore s Aufenhalt in Kairo kurz zeit nach Jahre 1900.Kann der Franzøsischer Beamter und Aguell sich lassen uberweisen vor einen 'Erzherzog', oder kann vielleicht Hugo Køhler Agueli s Mitabeiter in 1905 geworden? Die Fragen sind nicht geantwortet, Ein beruhmter Østerreicher der in 1945 wohnt in Stockholm und der fruher war Erste Redaktør fur die wien Zeitung 'Freie Presse' dr E. Benedict erklart dass er nicht glaube die NorwegenGeschichte als uberracht, aber er ist interessiert in diese neue beitrag zyJohann OrthForschnung die dr Gauffins hat gemacht in seine Arbeit um Aguell.Dr benedict glaubte nicht dass Salvatore in Norwegen gewesen war. Grund seine liberale Natur und seine Verhalt mit die schøne Emilie Stubl die Schwester zu die beruhmte Opersamger Loris Stubl. Der Erzherzog wurde abgeschdiet von den Hof und hatte den Land verlassen. Es ist beweist dass der Schiff untergang mit Mann und Maus under ein Sturm in der Nahe Sud Amerika, Dr Benedict erzahlte dass er wohnte in dasselbe Haus als Loris Stubl, und sie erzahlte dass sollte sie Leben , sicherlich hatte andere dass gesagt. Benedict sagte dass wurde einige Briefe die der Erzherzog in Sud Amerika verøffenlicht. Diese Briefe war geschrieben vor die Reise, beweist dass die reise began Dr. Benedit sagt. dass Johan Ort Legend ist dasselbe als Mayerling Legend in Østerreich, Often einige Personen sagen sie sind Johan Ort. Er war nicht dort wenn der Kronprinz starb und konnte nicht etwas erzahlen. Die Pesonen der war in Mayerling wurde schweigend. Es ist merkwurdig dass die information von Norwegen sagt nich um Emilie Stubl trozdem die information von Norwegen sind merkwurdig. endet Dr Benedict. dass er var uberrascht und interessiert in die unerøffentliche Dokumenter um. Johan Orth dr. gauffin hat in seiner Besitz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Har bare en liten kommentar til siste innlegg: Hva slags tysk er dette? Får nesten vondt av den som har forsøkt å skrive tysk - alle tenkelige feil finnes her.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Tipper at tysken i utgangspunktet var bra nok, men har blitt radbrukket gjennom slurvete avskrift av en som ikke kan tysk. Enig at det er ødeleggende for sluttinntrykket ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Benn bare rister litt på hodet. Det vil nok historikere i Østerrike også gjøre når Jan Frode bringer fram momenter som i (165). Det er uverifiserbare andrehåndsopplysninger av absolutt null verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan frode Johansen

Det viser seg at Hugo Køhler har en mappe. Den 5. januar 1917 ble det opprettet en hemmeligstemplet mappe på ham.'Generalstaben har mottat en en indmelding, som synes at tyde på en kaffevært i Kristiansand ved navn Hugo Køhler er tysk spionagent.Generalstaben vil henstille om at nævnte person blir sat under diskret kontrol (jfr. Generalstabens hemmelige skrivelse av 23/8 - 1915, side 8).Resultatet av kontrollen bedes i sin tid indmeldt til Generalstabens Efterretningskontor.3. Division.'Det ser ut til at generalstaben har god innsikt i familieforholdene. De har også studert Køhlers bevegelser i Norge og er spesielt opptatt av 'Elverhusets' beliggenhet ved elven og mulighet for å kunne signalisere utover sjøen til en eventuelt invasjonsstyrke.' Kilde: Abjørn Karlsen LenkeDette var interessanne opplysninger av flere grunner.Den hemmelighetsstemplede mappen på Køhler ble altså opprettet den 5. januar 1917.Det kan være at myndigheter sitter på langt mer om Køhler utover dette.Kanskje de også har mistanke om at han egentlig ikke er 'Hugo Køhler' men at dette er et dekknavn? Her åpnes for mange mulige teorier og tanker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dette har jeg ventet på. Jeg sitter nemlig med maskinskrevne dokumenter som tyder på at hele forliset til Johann Orth var et ledd i en snedig plan for å invadere Norge, og dermed åpne for en helt ny front i Tyskalnd og Østerrike/Ungarns framtidige kriger mot Russland. Planen var som man kanskje aner, at Orth skulle forlise, og tilsynelatende dø, for så å dukke opp som en annen mann et helt annet sted. Beviset for at denne mannen er Køhler, er at han forliste så langt unna Norge som det går an. Dermed var det jo ingen som ville mistenke at han kom tilbake nettopp i Norge. Desverre ble planen avslørt av en løytnant i Orths generalstab (han var ikke bare løytnant, men generalløytnant), som varlset den kongelige norske militær- og sikkerheetsbestyrelse, som jeg nå ser fikk opprettet en mappe på ham. De satte også igang en overvåking så intens - og slett ikke så diskret som norske militærmyndigheter i sin tid hevdet - at han skjønte han var avslørt, og kvittet seg med spionutstyret sitt (blant annet ble det gnikket isopor mot rutene hans nattetid - en tidlig variant av de søvnfrarøvingsmetodene som er brukt mot terror-mistenkte ved Guantanamo-basen. I elven nedenfor huset han bebodde, skal det ennå i dag finnes rester av fire signallamper som skulle brukes til å varsle en invasjonsstyrke om at kristiansanderne hadde gått og lagt seg. De fullstendige mappene vil trolig avsløre enda mer når de dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Planen for Tyskland/Østerikke/Ungarn var nok egentlig at Oscar II, senere kong Haakon skulle styrets, og Johan Orth skulle insettes i hans sted. Johan trengte jo et land, men planen gikk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hugo Køhler i Kristiansand var nok neppe tysk spion.Dette har jeg egentlig flere teorier om. Men at Køhler i Kristiansand egentlig ikke het Køhler er jeg blitt enda mer overbevist om.jeg tipper etteretningen har sporet visse dokumenter som kunne tyde på at han hadde skiftet identitet. dette vil vise seg og spenningen bare øker i omfang !Dersom han ikke var Køhler tror jeg faktisk at han var .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Vel, Køhler var jo faktisk tysk, født i Eilenburg i Preussen, var det ikke så? Slik tidene var i 1917 var det vel ikke noe merkeligere at norske myndigheter ønsket å holde et øye med Køhler eller andre tyskere i Norge, enn at de tidvis har ønsket å holde rede på svensker bosatt i Norge, og andre med annen nasjonal bakgrunn senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.