Gå til innhold
Arkivverket

[#42027] Henrik Ibsen 'Uægte'barnebarns skjebne?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Henrik Ibsen fikke en sønn Hans Jacob Henriksen født 25oktober 1846,Vestre Moland A Agder. Denne Hans Jacob fikk også en datter Alvilde Magdalene født 1890,moren var pike Anna Rasmusdatter på Møglestu.A A Hvordan gikk det med denne Alvilde Magdalene,levde hun opp osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld legger jeg en lenke til Roger Tronstads utmerkede artikkel på hjemmesidene til Statsarkivet i Kristiansand: Lenke. Der skriver han bl.a. om Henrik Ibsens utenomekteskapelige sønn og dennes etterslekt - også Alvilde Magdalene. Men heller ikke Tronstad vet mer om hennes skjebne etter konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Opplysningene i Tronstads artikkel tyder på at Hans Jacob Henriksen ikke var far til Anton August (f. 1879). Aktuelle kirkebøker for Vestre Moland (både klokkerbok og ministerialbok) er skannet og lagt ut her i Digitalarikivet, men jeg kommer dessverre ikke inn der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I Rosenbergs 'Lillesand historie 1' finner vi litt om Hans Jacob: - s 221: Død 1916 - s 373: Litt om vanskelig liv og skjebne + 'av hans mange barn i tre ekteskap døde de fleste som små. Bare to døtre nådde ungdomsårene. Den eldste, Inga, omkom ved forlis da emigrantskipet 'Norge' gikk på Rockall i 1904. Søsteren Jenny ble 22 år gammel da tuberkulosen rykket bort henne.'( I svakt minne mener jeg det er skrevet noe om denne slekten i lokalhistorisk årsskrift, klarer ikke nå å huske eller finne det...)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jarl (innlegg 8): Jeg tror det er i årsskriftet til Vestre Moland og Lillesand historielag - muligens dette nummeret: Lenke. Her er det i hvert fall noe om Else Sophie (Hans Jacob Henriksens mor), samt en del om Kristian Lofthus , som hun - så vidt jeg vet - var beslektet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

OK. Jeg vet imidlertid at jeg også har vært borti en artikkel om Hans Jacob Henriksen i et lokalhistorisk tidskrift, men når det gjelder Grimstad-Lillesand-området, har nok du bedre oversikt enn jeg, Jarl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

I bladet Levende historie, nr.4, 2006 har Anne Haugen Wagn skrevet en artikkel om 'Mesterens glemte sønn.' Hun viser bl.a. til Ivo de Figueiredos bok om Henrik Ibsen som er utgitt i år. Her står det at det skal ha vært en overlevende sønn fra Hans Jacobs tredje ekteskap som man ikke kjenner skjebnen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er sønnen Jens (f. 1876) fra første ekteskap Figueiredo refererer til. Han er ellers omtalt i lenken til innlegg 3, der det også står at hans videre skjebne er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Eg har kalla Hans Jacobs 3.kone for Ida Gurine Smeland - far hennar NN Jensson Smeland -besteforeldr Jens Olavson Smeland f1770 i Åseral og Jorun Andersdtr Mjåland - anmerkning: til V Moland m 3 born. (Åseralsboka b2 s 170 )*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I Ibsen-året burde det jo vært et mål å klarlegge skjebnene til de to barna hans, som man ikke vet hvordan det gikk med. Særlig burde vel Alvilde Magdalene være mulig å finne etter 1904. Er man ikke kommet så langt med registreringa av 1910-tellinga at det gikk an å få noen av de som står bak digitaliseringa til å se etter henne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hans Jacob Henriksens eldste sønn, Jens, burde det også være mulig å fimme ut noe mer om. Jeg kan ikke finne noen som passer i ft. 1900, og jeg har heller ikke funnet ham som konfirmant i Vestre Moland. Siden han ble født i 1876, burde han vært konfirmert i 1891-92.Er han død som barn, bør begravelsen være å finne i kirkeboka for Vestre Moland, men så er det dette med serverkapasiteten, da... Jeg har, som de fleste, periodevis store problemer med å få fram de skannede kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I Årbok for Agder historielag nr 63 (1987) har Kjell Rosenberg en artikkel 'Lumske skjær ved rockall krevde 610 menneskeliv. Emigrantskipet 'Norge's forlis i 1904' (s120-135). Der er på side 132-133 et lite kapittel om 'Henrik Ibsens barnebarn'. Der hører vi igjen om Hans Jacobs tre ekteskap og med opplysning om at han ble far til syv barn.1. ekteskap: Mathilde Andreasdatter (1851-1881) fra Birkenes. Både mor og barn ble revet bort av tæring.2. ekteskap: Marie Gundersdatter fra Høvåg. Død i koppeepidemi i 1883 '.., og deres barn'.3. ekteskap: Ida Gurine Olsdatter fra Hesthagen i Vestre Moland. I ekteskapet født fem barn. Tre døde små, mens Inga Hansine (f 1888) og Jenny (f 1895) vokste opp.Inga reiste mot Amerika 25/6/1904 og 28/6 omkom hun ved forliset. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jenny levde til hun ble 27,var syerske og døde av tuberkulose like før hun skulle gifte seg. skriver Jostein Blokhus i Fævennen lørdag 9 sept 06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder sønnen Jens fra første ekteskap, vil jeg gå ut fra at Kjell Rosenberg har sjekket kirkeboken, og den manglende konfirmasjonen tyder jo på at han døde som barn.Da er det vel kun Alvilde Magdalene av Hans Jacob Henriksens barn som KAN ha fått etterslekt. Det blir jo spennende å se om det kan gå an å spore opp henne etter 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Har sett igjennom dei fleste innlegg her, lagt dei inn i det eg hadde frå før - nå ser det slik ut med næraste etterslekt til diktaren. *** DET ER SYND AT UTSKRIFTA HER BLIR VELDIG ROTETE *** mvh kse ***Etterkommere etter Henrik Johan Knudson Ibsen 1 Henrik Johan Knudson Ibsen f: 20 mar 1828 i Skien-til Grimstad 1843/44 d: 1906 i Christiania .. +Else Sophie Jensdtr Birkedalen f: 18 jan 1818 i Birkedalen u Lofthus** debatt 12.sep 2006 d: 05 jun 1892 i Tyttebærmoen - av cholerine - sommerdiare 2 Hans Jacob Henrikson f: 09 okt 1846 i Smed - (Uekte Son Av Henrik Ibsen) d: 1916 i begr V Moland (Info: Åseralsbok B2s170) .... +Mathilde Andreasdtr g: 1876 d: 1881 i Brentemoen u Lofthusø ... 3 Jens Hansson Henrikson f: 1876 i **fødd like før foreldr. gifte *2. Hustru til Hans Jacob Henrikson: .... +Trine Marie Gunvaldsen g: 1882 d: 1882 ... 3 Marie Hansdtr Henrikson f: 1882 d: 1882 *3. Hustru til Hans Jacob Henrikson: .... +Ida Gurine Smeland f: 09 jan 1848 i krkbk** Hans Jacob's 3.kone-ft1865 tenestegj Dybvik V Moland g: 1883 d: 1938 i begr V Moland - kalla Ida Ibsen ... 3 Ole Hansson Henriksen f: 1884 i Møglestu d: 1884 ... 3 Isak Hansson Henriksen f: 1885 d: 1888 i av bronkitt ... 3 Inga Hansine Henriksen f: 1888 i **ft1900 på Lundemoen Vestre Moland d: 28 jun 1904 i Rock All - forliset 'Norge'. ... 3 Gunda Elise Hansdtr Henriksen f: 1892 i Lundemoen d: 1896 i lungebetennesle ... 3 Jenny Hansdtr Henriksen f: 1895 i Lundemoen d: 1922 i Lillesand - lungetub. *Venn til Hans Jacob Henrikson: .... +Anna Rasmusdtr Møglestu f: 1855 g: omk. 1890 ... 3 Alvilde Magdalena f: 1890 i **info Deb 12.9.2006 *2. Hustru til Henrik Johan Knudson Ibsen: .. +Suzannah Thoresen g: 1858 i Bergen 2 Sigurd Henrikson Ibsen f: 1859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Endelig var det mulig å komme inn i de skannede kirkebøkene!Jeg har da samlet opp noen av de relevante innførslene:* Født 7/2 1876 (døpt 26/3): Jens. Uægte. Foreldre: Smed Hans Jacob Hendriksen og Hustru (24/3-76) Mathilde Andreasdatter, Lillesand. 'Barnet født før, men døbt efter Forældrenes Vielse'.* Gift 24/3 1876: Ungk. Smed Hans Jacob Hendriksen, f. 9/10-46, og Pige Mathilde Andreasdatter, Lillesand, f. 14/6-51. Brudgommens fødested: Birkedalen. Oppholdssted: Lillesand. Brudens fødested: Birkenæs. Brudgommens far: Hendrik Johan Ibsen. Brudens far: Andreas Mathias Thomassen. Forlovere: Thomas Olsen, Lillesand og Thomas Mathiassen, ibid.* Død 13/3 1881 (begr. 17/3): Smed Hans-J. Henriksens Hustru Mathilde Andreasdatter, f. 14/6 1851 på Røinaas i Birkenæs. Bosted: Brentemoen under Lofthus. Dødsårsak: Mavetæring.* Gift 9/1 1882: Enkemand (2 Gifte) Smedarbejder Hans Jacob Henriksen og Pige Trine Marie Gunvaldsen. Hennes fødested: Erdvig i Høivaag. Oppholdssted: Birkedalen. Brudgommens far: Digteren Henrik Johan Ibsen. Brudens far: Arbejdsmand Gunvald Olsen. Forlovere: Henning Terkelsen, Smed, Sandsmyr og Ole Jansen, Blikkenslager, Sandsmyr.* Død 2/4 1882 (begr. 3/4, jordf. 8/4): Smedearbejder Hans-J. Henriksens Hustru Trine Marie Gunvaldsen, f. 2/4 1854, Erdvig i Høivaag. Dødsårsak: Børnekopper. 'Død 8 Dage efter Nedkomst'.* Død 11/4 1882 (begr. 12/4, jordf. 17/5): Smedearbejder Hans-J. Henriksens Barn Marie Hansdatter, f. 26/3 1882, Birkedalen.* Gift 16/11 1883: Enkemand (3 Gifte) Smedearbejder Hans-Jakob Henriksen og Pige Ida Gurine Olsdatter, f. 9/1 1848, Hesthaven. Brudgommen konfirmert i Vestre Moland 1860, bruden konf. samme sted 1862. Brudgommens far: Digteren Henrik Johan Ibsen. Brudens far: Arbejdsmand Ole Jensen Hesthaven. Forlovere: (...) Olsen Egeland fra Møglestu og Halvor Kittelsen fra brentemoen.* Født 9/4 1884 (døpt samme dag; 'død fær Daabs-stadfæstelsen') Ole. Foreldre: Smed Hans Jakob Henriksen og Hustru Ida Gurine Olsdatter, Møglestu.* Født 5/6 1890 (døpt 6/6): Alvilde Magdalene. 'Uægte'. Foreldre: Pige Anna Rasmusdatter og Gift Smedarbejder Hans-Jakob Henriksen, Møglestu. Faddere: Smed Jakob Jakobsen, Arbejdsmand Lars Gundersen, Kristine Ommundsdatter, Møglestu. Faddere: Smed Jakob Jakobsen, Arbejdsmand Lars Gundersen, Kristine Ommundsadatter Møglestu, Husmand David Ommundsen Sandvad, Anne Evensdatter Lundemoen.--------------Jeg har ikke funnet Jens, sønnen fra det første ekteskapet, begravet i Vestre Moland i perioden 1776-1782. Dermed må vi fortsatt kunne slå fast at hans videre skjebne er ukjent. Han kan jo f.eks. ha blitt oppfostret hos moras familie.Ellers er det muligens interessant å registrere at Alvilde Magdalene ikke var det eneste 'uægte' barnet, men foreldrene rakk altså så vidt å gifte seg før Jens ble døpt. Ogaå i ekteskap nr. 2 og 3 ser vi at det første barnet må være unnfanget en stund før foreldrene gifters seg: Hans Jacobs og Trine Maries datter Marie blir født bare ca 2 1/2 måned etter foreldrenes vielse - og den førstefødte til Hans Jacob og Ida Gurine (Ole) blir f. mindre enn 5 måneder etter vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har bladd i begravelseslistene for Vestre Moland fram til 1889 uten å finne Jens. Ellers er det jo en helt enorm barnedødelighet her i disse årene. I kirkeboka for Vestre Moland er det jo i mange perioder oppført like mange barn som voksne. At Jens har dødd ung vil i så måte ikke komme som noen stor overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå også lett i Lillesand og Birkenes etter en eventuell konfirmasjon for Jens - med negativt resultat. Dessuten har jeg gjort nye søk i ft. 1900 med alle mulige variabler for en Jens i rett alder. Det nærmeste jeg da kommer, er en Jens Andreassen i Vennesla. Han er oppgitt født i Vestre Moland, men fødselsåret (1871) stemmer ikke helt. Skulle han være aktuell, må han i så fall ha brukt moras patronym (Andreassen) - og det er vel ikke videre realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.