Gå til innhold
Arkivverket

[#42027] Henrik Ibsen 'Uægte'barnebarns skjebne?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil S Eidskard

Føler nok at jeg ligger litt på siden av temaet. Allikevel - Hans Jacob's 3.kone Ida Gurine's besteforeldre Jens Olavson Smeland (1770)og Jorunn Andersdtr Mjåland i Åseral hadde jeg fra før med notat om flytting til V Moland med 3 born. En av disse borna, Ola Jenson Smeland giftet seg med Grethe Bergith Pedersdtr Hestehaven og ble foreldre til Ida Gurine. Åseralsbok bind2 bl.a. side 170. Må be om unnskyldning for MITT SIDESPRANG. *** mvh kse *** ps Oskar Dahlstrøm f 1879 på Lundemoen V Moland fikk Ida Gurine m en NN Dahlstrøm. ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Om det ble skiftet etter mora, kan vi få vite om han var i live ved femårsalderen i hvert fall. Og finnes det noe skifte etter faren? Både kommunale arkiver (skole, eller fattigvesenprotokoller) og eventuelle skifter bør være å finne ved statsarkivet i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jens Andreassen kan vel sjekkes ut via fødselslistene i kirkebøkene. Finnes han ikke der, født ca. 1871, er det jo ikke umulig at han har tatt moras etternavn, dersom ikke faren oppfostret ham etter moras død. Det er jo noe som kan ha fått en gutt/mann til å føle at farsnavnet ikke var noe å bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Akkurat nå er de skannede kirkebøkene utilgjengelige igjen, men dersom en Jens Andreassen er f. rundt 1871, burde det jo etter hvert være mulig å finne ham.I mellomtiden har jeg sjekket FS-IGI, der det ser ut til at døpte i Vestre Moland er registrert fram til ca. 1875. Der fant jeg en Jens Andreas Andersen født i V. Moland i 1871, men hans far ser ut til å ha hett Endre, mens mora kalles Andersdatter. Han passer dermed ikke helt til å være den Jens Andreassen som er i Vennesla i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg håper at Sigbjørn tilgir at denne tråden delvis er blitt 'kuppet'. Hans anliggende var jo en etterlysning av Alvilde Magdalenes skjebne. Men dersom det skulle vise seg at også Jens har vokst opp, så er vel det noe som ligger innenfor samme interessesfære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Til 32. Jeg startet tråden i håp om noen ville ta den opp. Jeg har bare 'snegle' ISDN og da er det jo mere tidkrevende enn jeg har annledning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nøkkelen til en nærmere identifisering av Jens Andreassen ligger nok i opplysningene i kirkeboka ved vielsen. Der bør farens navn være oppgitt. Vielsen har sannsynligvis foregått i Oddernes, siden både kona og dattera angivelig er født der. Den aktuelle kirkeboka er skannet og utlagt her i Digitalarkivet. Kanskje det er mulig å få åpnet den senere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vielsen mellom Jens Andreassen og Guri Markusdtr. i Oddernes (1896): Lenke. Se nr. 18. Denne Jens Andreassen er definitivt ikke Ibsens barnebarn, så da er han også 'sjekket ut' av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er i hvert fall konfirmasjonen til Alvilde Magdalenes halvbror, Anton August (Lillesand kirke, 1. april 1894): Lenke.Som vi ser, kalles han Henriksen - ikke fordi han er sønn til Hans Jacob Henriksen, men fordi faren hette Johan Henrik (kontorist Johan Henrik Hansen, Lillesand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Betyr det at Alvilde også vil være å finne i kirkebøkene fra Lillesand etter 1904? Hun er forresten ikke å oppdrive i noen av emigrantprotokollene fra Kristiansand, Arendal og Bergen (Sørlendinger reist fra Bergen) som er lagt ut i digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Alvilde ble i hvert fall konfirmert i Vestre Moland. Det er i og for seg litt pussig at Anton August blir konfirmert i Lillesand. Mora har da adresse Møglestu, mens faren bor i Lillesand. Nå ligger jo Møglestu rett utenfor Lillesand, og representerer sånn sett et 'grenseområde'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I kommunearkivene, som vel er samlokalisert med statsarkivet i Kristiansand, burde det jo finnes noe om en eventuell bortsetting av Jens etter at mora døde. Dersom han ble satt bort, er det jo ikke rart han ikke er å finne i kirkebøkene for Vestre Moland. Montro om ikke arkivarene ved statsarkivet hadde syntes det var artig å hjelpe litt til med å lete etter Ibsens ukjente etterslekt nå i Ibsen-året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Bare en liten opplysning om kommunale arkivsaker vedrørende Aust-Agder fylke. Disse befinner seg ikke på Statsarkivet i Kristiansand, men på Aust-Agder kulturhistoriske senter i Arendal. Arkivavdelingen ved AAks er interkommunalt arkiv for de kommunene som er medlemmer av den interkommunale arkivordningen, og det er samtlige unntatt Lillesand. Fylkeskommunen er også med. Arkivloven av 1999 sier at kommunale arkiv skal samles i depotinstitusjoner på samme måte som statlige arkiv. AAks er fra 2003 depotinstitusjon for papirbaserte og elektroniske arkiv for fylkeskommunen og kommunene i Aust-Agder. Det tidligere Aust-Agder- arkivet (AAks fra september 2003 sammen med Aust-Agder Museet og Museumstjenesten i Aust-Agder) har i mange år på frivillig basis deponert eldre arkivsaker fra kommuner i Aust-Agder, spesielt de med en viss nærhet til Arendal. I de senere år har de fleste kommunene avlevert arkiv til AAks. Når det gjelder Lillesand, og derved også den tidligere kommunen Vestre Moland, befinner disse arkivene seg på Lillesand Rådhus.Med vennlig hilsenKjell Knudsen (arkivar, AAks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for opplysningen. Jeg trodde de interkommunale arkivdepotene var plassert ved de respektive statsarkivene, men da er det ikke tilfellet for alle områder. Nå forstår jeg det slik at du arbeider ved Aust Agder kulturhistoriske senter. Har du i så fall mulighet til å delta i jakten på Jens og Alvilde gjennom oppslag i arkivene hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Da har jeg nok desverre funnet Jens død. I begravelseslistene for Vestre Moland (side 240)står Jens Hansen ugift 'skibskok' (om jeg ikke leser feil) oppført som død. Fødested er oppgitt til Lillesand, og konfirmasjonen var i 1890 (hvor klarer jeg ikke å lese). Bopel er oppgitt til Lundemoen, men han er i 'Løgstør' (jeg kan lese feil her, rett meg gjerne) i Danmark når han dør. Dødsårsaken er tuberkulose (og noe jeg ikke klarer å lese, og merknaden er også uleselig for meg, bortsett fra at den har noe med dødsstedet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Merknaden starter med at han var med skonnert 'Josef' av Lillesand, så ser det ut som om det står at han døde for to uker siden (men her er jeg usikker), og så er det noe med Løgstør (er han begravet der?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han er 'konf. St. Petri Stvgr. 1890', og 'Med Skonnert Josef af Lillesand. Død efter 2 Mdr. paa Sygehuus i Løgstør i Danmark'. Han døde av 'Tuberkulose nephritis chr.'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.