Gå til innhold
Arkivverket

[#42027] Henrik Ibsen 'Uægte'barnebarns skjebne?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Godt jobbet, Per Helge (og Yngve)! Dette bør jo være Hans Jacob Henriksens sønn. Ingen annen Jens ble født i Vestre Moland 7/2 1876. At han ble konfirmert i Stavanger, var imidlertid overraskende. Nå kommer jeg ikke inn i de skannede kirkebøkene (heller ikke i innholdslista), men kanskje noen har registrert om kirkeboka for Stavanger (St. Petri. 1890) er lagt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå ser jeg at den første skannede kirkeboka for Stavanger/St. Petri starter i 1900. Er det noen som har tilgang på kirkeboka for 1890? Jeg vil tro at det ved Jens' konfirmasjon er innført en merknad vi kan bli klokere av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kirkebøkene fra St. Petri er skannet og klargjort fra 1900 og utover. Jeg har spurt Statsarkivet i Stavanger om de kan gjøre et et oppslag i konfirmasjonslistene for 1890, og legge ut svaret i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg var nettopp inne og tittet på skannede kirkebøker for Løgstør (www.arkivalieronline.dk), men de går dessverre ikke lengre enn til 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tviler på om begravelsen er ført i kirkeboka for St. Petri. Vi skal legge merke til at kirkeboka for Vestre Moland oppgir Lundemoen som bopæl. Dessuten har han mønstret på en skonnert fra Lillesand. Dette tyder i sum på at han i 1895 har flyttet tilbake til Vestre Moland. Antakelig har han vært 'bortsatt' i Stavanger noen år (hos familie?). Kanskje han også der har fått opplæring som skipskokk?Jeg vil imidlertid tro at begravelsen hans er innført i kirkeboka for Løgstør. Sannsynligvis er han både begravet og jordfestet der (jf. spørsmålstegnene i disse rubrikkene i kirkeboka for V. Moland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Vel jeg finner ikke Alvilde i emigrantlistene, eller i listene ved Ellis Island. Forhåpentligvis har hun blitt værende her i landet. Jeg har spurt rigsarkivet i Danmark om de kan gjøre et oppslag i de aktuelle begravelseslistene for Løgstør, så får vi se om de svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er dette Alvilde Magdalene? 13. april 1910 ankommer 'Oceanic' New York fra Southampton (avgang 6. april). Ombord er det en 20 år gammel ugift kvinne ved navn Magdalene Henriksen. Hennes siste oppholdssted er Richmond i England, og yrket er oppgitt som 'servant'. Nærmeste pårørende ser ut til å være en mrs. Tellefsen (og så står det noe jeg ikke kan tyde) fra Møglestu, Lillesand. Magdalenes fødested er Lillesand. Hun er på vei til Brooklyn New York. Alvilde står jo oppført som Magdalene Henriksen i 1900-tellinga, og kan vel ha beholdt det navnet.Magdalene reiser sammen med 17 år gamle Alvilde Halvorsen, som også har vært 'servant' i Richmond. Hennes far er Karl Halvorsen i Brogaden (127?) i Lillesand, og hun skal til sin søster Kristin i Brooklyn, New York.Hva tror dere; er dette vår dame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var jo et meget interessant funn! Så spørs det om denne Magdalene kan identifiseres som en annen enn Alvilde Magdalene. Dersom det ikke lar seg gjøre, aktualiseres selvsagt kandidaturet ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Den eneste Tellefsen jeg finner på Møglestu i 1900-tellinga, er fattiglemmet Karoline Tellefsen, f. 1890. Det virker rart om hun skulle vært oppført som nærmeste pårørende. Her er forøvrig lenke til skipsmanifestet på Ellis Island: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det står 'Mrs. Tellefsen, mother'. Så denne Magdalene Henriksen er altså datter til en Fru Tellefsen på Møglestu, hvem nå det måtte være.Dersom det her virkelig er snakk om Ibsens barnebarn, kan vi vel tenke oss to muligheter: 1. Anna Rasmusdatter har giftet seg med en Tellefsen mellom 1900 og 1910. 2. 'Mrs. Tellefsen' kan være Alvildes fostermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

De to jentene reiser åpenbart sammen, og jeg ser det som sannsynlig at reisemålet for Magdalene ('Friend') også er Kristine Halvorsen i New York. Kan de to jentene ha vært i slekt? Dersom Magdalene = Alvilde Magdalene, så er de dessuten navnesøstre.Jeg legger ellers merke til at Alvildes fødested er Reddal, mens Magdalene angivelig er født i Lillesand (som her nok like gjerne kan bety Vestre Moland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Alvilde Halvorsen blir jo da også interessant. Den eneste Alvilde i rett alder jeg finner i Lillesand i 1900, er Datter til skreddermester Knud Haarklou og hustru Emma (f. i Høvåg): Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Alvilde jeg fant l Lillesand, er nok saken uvedkommende. En bedre kandidat er hun som blir født i Landvik 10/9 1793 (se nr. 25 av jentene her: Lenke). Faren er altså husmann Karl Toben (?) Halvorsen og mora Anne Olsdtr. Dette stemmer jo også nokså bra med Ellis Island-opplysningen om at hun skulle være født i Reddal. I kirkeboka er hun riktignok kalt Alvine, men...Det ser imidlertid ikke ut til at dette hjelper oss videre, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har sendt en forespørsel om det er mulig å få til et unntak fra sperreavtalen mellom arkivverket og ssb, slik at vi kan få en ørliten titt inn i 1910-tellinga, for å se hvor Alvilde Magdalene er på det tidspunktet. Nå er det jo vel så interessant å se om Anna Rasmusdatter har giftet seg med en Tellefsen på det tidspunktet. Jeg ble litt betuttet da jeg så etternavnet, men gifteteorien din er jo selvsagt svært sannsynlig.I mellomtiden hadde det jo også vært interessant å få USA-ekspertisen på banen, for å få vite om Alvilde Magdalene er å finne i USA-tellingene fra 1910 og framover. Er det noen av dere med tilgang til disse som kan lete etter henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ad 65/Karl Toben Halvorsen og Anne Olsdatter. Disse er omtalt av Kjell Rosenberg i Lillesandsboka på side 359/60.Han forteller om et hus i Øvregt som ble overtatt i 1903 av Karl Tobias Halvorsen Røyneland (Landvik) og kone Anne fra Gauslaa i Herefoss. Ekteparet hadde ni barn, flere født i Landvik før de kom til Lillesand. Han var åremaker. Fem av barna reiste til USA. den eldste, Ole Karlsen, kom hjem på sine eldre dager og døde i 1947. Eldste datter, Marthe, ble gm Jørgen Aanonsen. Yngstre datter, Birgith, gm Karl Mellevig. Karl Halvorsen døde i 1916, enken døde i 1950. Der var også to sønner - Gustav og Alf. Etterslekt omtalt. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Karl Halvorsen er omtalt i Tveites Landvikbok bind 1s 315, der han i 1897 leier bruket på Røyneland i Landvik for fem år. Ny leietaker 1905. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flott, Jarl. Men det er vel da ikke særlig grunn til å anta at det har vært noen form for slektskapsforhold mellom de to jentene som drar til Brooklyn i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, slektskap er det neppe. Men kanskje kan Halvorsens hjelpe til med å finne ut hvor Alvilde Magdalene ble av i USA.Står det noe i Lillesand-boka om hvor Halvorsen-søsknene slo seg ned?Er det noen som vet av etterkommere etter de 'norske' Halvorsen-søsknene?Og igjen: Er det noen som har tilgang til en søkbar versjon av USAs 1910-telling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er nok en del som har tilgang på den tellingen, men som ikke oppdager spørsmålet i denne tråden. For mitt vedkommende er det dessverre litt for sent. Mitt gratis prøvemedlemsskap i Ancestry.com gikk nylig ut.Det lureste vil sikkert være å starte en ny tråd, der utvandringsproblematikken er med i overskriften - enten i dette forumet eller i DIS-Norges slektsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Da har jeg fått svar fra Statsarkivet i Stavanger angående konfirmasjonen til Jens i St. Petri:'Jens Hansen f. 7.2.1876 i Vestre Moland ble konfirmert 5.4.1891 i St. Petri i Stavanger. Hans foreldre var Hans Jakob Henriksen og Mathilde Andersdatter. Jens er oppgitt å være bosatt på Waisenhuset i Stavanger.'Hva var Waisenhuset? Et barnehjem/guttehjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.