Gå til innhold
Arkivverket

[#42027] Henrik Ibsen 'Uægte'barnebarns skjebne?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Når det gjelder Alvilde/Magdalenes opphold i Richmond, England, så finnes det to steder som heter Richmond. Det ene ligger idag innenfor Londons grenser (på vestsiden), mens det andre ligger nord i England. Ettersom Alvilde/Magdalene reiste til USA fra Southampton og ikke fra Liverpool, er det vel nærliggende å tro at det var i Richmond i nærheten av London hun bodde før hun reiste til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det var ikke mange båter som gikk til London fra Norge rundt 1910. Jeg vet bare om en, nemlig SS Bravo som forlot Oslo 17. september 1909 via Kristiansand. Bare en av passasjerene på denne båten er registrert. Kan Alvilde Magdalene og Alvilde ha reist med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom Alvilde Magdalene var 'servant' i Richmond, London før hun dro til USA, er det jo mulig at hun dro direkte til London fra Norge. Det var ikke mange båter som hadde rute til London, men via Norway Heritage-sidene har jeg funnet en avgang med SS Bravo fra Oslo(via Kristiansand) i 1909. Det kan jo være det var flere slike avganger, som ikke er registrert av Norwegian Heritage, men jeg har uansett tatt sjansen på å bestille kopier av passasjerlistene fra denne avgangen. Den er ikke med i Digitalarkivets emigrantlister for Oslo eller Kristiansand, og Alvilde Magdalene er jo heller ikke å finne i det dataregistrerte emigrantmaterialet. Så kanskje...Jeg kommer tilbake med resultatet til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Den suverent mest vanlige reisemåte fra Norge til England i lang tid fra 1840-årene til langt ut mot 1. verdenskrig var med Wilson Line, bl.a. fra Oslo via Kristiansand til Hull (Kingstgon upon Hull) og deretter tog fra Hull til bestemmelsesstedet i England. Avgang fra Oslo hver fredag kveld, ankomst Hull søndag kveld eller tidlig mandag morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er klar over det, men disse to 'oppførte' seg jo annerledes enn den store hop, ved at de ser ut til å ha bosatt seg i London-området, og ikke umiddelbart reist videre til USA. Så når det ser ut til at en passende London-avgang ikke er med i Digitalarkivets emigrantlister, kjente jeg nysgjerrighetskløen veldig sterkt. Det er sikkert mange flere (Hull)avganger også, som mangler i det digitaliserte emigrantmateriale i årene før 1910, men det blir vel for omfattende å få kopiert alt dette.Er det i det hele tatt klart hva som mangler i den digitaliserte utgaven, i forhold til de originale passasjerlistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg mener å ha sett en ettersøking på Norway-rootsweb.com fra ei dame i USA som hevdet at hun var etterkommer av forfatteren Henrik Ibsen. Nøyaktig årstall for ettersøkingen husker jeg ikke, men den må ha stått etter år 2000. Kanskje lar det seg gjøre å spore innlegget i arkivet til Norway-rootsweb.com?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for tipset. Det kan jo være noen som leter andre veien! Men når jeg søker som snarest på Ibsen i Rootsweb, finner jeg bare (mange) innlegg fra etterkommere etter brødrene til Henrik Ibsen(to av dem emigrerte). Er det helt sikkert at etterlysningen du tenker på, kom fra noen som mente de var etterkommer etter Henrik, eller kan det ha vært en etterkommer etter en av brødrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Da har vi fått en liten kikk inn i 1910-tellinga (foretatt i november/desember etter hva jeg leser meg til). Det finnes ingen Alvilde i Vestre Moland født 1890, og ingen av de fem Alvildene som finnes der, er oppført med mellomnavn Magdalene. Dessuten bor det en Anna Tellefsen på Møglestu. Hun oppgis å være født 15.10.1856 i Vestre Moland. Anna Rasmusdatter, moren til Alvilde Magdalene, har 1855 som fødselsår ved dåpen til Alvilde. Den eneste jeg finner i 1855/56 er en Anna som er født 5. oktober 1855 med en far Rasmusen som etternavn/patronym. Jeg tror likevel dette er moren til Alvilde Magdalene, og at det dermed er Alvilde som emigrerer til New York fra Southampton i 1910. Dermed skulle vi hatt hjelp av noen med tilgang til naturalization-dokumenter og folketellinger fra USA, for eksempel via www.ancestry.com. Er det noen som melder seg? Jeg ser at man kan tegne seg for et 14 dagers gratis de luxe-medlemsskap. Er det noen som har erfaringer med hva man får tilgang til gjennom et slikt medlemsskap, og hvor lett det er å avbestille det, før de begynner å trekke hundrevis av kroner fra kontoen min? Jeg ser at avbestilling kan gjøres via mail om man holder til utenfor USA, men jeg er likevel ikke helt overbevist om at et er bare lett. Jeg mener å ha hørt noen historier om det motatte, nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til å være lagt inn et innlegg i denne debatten i dag (27/9) kl. 14.56 - men jeg er ikke i stand til å finne det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det var mitt. Jeg bad om at det ble fjernet, men nå legger jeg inn en ny versjon: Alt tyder på at det er 'vår' Alvilde Magdalene som emigrerer til New York fra Southampton i 1910. Det finnes ingen Alvilde i Vestre Moland født i 1890 etter dette, og heller ingen Alvilde som bruker mellomnavnet Magdalene. På Møglestu dukker det imidlertid opp en Anna Tellefsen.Dermed ser brikkene i skipsmanifestet fra Oceanic ut til å falle på plass. Magdalene Henriksen født 1890, med mrs. Tellefsen fra Møglestu som mor er vår Alvilde Magdalene. Og da skulle vi jo svært gjerne hatt tilgang til naturalization records og 1910/20/30-folketellinger fra USA for å finne ut hvor hun ble av etter at hun ankom New York. Er det noen med Ancestry.com-medlemskap som er villig til å gjøre et søk? Jeg ser at man kan tegne seg for et 14-dagers gratis luksusmedlemskap i Ancestry.com, men jeg har hørt historier om at det er svært vanskelig å melde i fra om at man ikke vil fortsette ut over gratisperioden, slik at man ufrivillig blir sittende med et svært dyrt medlemsskap. Noen som vet mer om dette, og om man har full tilgang til kildene med dette gratismedlemskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

God idé! Det er så lenge siden jeg har vært i kontakt med henne, at jeg hadde glemt henne helt av. Får håpe hun er online fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette var jo løfterikt, Per Helge! Når det gjelder prøvemedlemsskap i Ancestry.com, har jeg svært god erfaring med det. Jeg måtte riktignok oppgi mitt visakortnummer, men det holdt med en e-post innen fristen for å unngaå at kortet ble belastet. Det er imidlertid så kort tid siden jeg meldte meg av, at jeg regner med det eksisterer en form for 'karantene' - ellers kunne man jo bare melde seg på og av fort vekk og på den måten være kontinuerlig gratispassasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det noen som klarer å lese bostedsadressen til Magdalenes reisefølges søster, Kristin Halvorsen. Det er i Brooklyn, NY, men gateadressen er smått skrevet... Er det 489 1.st str.? Se Lenke på første linje.PS: Lenka tar deg ikke direkte til manifestet, du må logge deg inn på ellisisland.org først. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det står antakelig 1st Str., selv om skriften er så liten at jeg egentlig ikke kan lese den eventuelle endelsen -st. Jeg tror imidlertid ikke det står 489 foran, men 429.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til søstrene Alvilde f.1893 og (den eldre ?) Kristin Halvorsen ser altså ut til å være Karl Tobias Halvorsen (på Røyneland) og Anne Olsdatter, mens Alvilde Magdalene f.1890 (som reiste sammen med Alvilde i 1910) da kan ha fått en stefar Tellefsen, som altså kan ha giftet seg med moren, Anna Rasmusdatter ('Mrs. Tellefsen'). Noe slektskap mellom Alvildene, som altså begge hadde vært 'servants' i Richmond (London ?) er det så langt ingen tegn til. Right ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vel ingenting som tyder på at de var i slekt, nei. De har antakelig vært venninner, og teksten i manifestet indikerer vel at bestemmelsesstedet i Brooklyn var felles, nemlig Alvildes søster Kristine Halvorsen. Hun er i Magdalenes tilfelle kalt 'friend'. Kristine Halvorsens adresse blir derfor den heteste ledetråden får å finne igjen (Alvilde) Magdalene Henriksen i 1910-tellingen. Et problem i så måte kan være at 1910-tellingen muligens ikke fanger opp immigranter som ankom samme år. Er det noen som vet når i 1910 tellingen foregikk? Ved neste telling (1920) kan jo Magdalene ha flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg våget meg på et gratismedlemskap hos Ancestry i går. Jeg fant ikke (Alvilde) Magdalene i noen av tellingene. I 1910 forsøkte jeg meg på et søk etter Kristine Halvorsen. Jeg fant en, 20 år gammel, som var tjenestejente sammen med en Alice Halvorsen (16 år gammel)i Brooklyn. Er det noen som har navnene på de andre barna til Karl Tobias Halvorsen og Anne Olsdatter?Ellers ser det ut til at naturalization-dokumenter kanskje er det beste stedet å lete. Der vil hun jo sannsynligvis framstå med Henriksen-navnet. Dersom hun har giftet seg, blir det straks langt værre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har vært borti de mest sære forvrengninger av norske navn i USA. Alice kan meget vel være en 'amerikanisering' av Alvilde. Magdalene kan også ha fått 'nytt' navn (Magda, Maggie m.v.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Da er det så klart som det kan få blitt, at det er vår Alvilde Magdalene som drar til USA i 1910.Roger Tronstad ved statsarkivet i Kristiansand har nemlig lett opp vielsen til moren hennes, Anna Rasmussen, i klokkerboka for Vestre Moland.Den viser at Aslak Tellefsen og Anna Rasmussen ble gift 23.11.1902. Det står at hun var født i 1855 og at hennes far var skipsbygger August Rasmussen.Dermed er det klart at 'mrs. Tellefsen' fra Møglestu i passasjerlisten for 'Oceanic' er Anna Rasmussen.Da slutter alle spor foreløpig ved nr. 429 i 1st. street, Brooklyn, New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Glimrende! Nå begynner det å bli skikkelig spennende. Før eller senere må det være mulig å finne Alvilde Magdalene igjen - og, dersom hun giftet seg, kanskje også Henrik Ibsens til nå komplett ukjente oldebarn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, det hadde gjort seg!Ved nærmere ettersyn klarer jeg ikke helt å slå fast om det er 429 eller 489 1st street.Så var det noe annet uforståelig i passasjerlisten: På linjen med Magdalenes innførsel er det påført endel notater (i etterkant ser det ut til). Kan de være med på å si noe mer om hvor Magdalene ble av? I rubrikken 'number on list' er det påtegnet '22133' (Alvilde Halvorsen har her fått påført 108, og de fleste andre passasjerene har også fått en nummer, utover selve listenummereringen). I rubrikken for 'calling or occupation' er det påført '2-333744'. Under 'Nationality' er det påført '(505) Rech.' Og under 'Race' er det påført '8-12-40'. Påførslene har ikke nødvendigvis noe med rubrikkene å gjøre, de kan meget vel bære en sammenhengende påførsel, selv om de ser ut til å være gjort med i alle fall to penner. Er dette påførsler som sier noe om Magdalene, eller er det gjort i forbindelse med arkivering/mikrofilming?Ellers synes jeg det er interessant å merke seg at både Alvilde og Magdalene har påført Brooklyn som planlagt endereisemål (intended future finale recidence). Det øker jo sjansen for at de ble værende i New York, selv om de helt klart kan ha skiftet mening etter at de gikk i land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nåja, siste spor ender kanskje ikke i Brooklyn likevel. I hvert fall burde vel skifteregistrene sjekkes først, for å se om Alvilde Magdalene kan være nevnt i eventuelle skifter etter Hans Jacob Henriksen i 1916 og etter Anna Tellefsen (når nå hun døde). Nå var det vel neppe mye å hente i arv etter noen av disse to, så det er vel godt mulig det ikke ble holdt noen skifteforretning etter dem, men det bør vel sjekkes ut i alle fall.Jeg har sendt en henvendelse til statsarkivet i Kristiansand, men jeg vet ikke hvor stor kapasitet de har til å gjøre slike søk. Særlig Annas skifte kan det jo kreve noen timers arbeide å finne, ettersom vi ikke vet når hun døde. Så om noen har et ærend til statsarkivet i Kristiansand, og ledig tid, hadde det vært til stor hjelp om noen kunne ta seg bryet med å sjekke de aktuelle skifteregistrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Lie

Til Oddbjørn Johannessen, Kristiansand, 28.9.2006 08:10 (93) Vet ikke om det hjelper, men om du søker folketellingene i Norge foregikk de ca 1 februar. For mitt vedkommende har jeg utskrift for årene 1905(svært nøye skrevet),1908,09. Deretter har jeg et gap fordi de jeg søker utvandret for så og komme tilbake i 1915. Fra da av har jeg hvert år fram til 1921 hvor jeg da kan bruke levende kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.