Gå til innhold
Arkivverket

[#42028] Innsyn i kildemateriale yngre enn 60 år


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei!Jeg lurer på hvordan man må gå fram for å få innsyn i kildematriale yngre enn 60 år. Må man fylle ut et skjema? Gjelder det kun ens foreldre, besteforeldre, etc. eller går det også ann å sjekke søsken, tanter og onkler?Takknemlig for svar,Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anette,i dag morges leste jeg gjennom et fødselsregister her på DA (Skannet) fra 1916-1927. Der var det ført inn opplysninger om felere adopsjoner; hvordan stiller det seg i forhold til flg:'Det vanlige er at taushetsplikten varer i 60 år (forvaltningsloven § 13 c) - og det er da opplysningens alder man snakker om. For enkelte typer personopplysninger er det imidlertid fastsatt at taushetsplikten skal ha lengere varighet enn 60 år. Slike bestemmelser finnes til dels i særlover (for eksempel 100 år for personopplysninger innsamlet med hjemmel i statistikkloven), dels i bestemmelser gitt med hjemmel i forvaltningsloven (for eksempel 100 år for adopsjonsopplysninger).'Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Har de som skriver bygdebøker adgang til mer taushetsbelagt materiale + kirkebøker av nyere dato? Mange bygdebøker har med personopplysninger fra bare noen få år tilbake.Jeg har flere barndomsvenner som er adoptert; disse er nå i 50-åra. I bygdeboka (skrevet 1984) står en av dem oppført som adoptivbarn, de andre står som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei Marie!Prosjektet Porsanger-Slekter bruker kirkebøker frem til dags dato, mer om det her LenkeEllers er det mye vanlig at bygdebokforfattere sender ut spørreskjemaer for å skaffe informasjon som er innenfor sperrefristen.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.