Gå til innhold
Arkivverket

[#42030] I hvilke kirkebøker ble barna født på Askøy registret?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg har lett gjennom kirkebøkene fra Askøy etter barna til bl.a. Anton Kristoffer Haugland til og med 1927 men ueten å finne dem. Er det andre kirkebøker som barna som ble født på Søre Haugland, Askøy ble registrert i?Jeg håper at noen kan hjelpe meg her.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har sett på dette og det ser ut som at Askøy kanskje heller kom inn under samme som Laksevåg men at det ble forandring fra 1915 da Laksevåg ble skilt ut.Kanskje andre som vet bedre.Mvh.Birger F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

BirgerHaugland ligger mye mer sør enn Herdla, men jeg finner ingen kirke i nærheten. Jeg mener å huske at det skal være en kirke som heter Tveit som ikke ligger så langt unna, men er ikke sikker. Haugland ligger i nærheten av Kleppestø.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Søre Haugland (Haugland Søndre) hørte til Askøy i 1900. Askøy ble opprettet 1838, fikk 61 % av Fjell (på Sotra) i 1865 og avga 63 % til Laksevåg i 1918, fikk 32 % av Herdla og 11 % av Meland i 1964.Kirken var enten Tveit eller Ask. Skal se litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tveit var ikke bygget i 1927, men det kan være Ask eller Strusshamn. Ellers kan de selvsagt også være døpt på Laksevåg. Under gravminner finner jeg mange Haugland på alle gravplassene som er registeret. Søre Haugland ligger midt på Askøy. Nær Tveit kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WoW! Hjertelig takk for mange innspill.Til Arnfrid. Ja, det er riktig at under gravminner har jeg funnet noen, ikke mange. Karoline som var gift med Ole Johan Andersen Haugland fant jeg der, pluss et par andre. Men jeg har som sagt lette gjennom kirkebøkene for å finne etterkommerne til Anton Haugland som giftet seg i 1910 i Fjell med Oline fra Lokøy. Deres barn Karoline og Olav finner jeg, men så er det bom stopp. Jeg får prøve en gang til, men da må jeg ta det utpå natta, for nå tar det vel 5 minutter på hver side. Det blir for tregt!Jeg har navnene på de andre 9 barna, må bare finne når de ble født: Martha, Anton, Jacob, Bernhard, Erna, Magda, Egil, Svein og Gudrun som døde 6.2.1974, gift med Herman Pedersen.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, åpne skannet kirkebok, Fødselsregister Askøy, 1916-1928. La den være åpne og gå tilbake til debatten, klikk så på lenkene. da går det ihvertfall greit hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig, hjertelig takk skal du ha Arnfrid!Jeg begriper ikke hvorfor jeg ikke så dem da jeg gikk igjennom hele boka! Rett nok var det på natta, men tror heller at jeg var i feil kirkebok.Da får jeg se om jeg finner Martha, Egil og Svein.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.