Gå til innhold
Arkivverket

[#42032] Skredder Thomas Friis fra Bergen


Gjest Odd Villy Ovesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Villy Ovesen

I kirkebøker for Karlsøy, Troms (1766) finnes følgende innførsel:Confirmeret et Drængeb: Daab n: Ole avlet uden ægteskab af Olena Isaachsdtr ?? i Qvitnæss som udlægger til Barnefader n. Skræder Thomas Friis fra Bergen.Det var visstnok den relativt velstående Abraham Lochert på Kvitnes i Karlsøy som hentet denne skredderen fra Bergen oppover til Troms, for å få utført en del arbeider.Thomas Friis opphold i Karlsøy resulterte altså i fødselen til denne uekte sønnen Ole Friis. Ole Friis vokste opp i Karlsøy og ble gift ikke mindre enn fire ganger og ble opphav til en stor Friis-slekt i Karlsøy og de omliggende kommuner.Men hvem var så denne Thomas Friis?? Har funnet ut at der var en skredder Thomas Friis i Bergen på den tiden, gift med Marie Olsdatter. De hadde iallfall fire barn, nemlig Judithe (1758), Else Smith (1759), Johan Martin (1762) og Birthe Marie (1766).Paret ble viet i Domkirken 24 okt 1751 og brudgommen ble da innskrevet som Thomas Olsen Friis.Hvis noen kunne fortelle meg noe mer om denne Thomas Olsen Friis så hadde det vært kjempeflott. Er det sannsynlig at det er denne Thomas Friis som er far til Ole født i Karlsøy i Troms?? Hvor kommer denne Thomas Friis fra, hva er hans opphav??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Grunnen til at jeg har konsentrert meg om Thomas Olsen Friis, er den at han visstnok var skredder:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=2942&merk=2942#ovre>LenkeFaktisk 'mæsterskræder demoiss.' hva nå det enn måtte være.Thomas Friis gift med Maren Alida Echof var derimot 'gastgiæber' uten at det behøver å bety all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Demoiselle viser nok til brura - ein ser på dei andre yrkesbeskrivingane at det står enten 'e.' eller 'p.' til slutt, dette er nok standen til brura... (enkje eller pike)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Vurderte en stund muligheten for at de to Thomas Friis'er gift hhv. 1746 og 1751 kunne være en og samme person, men oppdaget etterhvert at Thomas Friis gift 1746 med Maren Alida Echof, hørte hjemme på handelsstedet Rugsund i Nordfjord og ganske sikkert var handelsmann og gjestgiver hele sitt liv.Se lenke: [url="http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/fylkesleksikon/853575.html>LenkeKan derfor se ut som at det er Thomas Olsen Friis, gift 1751 med Marit Olsdatter, som er den eneste mulige kandidat til det forannevnte farskap.Har funnet et spor som synes å bevise at det har eksistert en Ole Friis på begynnelsen av 1700-tallet i Bergen eller omegn, nemlig følgende dødsfall:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anna Petersdotters gravferd:'p.k. med l.p. og de 2 mindste kl.'betyr'på kirkebakken med likpreken og de 2 minste klokkene'NK er Nykirken i Bergen, nærmere bestemt på Nordnes.Forøvrig har vi vært innom denne familien tidligere;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Arnfrid: Mange takk for oppklaringen av disse kryptiske forkortelsene. Hva angår Ole Bernhoft Friis og Sara Holtermann, så kan disse ikke være foreldre til Thomas Olsen Friis, grunnen er ganske enkelt at de levde omtrent samtidig (Ole Bernhoft Friis f. 1727 ifølge FS, Thomas Olsen Friis antagelig født ca 1720-1730).Denne fargerike presten i Vanylven, Niels Thomasen Friis, kan kanskje være en mulig forfar til Thomas Olsen Friis. Han er jo tydeligvis farfar til Thomas Thomasen Friis (g. 1746 med Maren Alida Echof). Skulle likt å vite hvor mange barn han hadde og hva de het. Hvis han hadde en sønn Ole, så kunne han teoretisk også være farfar til Thomas Olsen Friis. Jeg har imidlertid ikke vært i stand til å finne ut noe særlig om etterkommere til Niels Thomasen Friis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God morgen,Med interesse har jeg ad omveier kunnet registrere temaet 'Skredder Thomas FRIIS fra Bergen'.Det er riktig at Ole Thomassön FRIIS i Karlsöy er sönn av Skredder Thomas Olessön FRIIS fra Bergen. Ole ble forresten hjemmedöpt av Madame LOCKERT för dåpen i 1766 som Odd Villy OVESEN nevner i innlegg nr. 1.Det stemmer også at Ole Thomassen FRIIS ble opphav til en stor slekt i Karlsöy og de omliggene kommuner, - ja selv ned hit til den Franske middelhavs kyst.Så godt som alle etterkommere av Ole Th:sön FRIIS's hele 4 ekteskap er registrert av det tidligere KFA prosjektet, Konst Familie Archief. KFA er nå lagt inn under Maren BUGGE-KONST Stiftelsen som ble opprettet den 4. juni i år. Datumet er 145 års dagen for Maren Mathiasdatter BUGGE HÖIER's födsel - hun var gift med Johannes Hanssön HÖIER KONST, begge av SCHANKE slekt.Thomas O:sön FRIIS og Maren BUGGE-KONST's etterkommere er naert beslektet, blant annet via Hildora Fredericka Paulina Hansdatter BRUNSTRUP (HEGGELUND) FRIIS 1883-1923 - gift BANGSUND GABRIELSEN i Karlsöy.Kan bare nevne at Hildora også stammer fra BUGGE slekten på morssiden via Else Maria FALCH Christensdatter ARILD BUGGE födt 1774. Arnfrid MAELAND henviser til BUGGE-slekten i innlegg nr. 9.Jeg har ikke tilgang til de nödvendige data akkurat nå men vil komme tilbake til saken ved en senere anledning.MvhThomas FRIIS (dog ingen Skredder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,slekten Friis i Tromsø har laget slektsside. Der er flere av de Thomas nevner i (13) med, likeså Thomas Friis og Olena Hansdatter (Kvitnes), med deres sønn Ole Thomassen Friis. Både Thomas og Oleanas foreldre synes forøvrig ukjente.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Takk til alle sammen for mange gode innspill. Kanskje svaret på mitt opprinnelige spørsmål ligger i noe av den litteraturen som finnes om Friis-familien, jeg får vel bruke litt tid på biblioteket.Den grenen av Friis-familien som er opphav til Tromsø-nettsiden kjenner jeg godt til, og det var faktisk etter en diskusjon med et av familiemedlemmene ang Thomas Friis, at jeg la ut denne etterlysningen. Olena Hansdatter er forresten en feiltolkning av kirkebøkene. Det riktige skal være Olena Isachsdatter, og hun er sannsynligvis datter til Isach Povelsen som var tjener på Kvitnes-gården på den tiden.Se lenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjempebra Odd Villy,regner med at Thomas Friis Konst kommer med flere innspill etter valget i Sverige. Thomas og jeg har sammen prøvd å finne ut av en del av Bugge-slekten, som da både han og jeg ætter fra. Husk å holde oss oppdatert om du skulle finne noe, vi har fortsatt ikke full klarhet i Bugge-slekten. Se her LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften,Bare en kort kommentar vedrörende FRIIS i Karlsöy.Likesom Thomas FRIIS fra Bergen har en helt annen FRIIS stor etterslekt i Karlsöy og ellers i Nord-Troms.Nemlig, Lensmann i Astafjord, opprinnelig fra Molde, Hr. Jacob Bastian Christian MUNCH FRIIS 1768-1822.Jacobs datter, Abelone Jacobsdatter BERG FRIIS som var födt i 1803 var gift to ganger i Karlsöy.Rundt 1823 med GRAAGAARD og rundt 1829 med HEGGELUND.Hennes etterkommere er også naert relatert til ovennevnte BUGGE, SCHANKE, KONST og HÖIER.Se mer om denne FRIIS slekten i Karlsöy på Per NERMO's homepage.MvhThomas FRIIS (dog ingen Lensmann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei igjenVar ikke i stand til å finne ut noe mer om Thomas Olsen Friis' foreldre, så jeg hadde egentlig lagt denne saken på is, men så kom jeg over noe interessant mens jeg holdt på med helt andre ting. I 1760 døper Niels Johansen Borlund (Kobbenes i Lyngen) og hustru Ingebor Johansdatter Wormhuus sønnen Johan. Blant fadderne finnes følgende innført i kirkeboka:Hr. Ole Friis Past: til Koutokeino.Ingebor Wormhuus er av Figenschou-slekt, hun er niese til Hans Juul Figenschou som drev handelshuset Figenschou på Kvitnes frem til han omkom på sjøen i 1756 (hans enke Rebecca Heggelund fortsatte driften sammen med sin nye ektemann Abraham Lockert).Figenschou-familien drev jektefart på Bergen og hadde følgelig nære forbindelser med mange Bergens-familier. Kan det være at pastor Ole Friis kommer fra samme familie som skredder Thomas Friis??Til Arnhild og Thomas: Morsomt at dere begge har Bugge blant deres forfedre, da jeg selv også har Bugge-aner (den barnerike Henrik Paulsen Bugge på Vega er min 6xt-oldefar.Til Per Nermo: Problemet er at man ikke kjenner til hvilken Friis-familie denne skredder Thomas Olsen Friis tilhører, følgelig er det vanskelig å si noe om slektsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt også interessert i å vite om Niels Thomassen Friis (residerende pastor Bergen fra 1699) kan være i slekt øvrige Friis nevnt i denne debatten, selv om disse ikke nødvendigvis er i slekt med skredder Thomas Friis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Det står noe om dette på s 90 i en nevnte oppgaven, at hustru Magdalena gm Didrik Friis, muligens har vært en Thomasdatter, søster til Lille Jon, datter til Lille Thomas og Dorothe Thomasdatter. Det foreligger ingen sikker dokumentasjon for dette, iflg, Leganger, flere muligheter drøftes tidligere i oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.