Gå til innhold
Arkivverket

[#42052] Fogd Hans Hansen Brun, Gulen i Sogn


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei AlvJeg sakset dette fra Goggle:'Eg har diverre ikkje funne mykje om fogden Hans Hansen Brun. Han var fogd i Ytre Sogn Fogderi i perioden 1662 - 1683. Brun hadde embetsgarden Skåsheim i det noverande Balestrand kommune. (Jfr. Laberg, John: Balestrand Bygd og ætter, Bergen 1934, ss. 294-295). Elles vil eg sterkt anbefale deg å kontakte Statsarkivet i Bergen som sit på futearkiva'Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Alv Edvardsen

Kan noen si om det er noen sammenheng imellom denn fam Brun og den Elen Christense Bruun, f.c. 1689, som var g. i Lødingen og dr. av Christian Brun, kpt.l. v. N.fj. Dragoner, f.c. 1669, ant fra Christiansand, - g.m. Elen Rasbech. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Nu vet jeg ikke hvor godt du kjenner disse slektene, men jeg har en annen sak som kanskje kunne løses samtidig. -- Elen Christense Bruun som var f.c. 1689, var g.1.m. klokkeren i Lødingen, Arent Jacobsen. Deres barn fikk litt forskjellige 'slektsnavn', antagelig etter forskjllige forfedre. - Bl.a. hadde de en sønn, Arnoldus Schiøtt, f. 1739. - Det jeg da lurte på, var om man kjente til hvor dette navnet Schiøtt kom ifra ? - Moren til Arent Jacobsen, er det skifte e. på Hemnes i Helgeland i 1758.- På samme sted var det tidl. noen Schiødt, men ingen med navn som kan kobles til noen av foreldrene til Arent. - Spørsmålet er da om det kan være fra denne 'Bruun siden' ? Eller ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har notert meg mellomnavnet som Schytte og ikke Schiøtt. Jeg vet ikke hva som er riktig.Het foreldrene til klokker Arent Jacobsen - Jacob Jacobsen og Inger Arntsdt.?Jeg kjenner ikke til noen av delene i den direkte linja hos Brunene. Men hva som finnes på morssiden til Elen vet jeg ikke. Moren var Elen Seiersdt. Rasbeck og der har jeg notert meg at hun var datter av major Zeier Christensen Rasbeck og Karen Pedersdt. Hjort.Er ikke Schytte et prestenavn. Kan det har vært en prest i Lødingen som het det eller f.eks. i Hemnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha. - Vel, dette gav vel ikke noe svar egentlig. - Men man kan vel kanskje da formode at det kan ha vært noen sletsforbinfelse / oppkalling fra noen av Elen Christenses fam. Dette altså vedr. denne sønnen Arnoldus Schiott/ Skytte.(? skrevet litt ulikt.) -- Elen Christense var g.1.m. Arent Jacobsen, sønn av Jacob Jacobsen og Inger Arntsdr. - Ingers foreldre skulle jeg gjerne ha hatt rede på, men det lar seg vel ikke gjøre. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ingen ting om Inger Arntsdt. og Jacob Jacobsen.Jeg holder en knapp på at sønnen Arnoldus S. ble oppkalt etter presten i Lødingen. Det ville jo ikke være så rart siden faren var klokker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.