Gå til innhold
Arkivverket

[#42059] Rauland, Telemark: Olav Johnsen og Signe Olavsdatters foreldre


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Olav Johnsen og Signe Olavsdatter giftet seg i Rauland, Telemark 18.01.1845, ref. Scannet kirkebok Rauland MINI 1, 1814-1859. Ingen foreldre er oppgitt i kirkeboken, - innførselen er kun ”Ole Jonsen Ødegaarden, 30 og Signe Olsdtr. 20.” Ifølge denne innførselen skulle Olav (Olaf, Ole) være født ca. 1815 og Signe ca. 1825.Olav døde mellom FT 1865 og 1875, og finner en Olaf Johnsen, Heimestøl død 11.10.1873, da innført som 62 år. Fødselsåret skulle dermed være ca. 1811.Scannede kirkebøker for Rauland går kun tilbake til 1814, men finner i Rauland MINI 1, 1814-1859 under Confirmerede hele 3 Ole Johnsen med noenlunde aktuell fødselsdato:- Konfirmert 15.11.1829 nr. 14 Ole Johnsen Lien, døpt 23. Marts 1811, foreldre John Henriksen og Aagot Olsdatter, samt- Konfirmert 07.11.1830 nr. 4 Ole Johnsen Narrydalen(?), døpt 1. søndag i Advent 1812, foreldre John Tallefsen, R.... (stedsnavn vanskelig å tyde), Ingeborg Olsdatter.- Konfirmert 07.11.1830 nr. 5 Ole Johnsen Lien, døpt 01. Jan. 1815, foreldre John Olsen og h. Anne R---dtr (vanskelig å tyde). Dernest følger en uleselig mld. som ender med 26. juni 1831.For Signe Olavsdatter finner jeg ingen konfirmasjon i tilgjengelig materiale, hverken i Rauland MINI eller klokkerbok. Men Signe behøver jo ikke være fra Rauland, - fødested er ikke oppgitt ved giftermålet i 1845.Er det noen som har tilgang til Rauland klokkerbok mellom 1843-1849, evt. andre kilder, som muligens kan kaste lys over opphavet til Olav Johnsen og Signe Olavsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Dette er litt merkelig, for det ser ut til at Olav/Ole Johnsen har giftet seg to steder på samme dag! Det står nemlig i FamilySearch VRI, som er avskrift av kirkebøker (og det som er mest å stole på i FS) at de giftet seg i Vinje 18. januar 1845:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index NorwayOle JOHNSEN Age At Marriage: 30 Birth: abt.1815 Father: John TALLEVSENSpouse: Signe OLSDR Age At Marriage: 20 Father: Ole HALVORSENMarriage: 18 Jan 1845 Place: Vinje, Telemark, NorwaySource Information: Batch Number: M426082 Source Dates: 1843 - 1849Film or Fiche Number: 278315 Collection Details: Vinje; Den Norske KirkeTre barn fant jeg også døpt i Vinje [men de kan jo være født i Rauland]:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway1. John Birth: 29 Jan 1845 Christening: 09 Feb 1845 Place: Vinje, Telemark, Norway Father: Ole JOHNSEN Mother: Signe OLSDR2. Olaf Birth: 14 May 1847 Christening: 06 Jun 1847 Place: Vinje, Telemark, Norway Father: Ole JOHNSEN Mother: Signe OLSDR3. Tallev Birth: 03 Sep 1849 Christening: 30 Sep 1849 Place: Vinje, Telemark, Norway Father: Ole JOHNSEN Mother: Signe OLSDRSource Information: Batch Number: C426082 Source Dates: 1843 - 1849Film or Fiche Number: 278315 Collection Details: Vinje; Den Norske KirkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk Laila for masse nyttig informasjon for å kunne gå videre med Olav Johnsen og Signe Olavsdatter.Jeg er enig i at det er noe merkelig med disse innførslene. Foruten Olav og Signes ekteskap (innført uten foreldre og forlovere), har jeg funnet alle de 3 barna du nevner (samt 3 barn til nevnt i FT 1865) i Rauland MINI nr. I 1814-1859 (alle barna innført uten faddere). Når jeg i kveld i scannet kirkebok Vinje MINI I 4 1843-1869 har sjekket alle de FS-opplysningene du fant, finner jeg alle de samme innførslene, men der med fedre/forlovere/faddere oppgitt!! Det virker nesten som om Rauland MINI har vært en slags kladdebok for Vinje MINI, for de har neppe giftet seg/blitt døpt i 2 forskjellige kirker!Dessverre kjenner jeg ikke grensene mellom Rauland og Vinje på den tiden (nå er vel Rauland en del av Vinje kommune), og jeg er heller ikke lokalkjent med hvor bostedene til denne familien lå i forhold til nærmeste kirke. Men det var kanskje ikke uvanlig å registrere begivenheten et kirkested for så å gjennomføre handlingen på et annet. Trodde det var klokkerbøkene som stort sett ble benyttet til slike forhåndsregistreringer, men Vinje kirkebok inneholder iallfall alle de vitale opplysningene det er vanlig å finne, så jeg skal ved leilighet sjekke der om jeg også finner de 3 siste barna dobbeltført, evt. andre begivenheter. Jeg fikk uansett hjelp av deg til å kunne gå videre med denne familien, - tusen takk nok en gang.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Vinje MINI 1843-69 er i perioden 1843-59 felles for både Vinje og Rauland sokn. Rauland MINI 1814-59 går i 1843 over frå å vera ministrialbok til å bli klokkarbok. Frå 1860 er det egen MINI bok for Rauland. Bakgrunnen for dette er at Rauland blei skilt ut frå Vinje som eigen kommune i 1860 (og slått ihop att i 1964)Ellers var Olav Jonson fødd i Nordstoga i Vinje og døypt 1.advent 1811 i Vinje. Foreldra var Jon Talleivson f. 1772 på Bøle i Åmotsdal og Anne Lavrantsdotter f. 1776 på Øygarden, gift 1801 i Vinje. Det er han som blir konfirmera 7.nov 1830 og faren og andre kona er då på husmannsplassen Nusvikdalen i Rauland.Signe Olavsdotter er fødd 8.okt. 1825 på husmannsplassen Tveiti på Rauland. Foreldra var Olav Halvorson, f.1781 på Kjellingtveit og Anne Olavsdotter f.1794 på Hovden, gift 1816 i Rauland.Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk Aslak for forklaringen på de dobbelte innførslene i Rauland og Vinjes kirkebøker i enkelte perioder.Og enda større takk for alle opplysningene om Olav Johnsen og Signe Olavsdatters foreldre, - nå ble det plutselig masse å bygge videre på. Det er helt utrolig hvor mye flott hjelp man får på dette forum når en selv står fast.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.