Gå til innhold
Arkivverket

[#42062] Michel Nielsen Aagotnes i Sund, Hordaland. Hvem var foreldrene hans?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1701-manntallet finner jeg Michel på gården Aagotnes som 32 år gammel oppsitter og odelsbonde. Der er også hans 4 år gamle sønn Michel.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=1701sba&gardpostnr=1219&merk=1219#ovre>LenkeFaren hans er trolig Niels Nielsen 80 år gammel oppsitter og odelsbonde.Da er det trolig den samme Niels Nielsen jeg finner som oppsitter på samme gård 45 år gammel i 1666-manntallet.Ved koppskatten i 1645 er der imidlertid ingen Niels på gården.Lenke Alt tyder derfor på at Niels Nielsen f. ca 1620 må komme fra et annet sted. Men hvorfor er han da odelsbonde på Aagotnes senere?Den eneste Niels Nielsen i koppskatten i Sartor skipreide 1645 er denne karen på Algerøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver en gang til. Er der noen med god kunnskap om folket i Sund og Øygarden som vet noe om Michel Nielsen Aagotnes og hans opphav? Alle opplysninger mottas med stor takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Hei.Norvald Austarheim fortel i 'Fjell Gard og Ætt' om ein Nils Nilsen Ågotnes, alder 45 år, som bruka 1 1/2 våg fisk i Ågotnes i 1665. Han hadde tenestekaren Anders Monsen.Vi er lova at neste bind av bygdeboka skal koma til jul, og omtalen av Ågotnes vert med i dette bindet.MVH Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Magne Solsvik

HeiNils Nilsen som er nemd på Algrøy finn du i Fjell Bygdebok band 2. Side 582. Eg trur ikkje denne Nils har noko med din Nils på Ågotnes å gjera.Med venleg helsing Magne Solsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.