Gå til innhold
Arkivverket

[#42065] Anne Berntsdatter og Anne Olsdatter i Modum, hvem var deres foreldre?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Da jeg med stort hell tidligere har fått hjelp fra Forumet, prøver jeg meg igjen og håper at noen kan hjelpe meg med to av mine tipp-tippoldemødre:a) Anne Berntsdatter, som døde på Hovde-eie i Modum 43 år gammel 15. mars 1832. Hun var gift med Knud Olsen Echen/Eikje (jfr. innlegg 41037 og 41901). Ekteskapet ble inngått i Østre Fredrikstad 24. november 1815 (han var 'commandersersjant'). Alt tyder på at han var fra Sigdal, dit de flyttet rundt 1825. Var så en kort periode i Krødsherad, før de kom til Modum. MEN hvem var hennes foreldre????b) Anne Olsdatter (Nymoen). Hun døde 25. januar 1848 (jfr. innlegg 41530), 60 år gammel. Giftet seg i Modum 5. september 1807 med Hans Andersen (Nymoen). I likhet med Anne Berntsdatter, har jeg ikke tilgang til kirkebøkene, og navnet på fedrene er ikke oppgitt i FS i forbindelse med ekteskapene, så atter en gang håper jeg på hjelp 'der ute'....Jeg TROR at Anne kan være datter av Ole Ellevsen (død før 1801) og Ragne Pedersdatter, gift 7. desember 1782 i Sigdal (de er registert på Modum året etter), men det er forskjell på å tro og VITE.vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge FS er det døpt 3 Anne Olsdatter i Modum i 1788You searched for: Anne Olsdatter, Any Event, 1786 - 1790, Norway Exact Spelling: Off Batch Number: C428543 Vital Records Index / Norway - 4 Select records to download - (50 maximum) 1. Anne Catrine OLESDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 08 Jul 1786 Modum, Buskerud, Norway 2. Anne Kirstine OLESDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 08 Sep 1788 Modum, Buskerud, Norway 3. Ane OLESDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 20 Sep 1788 Modum, Buskerud, Norway 4. Anne OLESDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 20 Sep 1788 Modum, Buskerud, NorwayDen siste som er født 20.9 og døpt 28.9. har far Ole Ellevsen og mor Ragne Pedersdatter.Blant døpte i Modum finner jeg ingen Anne Berntsdatter i passende alder - kun denneYou searched for: Anne Berntsdatter, Any Event, 1780 - 1800, Norway Exact Spelling: Off Batch Number: C428543 [refine search] Vital Records Index / Norway - 1 Select records to download - (50 maximum) 1. Anne BERNTSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 13 Mar 1793 Modum, Buskerud, NorwayDenne Anne er født 13.3 og døpt 25.3.1793 - foreldre Bernt Jørgensen og Mari OlsdatterOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk til deg, Odd Brede - jeg 'snuser' videre....Når det gjelder Anne Berntsdatter, kan hun like godt være fra Sigdal eller Fredrikstad, så der er jeg blank, men jeg hadde håpet at navnet på faren sto i kirkeboka for Fredrikstad (Glemmen)da de gifte seg i 1815. NB: da sønnen Bernt ble konfirmert i Snarum kirke 14. oktober 1838, står det følgende under foreldrene (som begge da var døde): 'Knud Eken og Anne Berntsdtr. af Fredrikstad'. Jeg har tolket dette sånn at de hadde bodd i Fredrikstad tidligere, MEN det kan kanskje bety at Anne var fra byen???Når jeg skriver at jeg TROR at Ole Ellevsen og Ragne Pedersdatter er foreldrene til Anne Olsdatter, henger det sammen med navneoppkalling av barna hennes + at flere Ellef/Ellefsdtr. går igjen som faddere (Ole og Ragne fikk sønnen Ellev i 1786), men jeg skulle gjerne ha sett kirkeboka fra 1807 - i håp om at faren er oppført.hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Når han flyttet til Sigdal så tales det på den tid om Sigdal prestegjeld som dengang også innbefattet Krødsherad. Ved søk i 1801 på Anne Bentsdatter med mange forskjellige stavemåter får jeg opp 13 i Østfold. Fredrikstad har bare en. Fredriksten hadde to. Alle er av alder uaktuell. De andre har jeg ikke sjekket.Modum hadde bare en Anne Bentsdatter i 1801 bodde på hilsen 45 år ugift syster til Peder Bentsen.I Buskerud fant jeg bare 9 i 1801. Av disse er det bare en som er interesan. Bodde i Storgaden i Bragernes: 2111 Bent Pedersen Husbond 35 (år) Enkemand 1ste gang Arbejdsmand. (med datter)2112 Anne Bentsdtr. Hans datter 8 (år)Denne jenta fra Bragernes er interesan. Ble hun f.eks bortsatt til Modum eller flyttet faren med henne? Kanskje giftet han seg igjen. Legg merke til navnelikhet med de ovenfor nevnte på Modum (uten at det bekøver å bety noe) Har noen mulighet for å sjekke konfirmant og vigselsprotokollen for modum etter fra ca 1801 - 1814. Dette behøver ikke å ha noen sammenheng, men det kan være et spor. Hilsen Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og takk for opplysningene, Olav Åge!Enig med deg at 'Drammens-Anne' er spennende! Mitt håp er nå at noen har tilgang til kirkebøkene for Modum, både når det gjelder det du skriver, men også vielsen til Hans Andersen og Anne Olsdatter 5. september 1807, samt vielsen til den andre Anne (skulle ønske de hadde litt mer uvanlige navn....), Anne Berntsdatter (eller Bentsdatter, selvfølgelig) og Knud Olsen Echen, 24. november 1815 i Østre Fredrikstad.hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Nå har de aktuelle kirkebøkene blitt lagt ut, og jeg er er blitt 'styrket i troen' på at foreldrene til Anne Olsdatter var Ole Ellefsen og Ragne Pedersdatter. Riktignok står det ikke noe sted i klartekst, men Ole og Ragne får mange barn - en av dem er Anne, døpt 28. september 1788 - og jeg finner igjen mange av de andre som faddere til Hans og Annes barn. De giftet seg 5. september 1807 og forloverne var Eric Pedersen Kopland og Cornelius Carlsen Koplandseie.Enken Ragne (50) 'på legd' og tre av barna (inkl. Anne, 10 år, men rett alder skulle vært 13) bor på Kopland i 1801. Ragne ble tidlig enke, hun begravde sin mann på Langfredag 1792, samme dag som det yngste barnet ble døpt, Oline......Ole og Ragne giftet seg i Sigdal, 'Soldat Ole Elevsen og pigen Ragne Pedersdatter, 7. desember 1782', men var kommet til Modum da det første barnet, Ellen, ble døpt, 21. april 1783. Som nevnt, er jeg så sikker jeg kan bli på at jeg har funnet de rette foreldrene til Anne Olsdatter, men tar gjerne imot kommentarer.MEN Anne Berntsdatter gjenstår. Flere tips har kommet, og jeg har sjekket litt nærmere på Anne i innleggene 2 og 3. Anne, døpt i Modum 25. mars 1793, virker særlig interessant, selv om hun skulle vært noe eldre, jfr. alderen på 43 da hun døde i 1832 (men er det en ting jeg har lært, så er det at oppgitt alder ikke alltid stemmer). Denne Anne er 'uægte' datter av Mari Olsdt. Hougrud (tror jeg det står), som utla enkemannen Bernt Jørgensen som barnefader. Her har vi i såfall både Bernt og Mari, som to av barna til Anne og Knud Olsen Eikje/Eken ble døpt, og i tillegg 'Jørgensen' (navnet Hans Jørgen kom inn i familien med en av sønnene til Anne og Knud). Jeg legger ut en lenke, som jeg håper fungerer, og vil gjerne ha tilbakemelding hvis noen kjenner til denne Anne (Bernt giftet seg på nytt i 1796 og bor som husmann og maler på Drolsum i 1801). Lenkevennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis Anne Berntsdatter selv har en sønn ved navn Bernt, kan det tyde på at hun var født i ekteskap, da det ikke var vanlig å kalle opp fedrene hvis man var født utenfor ekteskap, dersom foreldrene ikke siden giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg er ikke ukjent med det, Svein Arnolf, men et 'unntak' hadde passet så bra: Bernt, Jørgen og Mari! Nåja, det finnes en mulig Anne i Drammen: Dragon Bendt Pedersen og Live Evensdtr. Bragerøen døpte datteren Anne i januar 1794, og det er henne Olav Åge viser til i innlegg 4. Jeg 'jobber' også med henne,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jon Torp

Anne Berntsdatter er litt av en nøtt. Fant innflyttinga til Modum i 1831: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Klokkerbok nr. I 2 (1824-1832), Innflyttede 1831, side 615-616. Lenkehar du griseflaks ligger innflyttingsattesten fortsatt i prestearkivet for Modum 1831. På statsarkivet på Kongsberg. Finner du den behøver den dessverre ikke å si noe om Anne Berntsdatters opphav. Men den KAN gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

takk for tipset, Jon - jeg skal undersøke nærmere. I mellomtiden snuser jeg litt på dåpen til barna deres, og selv om mange av fadderne helt klart er 'kolleger' av faren, KAN det jo være et spor eller to hva gjelder Annes opphav.Jeg har hele tiden trodd at Anne var var Buskerud, og at 'hun reiste til Fredrikstad for å gifte seg med Knut'. MEN han KAN jo ha funnet sin bedre halvdel i Fredrikstad???? De giftet seg bare 14 dager før Ole ble født, så her er det rom for mange muligheter...5. januar 1794 blir Anna Maria Bentsen døpt i Fredrikstad, datter av Bent Bentsen og Kirsten Andersdatter. I 1801-tellingen finner jeg dem på Watterland (han døde 12. april 1801, 75 år gammel). Noen datter som heter Anne står ikke der, men jeg har ikke funnet henne under 'døde'. Det er mulig at dette er et skikkelig sidespor, men hvis noen hadde peiling på Bent Bentsen, hans andre kone Kirsten og barna deres, hadde det vært flott. Anne burde vært født rundt 1789, jfr. oppført alder på 43 da hun døde i 1832, men jeg har sett større avvik.Så tilbake til dåpen to de to eldste barna til Anne og Knut - jeg klarer bare delvis å tyde hva som står, og håper på hjelp. Jeg klarer bare å få lenke til Bernt, men Ole ble døpt 2. februar 1816. Lenke (Bernt, døpt 22. mai 1818).All hjelp mottas med takk!!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.