Gå til innhold
Arkivverket

[#42067] Brekke/Brekkestølen Voss, etter 1814, - hvor ble det av Ole Michelsen Brekke's


Gjest Solfrid Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Haugland

Søker etter familien Ole Michelsen Brekke f.1757 g. m/ Johanne Ulriksdtr. f.1767. De soknet til Vangen kirke på Voss, og bodde i Raundalen på h.m.plassen Brekkestølen. De hadde barna: Martha Olsdtr. f. ca. 1795, Lars f. ca.1798, Gunilde f. ca. 1799 og konfirmert 1814 i Vangen kirke, Synneva f.1803, Knut f.1805-død1815, Brithe f. 1809. I folketellingen 1801 er bostedet Brekke i Raundalen. Hvor det ble av denne familien, skulle jeg likt å få vite. mvh Solfrid Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

I avskrifter av kyrkjebøker under garden Brekke i Raundalen, finn eg inderste Johanne Ulriksdtr Brekke død 13/5-1846, 85 år gamal. Lurer på om dette kan vera Johanne? Om ho var fødd i 1767, skulle ho vera 79 år i 1846, men det var vel vanleg med 'store' avvik på fødsel/alder på denne tida. Ole finn eg ikkje. Har kikka litt på nærliggjande gardar.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Takk skal du ha. Ulriksdtr. er det vel ikke så mange som heter, så dette er sikkert den rette Johanne. Men jeg ga litt feile opplysninger i etterlysningen min, her er det riktige:Johanne hadde en datter Kari f. 1784 i Vestre Slidre. Denne Kari er det som giftet seg med Ole Michelsen Brekke i 1791 (den gang soldat i Aurland). De ble bosatt på Brekkestølen og fikk de barna jeg nevnte forrige gang. Jeg finner hverken Kari, ektemannen Ole Michelsen eller noen av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Takk skal du ha. Ulriksdtr. er det vel ikke så mange som heter, så dette er sikkert den rette Johanne. Men jeg ga litt feile opplysninger i etterlysningen min, her er det riktige:Johanne hadde en datter Kari f. 1784 i Vestre Slidre. Denne Kari er det som giftet seg med Ole Michelsen Brekke i 1791 (den gang soldat i Aurland). De ble bosatt på Brekkestølen og fikk de barna jeg nevnte forrige gang. Jeg finner hverken Kari, ektemannen Ole Michelsen eller noen av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Takk skal du ha. Ulriksdtr. er det vel ikke så mange som heter, så dette er sikkert den rette Johanne. Men jeg ga litt feile opplysninger i etterlysningen min, her er det riktige:Johanne hadde en datter Kari f. 1784 i Vestre Slidre. Denne Kari er det som giftet seg med Ole Michelsen Brekke i 1791 (den gang soldat i Aurland). De ble bosatt på Brekkestølen og fikk de barna jeg nevnte forrige gang. Jeg finner hverken Kari, ektemannen Ole Michelsen eller noen av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Akkurat! Ja, då blir det eit heilt anna navn å 'leite' på. Skal sjå kva eg får tid til før eller etter jobben i morgo.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Etter å ha finlese dei tre innlegga dine (identiske), finn eg noko som slett ikkje stemmer. Kari, fødd i 1784 kan ikkje ha gifta seg i 1791, berre 7 år gamal. Det er noko som ikkje stemmer her!Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Beklager feilen min! Som du sier til slutt - du finner noe som ikke stemmer. Jeg kom til det samme etter at jeg hadde lagt inn siste innlegget. Jeg har sett mer på saken, og fant at det er Johanne Ulriksdtr. som er ble gift med Ole (Olav) Michelsen Brekkestølen, og de har altså alle de barna jeg har nevnt. Jeg har funnet familien omtalt i bygdebok for Voss: Vossaboki b.3 side 403. Jeg undres om de kan ha flyttet fra Brekkestølen og Voss. Solfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav J. Ellingsen

I den nye gards- og ættesoga for Undredal og Nærøy i Aurland kommune, finn eg Ole Mikkelsen og Johanna Ulriksdtr. oppførde som husmenn under garden Ramsøy. Til same garden kom foreldra til Johanne, Ulrik Hansen og Gunhild Nilsdtr. frå frå Ringsaker i 1787. Johanna er oppført med to søstre som vart gifte til husmannsplassar i Nærøy sokn. Ole og Johanna sin eldste son, Mikkel Johannes, vart fødd i 1791. Seinare flytta dei til Brekkestølen i Raundalen. Etter som Johanna døydde på Brekkestølen, har truleg familien vorte verande i Vossaområdet. I gravplassprotokollen for Skiple gravplass er Johanna Ulriksdtr. nemnd husmannskone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Takk for innlegget, har du den nye boken av Åsmund Ohnstad ? Den var forholdsvis godt oppdatert. Johanne Ulriksdtr. og Ole Michelsen's barn skulle jeg tro finnes omkring i Vossaområdet. Men det har vært umulig å finne dem. Så derfor lurer jeg på om de er utflyttet og hvor til ? Jeg kommer i alle fall ikke lenger selv. Har jobbet med slekten til Johanne, hennes søsken og forfedre tilbake til Hedmark i lang tid. Er du i samme slekten ? Solfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.