Gå til innhold
Arkivverket

[#42071] TRØNDERANER: Kolvereid - Nærøy - Skogn - Stjørdal mv.


Gjest Tom Erik Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Grannes

Min farfars mor Elise Gurine Johannesdatter ble født i Kolvereid 13. mai 1869. Hun var datter av2 Johannes Iversen Prestvik, født 16. feb. 1833 i Skogn (i Levanger eller på Buran?) og3 Cesilie Pedersdatter Rotvik/Byevald??), født i 1831 i Skogn.Jeg finner foreldrene gift på Stensvig i Kolvereid i Ft 1865. Jeg finner også Johannes gift med ny kone på Sandneseng i Nærøy i Ft 1900.MEN jeg finner ikke Elises familie i Ft 1875. Er den ikke kommet med eller er det jeg som ikke er flink nok til å lete.??På grunnlag av folketellinger og noen digitale anetavler kan det se ut som om Elises besteforeldre og oldeforeldre er følgende:4 ff -Iver Olsen Buran/Bjørndal, f. ca 1810 på Buran i Skogn eller i Stjørdal, oppvokst og bruker på Buran frem mot ca 1850,i Ft 1865 finner jeg han på Bjørndal i Nærøy.5 fm -Anne Johannesdatter Hallan, f. ca 1810 på Hallan i Skogn eller i Stjørdalen 6 mf -Peder Hansen, født ca 1798 på Moe store i Alstadhaug i Skogn, bor på Moe i Ft 1801, i Ft 1865 bor han på Byahaug i Skogn.7 mm -Birite Sevaldsdatter, f. ca 1797 på Eggen nedre i Skogn.oldeforeldre8 ff f -Ole Iversen, f. ca 1776 i (Gressetgjerdet??) i Hegra i Stjørdaøen, senere bruker av Buran i Skogn.9 ff m -Inger Pedersdatter, f. ca 1783 i Stjørdalen 10 og 11 ukjente12 mf f -hans Halvardsen, f. ca 1774, bosatt på Moe store i Skogn i 1801.13 mf m -Sidsele Arntsdatter, f. ca 1770, Moe st i 1801.14 mm f -Sevald Jonsen, f. ca 1755, bosatt på Eggen nedre i Skogn i 1801. 15 mm m -Karen Olsdatter, f. ca. 1856, Eggen n i 1801.-------------Kan noen hjelpe meg med å finne Elise Gurine i Ft 1875?-Hvis noen med lokalkunnskap kan korrigere eller utfylle det jeg mener å vite om Elises aner vil dette være velkomment.-Jeg har selvsagt tenkt å følge opp anesporene selv . Hvis noen kan hjelpe meg med å peke på aktuelle bygde-/gardshistorier ville jeg være meget takknemlig.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Vidar Bredesen

Hei Tom Erik !Takk for sist! Som du kanskje husker er vi i samme slekta (min oldefar var bror av din oldemor Elise Gurine). Jeg har vel det meste komplett av Elise's aner (sålangt kildene rekker...); og mye annet materiale om folka. Hvis du er interessert kan vi godt fortsette å utveksle info. Ta gjerne kontakt pr e-post. Jeg har alle bygdebøker for Nærøy/Kolvereid og deler av Skogn.Mvh Per Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det står litt om Sevald Johnsen Lennes på Eggen nedre i Skogn Historie X Midt-Skogn 1, bl.a. at han var sønn av John Andersen og Marit Sevaldsdtr Landstad i Verdal, men dette har kanskje Per Vidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei Per Vidar... Hyggelig med en firmenning som reagerer så kjapt. Jeg var ikke klar over at du satt på anespor bakover i tiden men er spent på å få se det du har.Forsøker å kontakte deg på din @online-adresse.Arnstein: Takk for svar. Jeg får se hva Per Vidar har og derefter vurdere om det er grunnlag for å reise nye spørsmål om mine trønderaner.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.