Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Thor Atle Olsen

[#42081] Randi Nielsdatter, f. 1732, Oppdal, Sør-Trøndelag

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Er det noen som vet opphavet til Randi Nielsdatter, f. 1732 i Oppdal og gift med Bersven Bjørnsen, f. 1718 Hevle, Oppdal. Hun var antagelig hans andre ektemake. Felles barn: Niels og John, f.hhv. 1758 og 1759.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Væhn (1865 Veen) ser ut til å være gårdsnavn i Kvikne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Atle Olsen

Ja, dette har jeg sett, men hvor er Væhn, Kvikne.? Gårder i Oppdal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Kvikne ligger idag i Tynset kommune (Hedmark)- lengst vest og grenser mot Oppdal kommune ST. I FT 1801 Qvekne (eget pr. gj.) og i denne FT er det kun nummer og ikke navn på gårdene. I Kvikne FT 1865 og 1900 finner jeg Veen som gårdsnavn, men har ikke klart å finne ut akkurakt hvor gårdene ligger (idag er det sannsynligvis en annen stavemåte?). Det er ikke langt mellom Kvikne og Oppdal. Jeg er dessverre ikke lokalkjent - kanskje dukker det opp noen som er det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Ven ligger like ved kirka i Kvikne (Statens kartverk). Det finnes bygdebok for Kvikne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Atle Olsen

Kjempeflott, nu kan jeg kanskje komme litt videre. Skal låne bygdeboka så får vi se. Tusen takk AstridThor Atle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Sundseth

Randi er fortsatt på Hevle ved folketellinga i 1801, 68 år gammel. Hun er da enke i andre ekteskap (g. 2. gang med Iver Olsen Hevle), og sønnen Jon Bersvendsen fra første ekteskap driver gården.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.