Gå til innhold
Arkivverket

[#42084] Hjelp til å tyde tekst fra Pleiestiftelsen for spedalske nr. 1


Gjest Roald Hjelmeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Hjelmeland

En av mine forfedre, Nils Olsson Lid, var spedalsk og innlagt på Pleiestiftelsen i mai 1869, hvor han døde i november samme år. Nå har jeg funnet han i «Pleiestiftelsen for spedalske nr. 1: Pasienter: Pasientfortegnelse for 1865-1885. LenkeHan er oppført som nr. 879 i linken over. Hadde vært fint om noen kunne hjelpe med å tyde det som er skrevet om han.Mvh R.Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Kan prøve meg på en tyding ettersom ingen har gjort det ennå:Nr. 879. Navn: Nils Olsen LidLivsstilling og Alder: ..kaarmand (forhen ? Grdmd.) 61 AarFødested og senere opholdssted: Lindaas fast ? dels paa Lid, ...... Kleiven ? ald... Fisker ?Sykdommens form: El. tuberculose .........Naar indkommen: 12 ? Mai Naar død: 5. november 1869Slægtskabs og Agteskabsforhold:gift ...... kone og 2 sønner friske forældre friskeDette var det jeg kunne få ut av det.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke lett, men jeg klarer litt... 'Nils Olsen Lid', 'Vilkaarmand (...) 61 Aar', 'Lindaas ... ... for(?) til .... var fisker', Kom dit 12. mai, døde 5. november 1869. Gift (det andre der klarer jeg ikke). 'Salvig ud ... knude(?) i Aa... paa extremiteter (=armer og bein)..... Hender atrofiske. Hes. Til... var hand og fødder. ....omtr 17-18 aar bagynede med ... benene. md knuder begynte først for omtr 4 aar siden ...for omtr 3 uker siden.'Mitt beste forslag. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Absolutt ikke lett! Her kommer mitt bidrag til dugnaden. Sykdomsbeskrivelsen til høyre:Talrige ulcererende og ??belagte Knuder i Ansigt og paa extremiteter (…….) af en Kuur. Hænderne atrofiske. Hæs. Følelsen væk i hænder og fødder.Syg i omtr. 17-18 Aar. Begyndelsen med Følelsesløshed i Benene. Knuderne begyndte først for omtr. 4 Aar siden. … for omtr. 3 Aar siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Jeg prøver å bidra til dugnaden jeg òg:Talrige ulcererende og krustebelagte Knuder i Ansikt og paa extremiteter. ..... fuldst. overdækt av en Knude. Hænderne atrofiske. Hæs. Følelsen væk i hænder og fødder.Syg i omtr. 17-15 Aar. Begyndelsen med Følelsesløshed i Benene. Knuderne begyndte først for omtr. 4 Aar siden. Hæs for omtr. 3 Aar siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

God framgang i tydingene. Totalt sett ser jeg, alså med bare et par store fortsatte uklarheter:Nils Olsen Lid Vilkaarmand (forhenv. Grdmd) 61 AarLindaas boet?? dels paa Lid, dels paa Kleiven. Aldrig vær(e?)t Fisker.El. tuberuculosa ???-æsthetice??Gift (Enkemand) Kone og 2 Sønner friske. Forældre friske.Talrige ulcererende og krustebelagte Knuder i Ansigt og paa Extremiteter; v. Øie fuldst. overdækt af en Knude. Hænderne atrofiske. Hæs. Følelsen væk i Hænder og Fødder. Syg i omtr. 17-18 Aar. Begyndelsen med Følesløshed i Benene. Knuderne begyndte først for omtr. 4 Aar siden. Hæs for omtr. 3 Aar siden.-------- Linn Moan har sett på dette og sluttet seg til det. Vi finner altså ikke ut av sykdomsform-ordet, og det etter Lindaas er usikkert.Mvh, Tor L. L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Der tror jeg vi kom i mål ved felles innsats. Ser nå at siste ord i rubrikken 'Sygdommens form' er '+ anæsthetica' som forklares som følelesesløshet i hjelpetekstene til databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

Da gjenstår det bare for meg å takke så mye for velvillig hjelp med tolkingen! «Hænderne atrofiske» - atrofisk har jeg funnet ut at betyr, «svunnet inn / uutviklet», og det stemmer jo med sykdommens karakter, hvor deler av fingre og tær kunne «smuldre» vekk. Nå vet jeg litt mer om min tippoldefars triste skjebne. Nok en gang takk for god hjelpen!Mvh R. Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.